Skolminister Lina Axelsson Kihlblom talar i Umeå på första maj

På första maj, arbetarrörelsens internationella högtidsdag, samlas socialdemokrater och LO-medlemmar över hela landet. 2022 sker det under parollerna ”Sverige kan bättre” och ”Alla Folks frihet”. Som nationell företrädare talar skolminister Lina Axelsson Kihlblom i Umeå.

– Arbetarrörelsen samlas i hela landet på första maj, en dag då vi visar att vi är starka tillsammans. Och att vi med gemensamma krafter ska vända på varje sten för att bryta segregationen och knäcka gängen. Att vi ska ta tillbaka kontrollen över välfärden och använda klimatomställningen för fler jobb och en hållbar framtid. Vi samlas också för att visa vår solidaritet med människorna i Ukrainas kamp för sin frihet och demokrati, säger Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin.

I Umeå talar skolminister Lina Axelsson Kihlblom.

– Det ska bli härligt att äntligen fira första maj fysiskt. Samlingen kommer bli stor! Vi ska visa borgarna att vi är många fler som vill ha en politik för välfärd och jämlikhet än de som vill se skattesänkningar och privatiseringar, säger Andreas Lundgren, ordförande för Umeå Arbetarekommun.

Tid och plats

13.00 Rådhustorget

Socialdemokrater samlas i hela landet under första maj. Partiordförande och statsminister Magdalena Andersson talar i Stockholm. LO:s ordförande Susanna Gideonsson talar i Göteborg medan Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin talar i Malmö. På Socialdemokraternas hemsida finns mer information om var nationella företrädare talar runt om i landet.

Lokal presskontakt: Andreas Lundgren, ordförande för Umeå Arbetarekommun, expen@umesosse.se, 070-533 58 24

Presskontakt Socialdemokraterna: press@socialdemokraterna.se, 08-700 26 83

Vi vänder på varje sten för att bryta segregationen och tränga tillbaka våldet. Vi tar tillbaka den demokratiska kontrollen över välfärden och vi skapar framtidens jobb med bra villkor i hela landet. Vi gör det som krävs, för Sverige kan bättre.