Tysk-Svenska Handelskammaren

Skolor får miljoner för satsning på tyska – växande behov av språkkunskaper i näringslivet

Dela
Tysk-Svenska Handelskammarens initiativ för att främja det tyska språket i svenska skolor är inne på sitt tredje år. Det innebär att nu totalt 125 skolor runt om i Sverige tilldelats medel för att stötta särskilda satsningar på tyska språket. Drygt 4,5 miljoner kronor har delats ut till svenska skolor från norr till söder sedan 2018. Behovet av språkkunskaper växer i näringslivet.

När allt färre svenska elever läser tyska i skolan bromsar det svenska företags framtidsutsikter på Europas största marknad, vilket oroar Tysk-Svenska Handelskammaren. För att vända den nedåtgående trenden för tyskan i Sverige och stärka undervisningen initierade Tysk-Svenska Handelskammaren på uppdrag av sina tyska och svenska medlemsföretag för tre år sedan språkfrämjarprojektet Deutsch – Ditt val! tillsammans med tyska partner.

Språkets betydelse för bättre förståelse för varandra och för ett framgångsrikt utbyte inom näringslivet har också varit en hjärtefråga för Tysklands president Frank-Walter Steinmeier, som i dagarna kommer till Sverige för ett statsbesök.

– Tysk-Svenska Handelskammarens satsning på språket är långsiktig och fortsätter eftersom behovet av tyska språkkunskaper i det globala näringslivet växer. Därför är det nu glädjande att det finns tecken på att intresset för att läsa tyska ökar i många svenska skolor, säger Ralph-Georg Tischer, vd för Tysk-Svenska Handelskammaren som representerar det tysk-svenska näringslivet som enda bilaterala näringslivsorganisation för de båda länderna.

Initiativet stöttar långsiktiga satsningar på tyska språket vid svenska grund- och gymnasieskolor och riktar sig till elever över hela landet. Hittills har totalt 4,5 miljoner kronor fördelats över en treårsperiod. Även Jacob Wallenbergs Stiftelse, Särskilda Fonden har gått in med pengar.

Urvalet av skolorna har gjorts av representanter från Tysk-Svenska Handelskammaren, Tyska Ambassaden Stockholm, Goethe-Institut Schweden samt Zentralstelle für das Auslandsschulwesen. Totalt har nu 125 enskilda skolor medverkat i Deutsch – Ditt val! sedan initiativet för tre år sedan.

Satsningen ger effekt

Många skolor vittnar om att satsningarna ger effekt enligt Tysk-Svenska Handelskammarens uppgifter. Bland projekten som fått stipendium sedan starten finns karriärdagar, studieresor, skolutbytesprojekt, elevambassadörer, nytt material, filmer, språk- och lästävlingar samt olika evenemang med Tysklandsfokus. Exempelvis organiserade Torsviks skola på Lidingö en studieresa till Berlin 2019. Eleverna kunde dela med sig av sina positiva erfarenheter och upplevelser från Tyskland – en entusiasm som spreds på skolan och resulterade i att antalet som valde tyska inför årskurs sex fördubblades. Liknande positiva tongångar hörs från exempelvis Torvallaskolan i Östersunds kommun. Efter en resa till Stockholms ”tyska” kvarter och inköp av nytt undervisningsmaterial med hjälp av stipendiet har antalet elever som läser tyska på skolan fått en rejäl skjuts.

Särskilda omständigheter under pandemin

Under pandemiåret 2020 pausades initiativet och återupptogs 2021 med krav på att skolornas idéförslag var coronaanpassade. Skolresor är populära projekt men har inte kunnat planeras.

– Projekten som lämnats in under detta speciella år har visat på tysklärarnas och elevernas kreativitet och engagemang. Särskilt glädjande är att många projekt uppmuntrar samarbete mellan olika årskurser och flera skolor i kommunen, säger Anna Jarmuth, projektledare på Tysk-Svenska Handelskammaren.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Länkar

Om

Tysk-Svenska Handelskammaren
Tysk-Svenska Handelskammaren
Box 27104
102 52 Stockholm

+46-8-665 18 00http://www.handelskammer.se

Med uppdrag att utveckla affärerna mellan Tyskland och Sverige

Tysk-Svenska Handelskammaren grundades 1951 och är den enda bilaterala handelskammaren för Tyskland och Sverige. Nätverket består av över 1200 tyska och svenska medlemsföretag och organisationen har sitt huvudsäte i Stockholm, med lokalkontor i Malmö och i Göteborg. Som medlemsorganisation med uppdrag att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige hjälper kammaren tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats. Tjänsterna som erbjuds av de drygt 60 medarbetarna stäcker sig från marknadsetablering till skatt, juridik och redovisningstjänster. 

Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK samarbetar Tysk-Svenska Handelskammaren med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.

Följ Tysk-Svenska Handelskammaren

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren

Svenska elever sämst i Skandinavien på att lära sig tyska2.1.2024 12:15:00 CET | Pressmeddelande

Allt färre svenska elever läser andra främmande språk än engelska i skolan och språkutbudet krymper på många håll på grund av lärarbrist och för små elevgrupper. I jämförelse med de andra skandinaviska länderna är Sverige sämst i klassen. I Danmark läser 85 procent av grundskoleeleverna i 9:an tyska, motsvarande siffra i Norge är 25 procent medan i Sverige endast 17 procent av niondeklassarna läser tyska.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye