Skolpolitisk debatt i Almedalen: Hur gör vi skolan likvärdig?

Missa inte när de viktigaste skolfrågorna debatteras i Almedalen! Svensk skola befinner sig i en kris. Likvärdigheten sjunker, var tredje elev når inte gymnasieexamen och lärarbristen riskerar att permanentas. Skolor byter dessutom rektorer i oroväckande takt. Varför räcker inte politiken till? Vad tänker partierna göra för att vända utvecklingen? Vilken skola har vi vid nästa val 2026?

Den svenska skolan förmår inte ge alla elever samma möjligheter. Likvärdigheten har försämrats och skolans finansiering fungerar inte. Var tredje elev når idag inte gymnasieexamen. Det här är en utveckling som tillåts fortsätta, år efter år, mandatperiod efter mandatperiod. Dessutom riskerar lärarbristen permanentas.

En utbildning till lärare är livslönemässigt en förlustaffär för många lärare. Nu krävs det krafttag för att vända utvecklingen. Hur tänker partierna och vad är de beredda att göra för att förändra situationen i skolan? De viktigaste skolfrågorna debatteras i Almedalens skolpolitiska debatt mellan Socialdemokraterna, Moderaterna och Centerpartiet.

Om evenemanget
Datum: måndag 4 juli 2022
Tid: 13:30–14:30
Plats: Strandgatan 6, Clarion Hotel Wisby, "Spegelsalen"