Skolstart får svenska barnfamiljer att boka höstlovsresor

I veckan börjar skolorna igen för höstterminen och även om sommarlovet precis är över är det många barnfamiljer som redan nu blickar framåt mot höstlovet. Vecka 44 är en av de mest populära semesterveckorna på året och hos Ving är redan nu hälften av resorna bokade. Och höstlovsresorna bokas upp snabbt, bara den senaste veckan har bokningarna ökat med 20 procent jämfört med veckan innan.

Den senaste tidens regniga och ruggiga väder har gett en föraning om vad som väntar, vilket har fått många att redan nu vilja solsäkra en semestervecka under höstlovet. Jämfört med för en månad sedan har vi en fördubbling i antalet bokningar för vecka 44. Än finns det platser kvar, men resorna bokas upp snabbt och de bästa rummen på de bästa hotellen är också de som bokas först, så det gäller att vara ute i god tid, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving.

Bäst bokat av Vings resmål under höstlovet är Kanarieöarna, med Gran Canaria i spetsen. Hit och till Teneriffa är det i dagsläget till och med något bättre bokat än inför höstlovet 2019, som var ett ”normalår”. På båda öarna finns Vings populära familjehotell Sunwing Family Resort, Sunwing Fañabe Beach och Sunwing Arguineguín Seafront och på Gran Canaria finns även familjeanläggningen O.B.C. by Sunwing.

Även till Cypern är efterfrågan hög och dit har Ving nu satt in två extra avgångar med ett flyg från Arlanda och ett från Landvetter för att möta det ökade bokningstrycket. Precis som på Kanarieöarna är det också hit många barnfamiljer lockas, till familjehotellen Sunwing Sandy Bay Beach och Ocean Beach Club Cypern.

Förutom avresor från de stora flygplatserna i Stockholm, Göteborg, Malmö och Köpenhamn erbjuder Ving höstlovsavgångar från ett flertal regionalflyplatser runtom i landet med direktflyg till de populäraste destinationerna (primärt Gran Canaria), däribland Karlstad, Luleå, Umeå, Östersund, Norrköping, Örebro, Växjö och Jönköping. Utöver Gran Canaria, Cypern och Teneriffa erbjuder Ving även höstlovsresor till bland annat Madeira och Kap Verde.

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg och kryssningar från Sverige, Danmark, Norge och Finland. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Vings succé med Icehotel fortsätter – nu lanseras paketresor från Köpenhamn21.9.2021 08:57:52 CEST | Pressmeddelande

För knappt ett år sedan lanserade Ving i Sverige paketresor till det spektakulära ishotellet i Jukkasjärvi i norra Sverige som en exotisk nyhet på hemmaplan. Lanseringen blev en succé och till vintern fortsätter samarbetet i Sverige med resor från Stockholm och Göteborg med SAS och Norwegian. I år expanderar Ving ytterligare och kan nu även erbjuda resor från Köpenhamn till Icehotel. Resorna från Köpenhamn kan bokas både med Ving och med det danska systerbolaget Spies.

Förenklat resande ger uppsving i resebokningarna hos Ving6.7.2021 13:36:50 CEST | Pressmeddelande

Den 1 juli infördes EU:s Covidbevis, vilket underlättar för resandet inom Europa. Det i kombination med att allt fler regioner i Sverige nu klassas som ”gröna” samt att många länder godkänner snabbtester för Covid-19 har gett effekt på bokningarna hos Ving. Mellan den 1-4 juli fördubblades antalet bokningar i sommar jämfört med helgen innan och sett till enbart bokningar med avresa i juli månad ökade försäljningen med mer än 120 procent.