Skolstart ger prispress på billiga utlandsresor

Nöjd med det varma sommarvädret, men sugen på att komma hemifrån och få miljöombyte? Priserna på utlandsresor har varit betydligt lägre i sommar jämfört med i fjol. Skolstart innebär prispress på redan billiga resor, och för den som vill förlänga sommaren och har möjlighet att resa iväg inom de närmaste veckorna finns det riktiga klipp att göra.

Sommarens temperaturer har lett till minskad efterfrågan på utlandsresor, med tydliga effekter på priserna jämfört med somrar då vädret inte har varit lika badvänligt. Idag och nästa måndag startar många skolor runt om i landet, vilket gör att barnfamiljer som behöver ta hänsyn till terminerna inte har samma möjlighet att resa utomlands som under loven. Detta resulterar i att priserna sjunker ännu mer och ger fyndläge för de som kan vara flexibla med avresedatum.

- Sommarens höga temperaturer har lett till att de resenärer som främst söker sol och värme inte har behövt söka sig söderut i samma utsträckning som tidigare. Priserna har därmed sjunkit och för de som inte reser med barn eller familjer med barn som ännu inte behöver förhålla sig till terminerna är de sista två veckorna i augusti samt hela september en perfekt period för en utlandsresa, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Fyndläget gäller resor till i stort sett hela Medelhavet samt Kanarieöarna. Det bästa priset sett till hela resan gäller dock främst östra Medelhavet med resmål som Kroatien och den grekiska övärlden, där prisbilden på resmålen ofta är fördelaktig, samt för Turkiet, eftersom den turkiska liran är den turistvaluta som den svenska kronan har stått sig bäst mot.

Tickets tidigare Sifoundersökning visar att sol och värme inte är det främsta skälet till en utlandsresa – att det helt enkelt är roligt att resa och att man vill få kvalitetstid med sin partner eller familj är betydligt viktigare. Det är dessutom en stor andel resenärer som reser utomlands för att upptäcka nya platser och för att få ett avbrott från vardagen.

- De allra flesta semesterfirarna som stannat på hemmaplan har nog njutit av årets sommar. Men trots detta är det svårt att helt koppla bort alla måsten när man fortfarande är hemma, något som är betydligt lättare när man reser iväg och är en viktig anledning till varför svenskarna gärna reser utomlands, säger Katarina Daniels.

Prisexempel charter:

Datum        Reslängd            Avreseort            Resmål                  Arrangör              Pris

17/8            1 vecka              Stockholm           Zakynthos              Airtours               1 799 kr
29/8            1 vecka              Stockholm           Rhodos                  Apollo                 1 738 kr

23/8            1 vecka              Göteborg             Kreta                     Tui                       1 908 kr

18/8            1 vecka              Göteborg             Mallorca                 Apollo                 1 938 kr

15/8            1 vecka              Köpenhamn         Marmaris               Detur                  1 549 kr

20/9            1 vecka              Köpenhamn         Lesbos                   Ving                    2 025 kr

Källa: Frånpris per person i del av dubbelrum hämtat från www.ticket.se den 10 augusti 2018

katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets kommunikation och varumärke.

Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation, samarbetsförslag eller allmänna reserelaterade frågor.

Tel:073-683 06 32Katarina.daniels@ticket.se