Skolverket granskar hur tre skolhuvudmän använt statsbidrag
Skolverket har beslutat att genomföra en fördjupad granskning av Al-Azhar Stiftelsen i Örebro, Al-Azhar Stiftelsen i Vällingby samt ett dotterbolag till Al-Azhar Stiftelsen i Vällingby, EDINIT AB. Granskningen inleds efter uppgifter som framkommit i media och information från Skolinspektionen som visar att revisorerna har haft allvarliga anmärkningar.
Båda stiftelserna och aktiebolaget har tillstånd från Skolinspektion att bedriva fristående skola och samtliga har tagit emot statsbidrag från Skolverket. Under perioden 2015 till 2018 har de tagit emot 14 olika statsbidrag, totalt ca 14 miljoner kr.
Återkrav en möjlighet
Skälet till den fördjupade granskningen är uppgifter om ekonomisk misskötsamhet. Vid en fördjupad granskning kan Skolverket kontrollera samtliga bidrag som skolhuvudmän har tagit del av.
- Vi vill säkerställa att statsbidragen använts till det som de ska användas till. Om den fördjupade granskningen visar att bidragen inte har använts enligt beslut, kommer vi att fatta beslut om återkrav, säger Joakim Feldt, chef vid Skolverkets handläggningsavdelning.
Skolverket kan i dagsläget inte frysa nya utbetalningar
Skolverket har inte någon rätt att begränsa möjligheterna att ta del av ett statsbidrag genom att exempelvis hålla inne en utbetalning av ett bidrag i förväg. Det innebär att ytterligare statsbidrag kommer att betalas ut till Al-Azhar Stiftelsen i Örebro, Al-Azhar Stiftelsen i Vällingby och EDINIT AB under november och december detta år.
Skolverket kontrollerar fortlöpande
Skolverket har regeringens uppdrag att administrera statliga stöd och bidrag enligt särskilda föreskrifter och beslut. Det är viktigt att säkerställa att statsbidragen används enligt syfte och uppställda villkor. Det sker genom olika kontroller både vid ansökan och genom att huvudmännen i efterhand får redovisa hur bidraget använts. Skolverket har mandat att ta in information för att säkerställa att huvudmannen använder bidrag på rätt sätt enligt de villkor som finns i en förordning eller annat beslut.
Kontaktuppgifter
Skolverkets presstjänst 08-527 333 00
Nyckelord
Länkar
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Stora skillnader i betygssättningen mellan skolor5.2.2019 09:00:00 | Pressmeddelande
Skillnaderna i betygssättning mellan olika skolor är fortsatt stora. Det visar en ny rapport från Skolverket som jämför slutbetygen i årskurs 9 med resultaten på de nationella proven. Analysen visar att betygen i stor utsträckning sätts i relation till elevernas generella prestationsnivå på skolan. Betygsättningen är mer restriktiv i skolor med många högpresterande elever och omvänt mindre restriktiv i skolor med många lågpresterande elever. En viktig slutsats är att det är svårt att uppnå likvärdiga betyg med dagens betygssystem.
Skolverket fastställer teknik för digitala nationella prov23.1.2019 09:00:00 | Pressmeddelande
Datorer eller surfplattor med tangentbord till alla elever som gör ett nationellt prov, en skärmstorlek på minst 9,6 tum och en internetuppkoppling som klarar att alla elever gör provet samtidigt. Det är några av de tekniska förutsättningar som måste vara på plats i landets skolor när digitala nationella prov införs 2022.
Skolverket ändrar på stöd till Botkyrka9.1.2019 11:28:09 | Pressmeddelande
Efter Skolinspektionens beslut om en statlig åtgärd för rättelse för Storvretskolan i Botkyrka kommun har Skolverket beslutat att framför allt fokusera på att stötta kommunens styrning av skolan. Skolverkets samarbete fortsätter som planerat i Botkyrkas övriga skolor som ingår i Samverkan för bästa skola.
Så vill Skolverket förbättra kursplanerna8.1.2019 08:05:00 | Pressmeddelande
Ökad betoning på faktakunskaper, mindre detaljerade kunskapskrav och bättre anpassning till de olika stadierna. Det är några av de förbättringar av kurs- och ämnesplaner som Skolverket vill göra. Arbetet går nu in i en ny fas och idag presenterar Skolverket konkreta exempel på hur förändringarna kan se ut. De bygger på förslag till riktlinjer som alla lärare erbjuds att lämna synpunkter på.
Fritidshemmen saknar förutsättningar att förverkliga läroplanen17.12.2018 09:00:00 | Pressmeddelande
Den nya läroplanen för fritidshemmen infördes för drygt två år sedan. Bland annat tydliggjordes fritidshemmets undervisningsuppdrag. Skolverket har nu utvärderat hur kommuner och fristående skolor har implementerat läroplanen. Utvärderingen visar att det finns stora utmaningar och att fritidshemmen idag har bristande förutsättningar för att förverkliga innehållet i läroplanen.
Rättelse: Fortsatt trend – fler elever tar gymnasieexamen12.12.2018 11:52:13 | Pressmeddelande
I tidigare pressmeddelande saknades Södermanlands ett län i bifogad excel-fil. Det är nu korrigerat.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum