Skolverket

Skolverket i Almedalen: Skolsegregation, lärarbrist och skolans digitalisering

Dela

Måndag den 2 juli arrangerar Skolverket två seminarier - ett med fokus på skolsegregation och lärarbrist och ett med inriktning på skolans digitalisering. Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson medverkar i båda seminarierna.

Skolsegregation och lärarbrist – så arbetar vi tillsammans för en likvärdig skola

Hur ska skolan lösa utmaningarna med skolsegregation och lärarbrist? Hur påverkar lärarbristen redan segregerade skolor? Vad kan vi åstadkomma med de förutsättningar vi har idag?

Datum: 2 juli

Tid: 13.30-14.30

Plats: Hästgatan 2

Så arbetar vi tillsammans för att främja skolans digitalisering

Hur samverkar vi för att främja skolans digitalisering? Vad vill vi åstadkomma och vilka utmaningar finns? Hur kan digitaliseringen av nationella prov bidra till en ökad digital kompetens?

Datum: 2 juli

Tid: 15.15-16.15

Plats: Hästgatan 2

Skolverkets presskontakt i Almedalen är Mattias Ragert 08-527 334 33

Välkommen!

Länkar

Om

Skolverket
Skolverket
Fleminggatan 14
106 20 Stockholm

08-527 332 00http://www.skolverket.se/

Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.

Följ Skolverket

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Skolverket

Stora skillnader i betygssättningen mellan skolor5.2.2019 09:00:00Pressmeddelande

Skillnaderna i betygssättning mellan olika skolor är fortsatt stora. Det visar en ny rapport från Skolverket som jämför slutbetygen i årskurs 9 med resultaten på de nationella proven. Analysen visar att betygen i stor utsträckning sätts i relation till elevernas generella prestationsnivå på skolan. Betygsättningen är mer restriktiv i skolor med många högpresterande elever och omvänt mindre restriktiv i skolor med många lågpresterande elever. En viktig slutsats är att det är svårt att uppnå likvärdiga betyg med dagens betygssystem.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum