Skolverket

Skolverket i Almedalen: Skolsegregation, lärarbrist och skolans digitalisering

Dela
Måndag den 2 juli arrangerar Skolverket två seminarier - ett med fokus på skolsegregation och lärarbrist och ett med inriktning på skolans digitalisering. Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson medverkar i båda seminarierna.

Skolsegregation och lärarbrist – så arbetar vi tillsammans för en likvärdig skola

Hur ska skolan lösa utmaningarna med skolsegregation och lärarbrist? Hur påverkar lärarbristen redan segregerade skolor? Vad kan vi åstadkomma med de förutsättningar vi har idag?

Datum: 2 juli

Tid: 13.30-14.30

Plats: Hästgatan 2

Så arbetar vi tillsammans för att främja skolans digitalisering

Hur samverkar vi för att främja skolans digitalisering? Vad vill vi åstadkomma och vilka utmaningar finns? Hur kan digitaliseringen av nationella prov bidra till en ökad digital kompetens?

Datum: 2 juli

Tid: 15.15-16.15

Plats: Hästgatan 2

Skolverkets presskontakt i Almedalen är Mattias Ragert 08-527 334 33

Välkommen!

Länkar

Om

Skolverket
Skolverket
Svetsarvägen 16
171 41 Solna

08-527 332 00http://www.skolverket.se/

Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.

Följ Skolverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Skolverket

Försämrade PISA-resultat i Sverige och i många andra länder5.12.2023 11:05:00 CET | Pressmeddelande

15-åringar presterar sämre i matematik och läsförståelse i Sverige, i övriga Norden samt i de flesta andra OECD-länder. Det visar den internationella kunskapsmätningen PISA 2022. I naturvetenskap presterar de svenska 15-åringarna på samma nivå som i föregående mätning 2018. Trots resultatnedgången ligger Sverige fortfarande på en högre nivå än OECD-genomsnittet i alla tre ämnesområden.

Svenska elever i topp i demokrati- och samhällsfrågor men kunskapsresultaten har sjunkit28.11.2023 10:05:00 CET | Pressmeddelande

Svenska åttondeklassare har mycket goda kunskaper i demokrati- och samhällsfrågor och ligger i toppskiktet i den internationella undersökningen ICCS 2022. Jämfört med 2016 har dock kunskapsresultaten i Sverige sjunkit, vilket också gäller för många av de övriga deltagarländerna. I Sverige har spridningen ökat mellan de högst och lägst presterande eleverna.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye