Skolverket inrättar kontor på 10 orter
- För att fler barn och elever ska lyckas i skolan behöver kvaliteten i förskola och skola stärkas. Inrättandet av våra regionala kontor är ett viktigt steg framåt i Skolverkets arbete. Vi kommer närmare huvudmännen och kan tillsammans med dem skapa forum och samarbeten kring de frågor som har störst betydelse för att barn och elever når målen, säger Peter Fredriksson, generaldirektör på Skolverket.
Skolverket har ett långsiktigt uppdrag att genomföra insatser för att stärka alla elevers rätt till en likvärdig undervisning av hög kvalitet. Etableringen av nya kontor är en av dessa. Skolverket samordnar uppdraget i nära samarbete med de andra skolmyndigheterna Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM), Skolinspektionen och Skolforskningsinstitutet.
De regionala kontoren ska erbjuda dialoger
Regionala kontor är en viktig förutsättning för att Skolverket och SPSM ska kunna genomföra kvalitetsdialoger med landets drygt 2800 skolhuvudmän. Dialogerna syftar till att underlätta och stödja huvudmännens arbete med att följa upp, analysera och utveckla utbildningen som förskolorna och skolorna erbjuder. Med stöd av nationella mål och framgångsfaktorer som grundar sig på vetenskap och beprövad erfarenhet kan skolmyndigheterna ha regelbundna dialoger med skolhuvudmännen om hur kvaliteten kan utvecklas och förbättras.
- Det finns en stor variation vad gäller kapacitet, kvalitet, förutsättningar och behov hos skolhuvudmännen. Genom den regionala etableringen och kvalitetsdialogerna kan vi skolmyndigheter få bättre förståelse för huvudmännens utmaningar, förutsättningar och förmågor. På så vis kan vi bli mer träffsäkra och effektiva i vårt stöd, säger Peter Fredriksson.
Orterna där nya kontor etableras
Skolverket etablerar nya regionala kontor successivt med start i Härnösand, Malmö och Luleå under 2022. Under 2023 fortätter etableringen av kontoren i Umeå, Gävle, Växjö och Örebro. Sist ut är kontoren i Göteborg och Linköping under 2024. Det kommer även att inrättas ett regionalt kontor i samma lokaler som Skolverkets huvudkontor i Solna.
De regionala kontoren placeras på dessa orter av flera skäl. Bland annat för att skapa så bra geografisk spridning som möjligt. Avstånden mellan kontor och huvudmän ska inte vara för stora. Därutöver har närhet till universitet och högskolor med lärarutbildning varit viktigt. Det har också varit centralt att utgå från de orter där SPSM redan har kontor.
Regeringsuppdragets olika delar
- Utveckla ett nationellt kvalitetssystem med nationella målsättningar, delmål och indikatorer samt framgångsfaktorer för effektiv skolutveckling.
- Ta fram analysunderlag inför kvalitetsdialoger med huvudmän tillsammans med Skolinspektionen.
- Genomföra kvalitetsdialoger med huvudmännen tillsammans med SPSM.
- Skapa en regional närvaro för Skolverket med regionala kontor.
- Samverkan mellan berörda myndigheter.
Relaterat
Ökad kvalitet och likvärdighet i förskola och skola (www.skolverket.se)
Uppdrag till Statens skolverk, Statens skolinspektion, Specialpedagogiska skolmyndigheten och Skolforskningsinstitutet om insatser för ökad kvalitet och likvärdighet (U2021/03837) (www.regeringen.se)
För frågor kontakta
För frågor till Peter Fredriksson, kontakta Skolverkets presstjänst 08-527 333 00 eller presstjanst@skolverket.se.
Bilder
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Andelen behöriga lärare ökar4.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Andelen behöriga lärare ökar något i både grundskolan och gymnasieskolan jämfört med föregående läsår. Högst andel behöriga lärare finns i förskoleklassen medan de anpassade skolformerna har fortsatt låg andel behöriga lärare. Det visar Skolverkets statistik över pedagogisk personal i skolan läsåret 2023/24.
Försämrade PISA-resultat i Sverige och i många andra länder5.12.2023 11:05:00 CET | Pressmeddelande
15-åringar presterar sämre i matematik och läsförståelse i Sverige, i övriga Norden samt i de flesta andra OECD-länder. Det visar den internationella kunskapsmätningen PISA 2022. I naturvetenskap presterar de svenska 15-åringarna på samma nivå som i föregående mätning 2018. Trots resultatnedgången ligger Sverige fortfarande på en högre nivå än OECD-genomsnittet i alla tre ämnesområden.
Påminnelse pressinbjudan: resultaten av PISA 20224.12.2023 11:41:11 CET | Pressinbjudan
Hur är svenska 15-åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap? Och hur står sig deras kunskaper i jämförelse med eleverna i Norden och OECD-länderna?
Pressinbjudan: resultaten av PISA 202228.11.2023 13:00:00 CET | Pressinbjudan
Hur är svenska 15- åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap? Och hur står sig deras kunskaper i jämförelse med eleverna i Norden och OECD-länderna?
Svenska elever i topp i demokrati- och samhällsfrågor men kunskapsresultaten har sjunkit28.11.2023 10:05:00 CET | Pressmeddelande
Svenska åttondeklassare har mycket goda kunskaper i demokrati- och samhällsfrågor och ligger i toppskiktet i den internationella undersökningen ICCS 2022. Jämfört med 2016 har dock kunskapsresultaten i Sverige sjunkit, vilket också gäller för många av de övriga deltagarländerna. I Sverige har spridningen ökat mellan de högst och lägst presterande eleverna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum