Skördetider är äppeltider. Ny äppelcider från Briska med smak av Elstar-äpplen

Nu lanseras Briska äppelcider – en fyllig cider med smak av Elstar-äpplen och extra tillsatt must. Det är en cider med ofiltrerad must som ger lite extra attityd och som passar utmärkt till mat. Njut den väl kyld. Briska äppelcider finns på Systembolagets beställningssortiment från den 1 oktober.

För att inspirera hemmakockar inför höstens fester har Årets Kock, i samarbete med Spendrups, exklusivt tagit fram recept på svenska smårätter med Briska äppelcider som utgångspunkt. Smakerna från matjessill, sotad lax, och kantareller tillsammans med den ofiltrerade äppelcidern är en perfect match.

Briska görs alltid av ett friskt, fruktigt och balanserat äpplevin. Tillsammans med en balanserad sötma och hög juicehalt ger det Briskas alldeles egna smakprofil. Den adderade musten, pressad från färska äpplen, är ofiltrerad och ger Briska äppelcider den fina äppelsmaken. Det är en elegant, krispig och fyllig cider.

• Briska äppelcider är en cider med karaktär och där vi adderat äppelmust från färskpressade äpplen som ger en frisk, ofiltrerad och mustig cider. Med stor omsorg och tanke har vi fått fram en cider, varsamt kolsyrat, som passar utmärkt till fördrink med lite svenska smårätter som tar fram den fina äpplesmaken, säger Anna Lidström, marknadschef för cider inom Spendrups.

Briska äppelcider finns i Systembolagets beställningssortiment med start den 1 oktober.  ./.

Fakta Elstar äpplen

Elstar-äpplet är en korsning mellan Ingrid-Marie och Golden Delicious. Fruktköttet är vitt, krispigt, aromatiskt och saftning och lite sötsurt. Det är ett uppskattat dessertäpple som är gott att äta som det är men kan också användas till äppelmos och matlagning. Elstar skördas i september och lagras tills den får den goda smaken efter några månader.

Om Briska

Briska är ett Spendrups-varumärke som skapades på Kiviks Musteri i ett nära samarbete mellan Spendrups Bryggeri och Kiviks Musteri. Kiviks kunskap och expertis gör att Briska cider får sin angenäma smak och karaktär. Briska cider är en halvsöt, naturligt fruktig och uppfriskande dryck som finns i flera smaker. http://www.briska.se/

Förpackning:

Typ : 33 cl glasflaska.

Färg : Ljust solgul och ”cloudy” då musten är ofiltrerad

Doft : Solvarma gula äpplen med toner av äppelblom och citrus

Smak : Elegant, krispig och fyllig smak av sötsyrliga Elstaräpplen. Smakrik och aromatisk med mycket karaktär från den ofiltrerade äppelmusten.

Alkoholhalt: 4,5 %

Pris på Systembolaget: 15:50 kronor

Art. nr systembolaget: 89799-03

Svenska smårätter framtagna av Årets Kock

4 portioner

Matjessill från Norröna med äggula, krondillsinlagd gurka, gräddfil samt kavring

Sötman från matjessillen och krondillsgurka kommer att mötas upp av sötman i cidern.

150 g god matjessill

4 st ägg

1 st gurka

0,5 dl ättika

1 dl socker

1dl vatten

1 st krondillsblomma

2 msk brynt smör

1 dl gräddfil

1 bit hel kavring

Skär matjessillen i 12 lika stora bitar. Koka äggen i 6 minuter från kokande vatten, kyl ner. Skala äggen och pilla försiktigt bort vitan så det att det bara blir krämig gula kvar.

Koka upp socker, ättika och vatten med krondillsblomman. Skiva ner halva gurkan i den kalla lagen och låt stå, gärna över natten. Frys kavringen och skiva den tunt. Lägg skivorna på en plåt med bakplåtspapper. Ringla över lite olja och baka dem på 150 grader tills de blivit gyllene och frasiga. Lägg gulan i mitten av en tallrik. Lägg matjessillen, gräddfil, krondillsgurka och kavring runt om. Garnera  med lite hyvlad gurka och dill. Slå till sist över det varma och brynta smöret.

Sotad lax med variation på jordärtskocka, forellrom och frasigt vildris

Sötman i cidern kommer att lindra hettan i rätten och äppelsmaken gifter sig med ingefäran.

150 g gravad lax i bit

1 tsk cayennepeppar

6 stora jordärtskockor

0,5 dl ättika

1 dl socker

1 dl vatten

1 bit färsk ingefära

½ chili

½ dl vildris

1 dl brynt smör

1 msk japansk soja

1 litet knippe koriander

2 msk forellrom eller annan god rom

Skär laxen i 20 små bitar, krydda dem med cayennepeppar. Sota den i torr panna så en yta blir sotig. Skiva jordärtskockorna tunt, spola 1/3 del i kallt vatten så de blir krispiga. Hetta upp 5 dl matolja i en kastrull eller fritös till 130 grader. Fritera 1/3 dl  jordärtskocksskivor i oljan tills de blivit krispiga och gyllene. Hetta sedan upp oljan till 210 grader och fritera vildriset lite i taget tills det poppar och blivit frasigt. Koka upp ättika, socker och vatten med riven ingefära och skivad chili. Sila lagen över den sista 1/3 delen jordärtskocksskivor, Låt dra till servering. Koka upp sojan med det brynta smöret. Arrangera allt på tallrik och garnera med koriander och forellrom.

Stekta och råa kantareller, svartrot, svampkräm, brioche och parmesan

De höstiga och jordiga tonerna från svampen lirar bra med äppelsmaken tillsammans med citronen från svartroten

500 g torra och fina kantareller

2 skivor brioche

2 st svartrötter

1 dl citronjuice

½ dl socker

½ dl vatten

1 ägg

1 dl matolja

1 liten bit parmesan

smörgåskrasse

Dra några av kantarellerna i mindre strimlor. Stek resterande kantareller i en klick smör. Ta 1 msk av de stekta kantarellerna, mixa med en äggula och tillsätt oljan droppvis till en hård majonnäs. Smaksätt med salt och lite vitvinsvinäger. Tvätta och hyvla den ena svartroten tunt, lägg i kallt vatten så den blir krispig. Skala den resterande svartroten och skiva, koka upp citronjuice, socker och vatten. Slå lagen över de tunt skivade svartrötterna och låt ligga och dra. Rosta briochen i små bitar i ugnen på 150 grader tills de är gyllene. Lägg ut allt vackert på en tallrik och riv lite parmesan över.

För ytterligare informaton kontakta:
Anna Lidström, marknadschef - cider, Spendrups, anna.lidström@spendrups.se , 0701-82 78 73
Rose-Marie Hertzman, presschef, Spendrups, rose-marie.hertzman@spendrups.se , 070-283 02 75

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Vinnarna av Schweppes tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic 2017 är bartendern Mano och fysikern Martin28.8.2017 16:00Pressmeddelande

I lördags avgjordes tredje upplagan av Schweppes tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic. Efter finalen, där fem professionella bartenders och fem entusiastiska amatörer gjorde upp i två separata tävlingar, står det nu klart att bartendern Mano Roshdis GT ”Golden Pearl” och fysikern Martin Johanssons GT ”Midnattssolsdrömmande Rabarber” är Sveriges bästa Gin & Tonics.