Skövde får SM-veckan vinter 2023

Riksidrottsförbundet och Sveriges Television har beslutat att tilldela Skövde värdskapet för SM-veckan vinter 2023. Det är första gången som SM-veckan genomförs i Skövde.

SM-veckan genomförs varje år på olika orter i Sverige, vinter respektive sommar och är öppen för RF:s medlemmar, 72 specialidrottsförbund, vilka representerar upp emot 250 olika idrotter

- Med SM-veckan vill vi ena och samla idrottsrörelsen under ett evenemang och det ska bli väldigt spännande att följa Skövdes arbete. SM-veckan synliggör inte bara idrottsrörelsens mångfald, utan är ett evenemang där städer, besöksnäring, idrott och TV-publik möts och ger så många värden än bara turistekonomiska effekter som till exempel ökat samarbete inom kommunen, med näringslivet och idrottsrörelsen, säger Stefan Bergh, generalsekreterare Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna.

Det är första gången som SM-veckan genomförs i Skövde. Och andra gången SM-veckan vinter arrangeras i södra Sverige.

- Skövde är en idrottsstad med flera klubbar som tävlar på nationell nivå och med flera engagerade föreningar som har erfarenhet av att arrangera större tävlingar. Skövde har också bra multiarenor för idrott, både utomhus och inomhus, som matchar SM-veckans koncept perfekt, säger Per Bergljung, evenemangsansvarig för SM-veckan på Riksidrottsförbundet.

- Skövde har förutsättningarna för att arrangera den mest kompakta SM-veckan hittills. Det är bara lite drygt tre kilometer från centrum upp till Billingens topp, där skidor och andra grenar avgörs och strax nedanför berget ligger Arena Skövde, en modern multiarena där många sporter kan avgöras. Jag är övertygad om att det kommer att bli en mycket bra vintervecka, säger Ulf Nilsson, SVT:s projektledare för SM-veckan.

Huvudidrott för SM-veckan vinter i Skövde är längdskidor. Övriga idrotter som är intresserade att vara med på SM-veckan ansöker om att delta och utifrån det underlaget beslutar RF, SVT tillsammans med värdstaden vilka idrotter som kommer utgöra programmet för SM-veckan. Deltagande idrotter presenteras cirka ett år innan genomförande.

Exakt datum för SM-veckan i Skövde är inte beslutat ännu.

För mer information och frågor kontakta:

Per Bergljung
Evenemangsansvarig SM-veckan, Riksidrottsförbundet
per.bergljung@rfsisu.se

Ulf Nilsson
Projektledare SVT Sport
ulf.nilsson@svt.se

-------------------------------------------------------------------------------------------------

SM-veckans värdstäder:

2023:
Skövde (vinter)
Sommar ej klar.

2022:
Piteå (vinter)
Umeå (sommar)

2021:
Borås (vinter)
Linköping (sommar)

2020:
Luleå/Boden (vinter, 20 idrotter)
Halmstad (sommar, 37 idrotter)

2019:
Sundsvall (vinter, 24 idrotter)
Malmö (sommar, 43 idrotter)

2018:
Skellefteå (vinter, 27 idrotter)
Helsingborg/Landskrona (sommar, 55 idrotter)

2017:
Söderhamn (vinter, 20 idrotter)
Borås (sommar, 50 idrotter)

2016:
Piteå (vinter, 15 idrotter)
Norrköping (sommar, 47 idrotter)

2015:
Örebro (vinter, 26 idrotter)
Sundsvall (sommar, 38 idrotter)

2014:
Umeå (vinter, 16 idrotter)
Borås (sommar, 41 idrotter)

2013:
Falun (vinter, 16 idrotter)
Halmstad (sommar, 31 idrotter)

2012:
Östersund (vinter, 15 idrotter)
Ingen sommarvecka pga OS i London

2011:
Sundsvall (vinter, 14 idrotter)
Halmstad (sommar 20 idrotter)

2010:
Ingen vintervecka pga OS i Vancouver
Malmö (sommar, 14 idrotter)

2009:
Sundsvall (vinter, 5 idrotter)
Malmö (sommar, 11 idrotter)

SM-veckan arrangeras av Riksidrottsförbundet i samarbete med berörda specialidrottsförbund och värdstaden. Sveriges Television är sändande bolag. SM-veckan är öppen för RF:s medlemmar, 72 specialidrottsförbund vilka representerar upp emot 250 olika idrotter. SM-veckan är en vecka med svenska seniormästerskap i olika idrotter och genomförs varje år, vinter respektive sommar, på olika orter i Sverige.

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 72 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt. Idrottsrörelsen består av 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.

Lokala idrottssamarbeten för ökad inkludering19.2.2020 06:58:00 CETPressmeddelande

Efter flera års samarbete växlar Nordic Choice Hotels och Riksidrottsförbundet nu upp samarbetet med ökad inriktning på inkludering, vilket båda organisationerna under en längre tid arbetat intensivt med på varsitt håll. Insatserna kommer framförallt att ske på lokal nivå, där idrottsrörelsens regionala organisation RF-SISU distrikten och hotellen har möjlighet att samarbeta utifrån de förutsättningar som råder på respektive ort.

1 miljon kronor delas ut i stipendier på Riksidrottsmuseum 15 februari12.2.2020 15:27:34 CETPressinbjudan

Sex idrottsföreningar tar på lördag den 15 februari emot Tore A Jonassons stiftelses stipendium à 100 000 kronor på Riksidrottsmuseum i Stockholm. Föreningarna är från Blekinge, Gotland, Jämtland, Stockholm, Västerbotten och Värmland och representerar olika idrotter. Vid samma tillfälle delas också två konststipendier om 200 000 kr ut. De går till konstnärerna Karin Wikström och Christian Simonsson.