Skräddarsydd sportighet – nya Porsche 718 GTS

Porsche utvidgar sin serie mittmotormodeller med nya tvåsitsiga 718 Boxster GTS och 718 Cayman GTS. Effekten i den fyrcylindriga 2,5-liters boxermotorn har nu ökat till 269 kW (365 hk) tack vare en nyutvecklad insugningskanal och optimerad turbo. Med de förbättringarna utvecklar motorn nu 11 kW (15 hk) mer än i 718 S och upp till 26 kW (35 hk) mer än i de föregående GTS-modellerna med sugmotorer.

De nya mittmotormodellerna finns tillgängliga med manuella sexväxlade växellådor eller som tillval med den automatiska växellådan Porsche Doppelkupplung (PDK). GTS-modellerna har som standard en rad utrustningsdetaljer, till exempel Sport Chrono-paketet, Porsche Torque Vectoring (PTV) med mekanisk differentialspärr och Porsche Active Suspension Management (PASM), som sänker karossen med tio millimeter

Mer kraft för bättre prestanda

Det maximala vridmomentet 430 Nm ger ännu bättre acceleration och ökad körbarhet och finns tillgängligt mellan 1 900 v/min och 5 000 v/min. Med kombinationen PDK-växellåda och Sport Chrono-paket accelererar GTS-modellerna från 0 – 100 km/tim på 4,1 sekunder. Toppfarten är 290 km/tim.

Svarta GTS-detaljer

GTS-modellerna skiljer sig från övriga 718-modeller, inte bara ur teknisk synvinkel utan också utseendemässigt. Den nya frontspoilern med Sport Design framhäver bilens sportiga karaktär. Typiskt för GTS-modellerna är att Bi-Xenon strålkastarna är tonade i svart. Baktill får GTS-modellen sitt unika utseende med hjälp av de tonade bakljusen, den svarta logon, svart bakre kjol och sportavgassystemet med centralt placerade svarta avgasrör, som är en del av standardutrustningen. Från sidan kompletteras bilden av GTS-logotypen i svart längst ned på dörrarna och svartlackerade 20-tumsfälgar.

Alcantara i hög kvalitet

GTS-generna märks också inuti. Stoppuret i Sport Chrono-paketet, som ingår i standardutrustningen, är integrerat som en central del av instrumentpanelen. Både förarens och passagerarens sportsäten har, liksom i övriga GTS-modeller, mittsektionen klädd i Alcantara. Standard är också Sportstolar Plus med GTS-logo på nackskydden, som kan justeras elektriskt i två ledder och ger bättre sidostöd och ökad komfort.

Alcantara används dessutom flitigt på andra ställen i interiören, till exempel på ratten, på mittkonsolen och på armstöden. Förare med särskild passion för bankörning har hjälp av Porsche Track Precision App (PTPA), som gör det möjligt för föraren att automatiskt spela in, visa och analysera kördata på sin smartphone.

718-modellerna kan beställas från och med nu och når återförsäljarna i början av 2018. Priserna i Sverige blir:

718 Boxster GTS             från 779 000 kronor

718 Cayman GTS            från 758 000 kronor

Fler bilder finns på Porsche Newsroom http://newsroom.porsche.com och för ackrediterade journalister i Porsches pressdatabas https://presse.porsche.de ).

Bränsleförbrukning:

718 Boxster GTS: blandad körning 9,1 – 8,2 l/100 km; CO2 utsläpp 207 – 186 g/km

718 Cayman GTS: blandad körning 9,1 – 8,2 l/100 km; CO2 utsläpp 207 – 186 g/km

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2016 registrerades 1 335 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Möt våren i nya Porsche 911 Cabriolet9.1.2019 07:00:00Pressmeddelande

Sex veckor efter lanseringen av nya Porsche 911 riktas blickarna mot 911 Cabriolet. En öppen 911 är en flera decennier lång tradition som inleddes när Porsche introducerade prototypen till den första 911 Cabriolet på den internationella bilsalongen (IAA) i Frankfurt i september 1981, till både kundernas och fansens stora förtjusning. Den första öppna 911:an rullade av det löpande bandet 1982 och har sedan dess alltid funnits med i modellprogrammet. Den öppna versionen av den ikoniska sportbilsmodellen kommer att lanseras under 2019 med alla innovativa detaljer från Coupén inklusive funktioner som hör Cabriolet-modellen till, som ny hydraulik som gör det möjligt att öppna och stänga taket snabbare än någonsin. Den nya modellen följer Coupéns moderna linjer även om formen fortsätter att vara en omisskännlig Porsche 911 Cabriolet. Det helt automatiska tygtaket har en bakruta i glas medan takets struktur innehåller integrerade bågar av magnesium som effektivt förhindrar att taket blåses up

Nya Porsche 718 T – mindre är mer19.12.2018 07:00:00Pressmeddelande

Med 718 T har Porsche överfört den puristiska designen från 1968 års 911 T till sin serie tvåsitsiga sportmodeller. Den nya modellen i Boxster- och Cayman-serien förenar den fyrcylindriga turboladdade boxermotorn på 220 kW (300 hk) med en särskilt emotionell körupplevelse. Ett stort antal utrustningsdetaljer understryker T-modellernas inriktning på höga prestanda. Där ingår 20-tums lättmetallfälgar, 20 mm sänkt PASM sportchassi – för första gången i kombination med den turboladdade 2,0-litersmotorn i den här modellserien – kortare växelspak med växellägena markerade i rött och Sport Chrono-paketet. Både Boxster- och Cayman-varianterna av 718 T erbjuds med en sexväxlad manuell växellåda och Porsche Torque Vectoring (PTV), inklusive mekanisk differentialspärr till bakaxeln. Som tillval erbjuds också Porsches dubbelkopplingslåda (PDK). “T” står traditionellt för ”Touring” hos Porsche och är synonymt med körglädje i sin renaste form. 718 T hör i första hand hemma på kurviga landsvägar och