Skräddarsydd sportighet – nya Porsche 718 GTS

Porsche utvidgar sin serie mittmotormodeller med nya tvåsitsiga 718 Boxster GTS och 718 Cayman GTS. Effekten i den fyrcylindriga 2,5-liters boxermotorn har nu ökat till 269 kW (365 hk) tack vare en nyutvecklad insugningskanal och optimerad turbo. Med de förbättringarna utvecklar motorn nu 11 kW (15 hk) mer än i 718 S och upp till 26 kW (35 hk) mer än i de föregående GTS-modellerna med sugmotorer.

De nya mittmotormodellerna finns tillgängliga med manuella sexväxlade växellådor eller som tillval med den automatiska växellådan Porsche Doppelkupplung (PDK). GTS-modellerna har som standard en rad utrustningsdetaljer, till exempel Sport Chrono-paketet, Porsche Torque Vectoring (PTV) med mekanisk differentialspärr och Porsche Active Suspension Management (PASM), som sänker karossen med tio millimeter

Mer kraft för bättre prestanda

Det maximala vridmomentet 430 Nm ger ännu bättre acceleration och ökad körbarhet och finns tillgängligt mellan 1 900 v/min och 5 000 v/min. Med kombinationen PDK-växellåda och Sport Chrono-paket accelererar GTS-modellerna från 0 – 100 km/tim på 4,1 sekunder. Toppfarten är 290 km/tim.

Svarta GTS-detaljer

GTS-modellerna skiljer sig från övriga 718-modeller, inte bara ur teknisk synvinkel utan också utseendemässigt. Den nya frontspoilern med Sport Design framhäver bilens sportiga karaktär. Typiskt för GTS-modellerna är att Bi-Xenon strålkastarna är tonade i svart. Baktill får GTS-modellen sitt unika utseende med hjälp av de tonade bakljusen, den svarta logon, svart bakre kjol och sportavgassystemet med centralt placerade svarta avgasrör, som är en del av standardutrustningen. Från sidan kompletteras bilden av GTS-logotypen i svart längst ned på dörrarna och svartlackerade 20-tumsfälgar.

Alcantara i hög kvalitet

GTS-generna märks också inuti. Stoppuret i Sport Chrono-paketet, som ingår i standardutrustningen, är integrerat som en central del av instrumentpanelen. Både förarens och passagerarens sportsäten har, liksom i övriga GTS-modeller, mittsektionen klädd i Alcantara. Standard är också Sportstolar Plus med GTS-logo på nackskydden, som kan justeras elektriskt i två ledder och ger bättre sidostöd och ökad komfort.

Alcantara används dessutom flitigt på andra ställen i interiören, till exempel på ratten, på mittkonsolen och på armstöden. Förare med särskild passion för bankörning har hjälp av Porsche Track Precision App (PTPA), som gör det möjligt för föraren att automatiskt spela in, visa och analysera kördata på sin smartphone.

718-modellerna kan beställas från och med nu och når återförsäljarna i början av 2018. Priserna i Sverige blir:

718 Boxster GTS             från 779 000 kronor

718 Cayman GTS            från 758 000 kronor

Fler bilder finns på Porsche Newsroom http://newsroom.porsche.com och för ackrediterade journalister i Porsches pressdatabas https://presse.porsche.de ).

Bränsleförbrukning:

718 Boxster GTS: blandad körning 9,1 – 8,2 l/100 km; CO2 utsläpp 207 – 186 g/km

718 Cayman GTS: blandad körning 9,1 – 8,2 l/100 km; CO2 utsläpp 207 – 186 g/km

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2016 registrerades 1 335 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsche slår nytt varvrekord på Nürburgrings Nordslinga2.11.2018 09:00Pressmeddelande

Porsche har i samarbete med Manthey-Racing satt ännu ett nytt rekord på Nürburgrings Nordslinga. På torsdagen den 25 oktober 2018 körde en Porsche 911 GT2 RS MR med 515 kW (700 hk) den 20,6 kilometer långa banan på 6:40,3 minuter. Ingen bil godkänd för vanlig trafik har någonsin varit så snabb på banan som brukar kallas ”Det gröna helvetet.” Det var Porsches testförare Lars Kern som satt bakom ratten på rekordbilen som ställts in speciellt för ”Nordslingan” av tekniker från Porsche och experter från Manthey-Racing. Lars Kern satte redan i september 2017 varvrekord på samma bana i en serietillverkad Porsche 911 GT2 RS. - Vi höll ögonen på vädret hela dagen och frågade oss om en sådant här test var möjligt. Vi skulle inte ha tagit några risker om det regnade eller om banan var det minsta fuktig, säger Dr. Frank-Steffen Walliser, ansvarig för Motorsport och GT-modeller. - Den här versionen av Porsche 911 GT2 RS är utrustad med ett nytt prestandakit från Manthey-Racing som kompletterats me

Serietillverkning av Porsche Mission E Cross Turismo22.10.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche ger grönt ljus för serietillverkning av konceptstudien Mission E Cross Turismo, vilket därmed blir företagets andra helt eldrivna sportbil. Porsche kommer att skapa 300 nya arbetstillfällen vid huvudkontoret i Zuffenhausen inför tillverkningen av bilen, som premiärvisades som konceptstudie på Genèves bilsalong 2018. Konceptstudien Mission E Cross Turismo var en av höjdpunkterna i Genève och fick ett varmt mottagande av såväl mässbesökare som av media. Fyrdörrarsmodellen Cross Turismo har en 800-volts arkitektur och är förberedd för att kopplas samman med ett nätverk för snabbladdning. Den har en motoreffekt på 600 hk och 500 kilometers räckvidd (NEDC). Mission E Cross Turismo är ett derivat på Porsches första helt eldrivna modell, Taycan, som lanseras under 2019. Introduktionen av Taycan skapar 1 200 nya arbetstillfällen i Zuffenhausen. Stor vikt har lagts vid hållbarhet i produktionen som därför blir koldioxidneutral. Porsche planerar att investera mer än sex miljarder Euro i