Skräddarsydd sportighet – nya Porsche 718 GTS

Porsche utvidgar sin serie mittmotormodeller med nya tvåsitsiga 718 Boxster GTS och 718 Cayman GTS. Effekten i den fyrcylindriga 2,5-liters boxermotorn har nu ökat till 269 kW (365 hk) tack vare en nyutvecklad insugningskanal och optimerad turbo. Med de förbättringarna utvecklar motorn nu 11 kW (15 hk) mer än i 718 S och upp till 26 kW (35 hk) mer än i de föregående GTS-modellerna med sugmotorer.

De nya mittmotormodellerna finns tillgängliga med manuella sexväxlade växellådor eller som tillval med den automatiska växellådan Porsche Doppelkupplung (PDK). GTS-modellerna har som standard en rad utrustningsdetaljer, till exempel Sport Chrono-paketet, Porsche Torque Vectoring (PTV) med mekanisk differentialspärr och Porsche Active Suspension Management (PASM), som sänker karossen med tio millimeter

Mer kraft för bättre prestanda

Det maximala vridmomentet 430 Nm ger ännu bättre acceleration och ökad körbarhet och finns tillgängligt mellan 1 900 v/min och 5 000 v/min. Med kombinationen PDK-växellåda och Sport Chrono-paket accelererar GTS-modellerna från 0 – 100 km/tim på 4,1 sekunder. Toppfarten är 290 km/tim.

Svarta GTS-detaljer

GTS-modellerna skiljer sig från övriga 718-modeller, inte bara ur teknisk synvinkel utan också utseendemässigt. Den nya frontspoilern med Sport Design framhäver bilens sportiga karaktär. Typiskt för GTS-modellerna är att Bi-Xenon strålkastarna är tonade i svart. Baktill får GTS-modellen sitt unika utseende med hjälp av de tonade bakljusen, den svarta logon, svart bakre kjol och sportavgassystemet med centralt placerade svarta avgasrör, som är en del av standardutrustningen. Från sidan kompletteras bilden av GTS-logotypen i svart längst ned på dörrarna och svartlackerade 20-tumsfälgar.

Alcantara i hög kvalitet

GTS-generna märks också inuti. Stoppuret i Sport Chrono-paketet, som ingår i standardutrustningen, är integrerat som en central del av instrumentpanelen. Både förarens och passagerarens sportsäten har, liksom i övriga GTS-modeller, mittsektionen klädd i Alcantara. Standard är också Sportstolar Plus med GTS-logo på nackskydden, som kan justeras elektriskt i två ledder och ger bättre sidostöd och ökad komfort.

Alcantara används dessutom flitigt på andra ställen i interiören, till exempel på ratten, på mittkonsolen och på armstöden. Förare med särskild passion för bankörning har hjälp av Porsche Track Precision App (PTPA), som gör det möjligt för föraren att automatiskt spela in, visa och analysera kördata på sin smartphone.

718-modellerna kan beställas från och med nu och når återförsäljarna i början av 2018. Priserna i Sverige blir:

718 Boxster GTS             från 779 000 kronor

718 Cayman GTS            från 758 000 kronor

Fler bilder finns på Porsche Newsroom http://newsroom.porsche.com och för ackrediterade journalister i Porsches pressdatabas https://presse.porsche.de ).

Bränsleförbrukning:

718 Boxster GTS: blandad körning 9,1 – 8,2 l/100 km; CO2 utsläpp 207 – 186 g/km

718 Cayman GTS: blandad körning 9,1 – 8,2 l/100 km; CO2 utsläpp 207 – 186 g/km

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2016 registrerades 1 335 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsches första elektriska sportbil heter Taycan8.6.2018 22:00Pressmeddelande

Framtiden kommer ett steg närmare. Serietillverkningen av Porsches första helt eldrivna bil inleds nästa år. Inför det har bilen nu fått sitt officiella namn. Konceptstudien ”Mission E”, namnet som hittills använts för att beskriva Porsches helt eldrivna fordon, kommer att kallas Taycan. Namnet kan ungefär översättas till ”en livlig ung häst”, vilket anspelar på bilden mitt i Porsches vapensköld, som sedan 1952 föreställer en stegrande hingst. - Vår nya elektriska sportbil är stark och tillförlitlig, det är en bil som kan köras över långa sträckor och som står för frihet, säger Oliver Blume CEO för Porsche AG. Det orientaliska namnet markerar också lanseringen av den första elektriska bilen med Porsches själ. Porsche avslöjade namnet på sin första helt eldrivna modell i samband med invigningsceremonin av ”Porsche 70 år.” Två permanent arbetande synkronmotorer (PSM) med en total effekt av över 600 hk (440 kW) ger den elektriska sportbilen en acceleration från 0 – 100 km/tim på klart und

Världspremiär för Porsche 911 Speedster Concept8.6.2018 21:00Pressmeddelande

Porsche ger sig själv en fin present inför märkets 70-årsfirande. 911 Speedster Concept är en färdig studie av en öppen och mycket spännande sportbil. Den bildar en länk mellan den allra första Porsche 356 ”Nr 1” Roadster, som godkändes för trafik den 8 juni 1948, och dagens Porsche-modeller. Med sitt renodlade koncept och historiskt korrekta utförande avspeglar 911 Speedster Concept tydligt Porsche-märkets kärnvärden. Bilens främsta syfte är att förmedla äkta körupplevelser. Tekniken under konceptstudiens tvåtonslackade kaross kommer från dagens GT-modeller. Den utvecklades vid Porsche Motorsport Centre, där också 911 GT2 RS och nu senast GT3 RS kom till. Världspremiären för 911 Speedster Concept är en del av Zuffenhausens officiella firande av Porsches 70-årsdag som sportbilstillverkare. Konceptstudien ger en glimt av hur en potentiell serietillverkad version skulle kunna se ut, även om en sådan modell inte kan presenteras förrän 2019. Ett beslut om att gå vidare med en sådan modell