Skral skolbudget

Idag presenterade regeringen sina nyheter om skolan i regeringens budgetproposition för 2020. Lärarnas Riksförbund kommenterar:

- Skolbudgeten är skral mot bakgrund av de behov som finns och att skolan redan är utsatt för en våg av nedskärningar i kommunerna. Till det kommer ett finansieringsgap på hela 90 miljarder som väntar kommunsektorn. Det blir rena helvetesgapet för skolan. Staten måste därför snarast ta över det ekonomiska ansvaret för skolan innan gapet vuxit. Politikerna måste våga språnget nu, säger Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén.

Regeringen deklarerar nu en vilja att gå över till sektorsbidrag till kommunerna.

- Det är vällovligt men det är ett myrsteg mot en helt igenom statligt finansierad skola och när man nu slår ihop likvärdighetsbidraget med lågstadiesatsningen försvinner det mycket pengar på vägen. Det är orimligt, säger Åsa Fahlén.

Arbetet med att inrätta ett professionsprogram för lärare inleds.

- Det är en framgång att vi ser konturerna av ett sådant program. Det är viktigt att en struktur för programmet byggs upp nu. Utredningsunderlaget är ju i praktiken färdigt. De avsatta 20 miljonerna 2021 och 30 miljonerna från och med 2022 måste gå till den regionala statliga skolinfrastruktur som bland annat ska hantera professionsprogrammet. Mer pengar behövs dock inom en mycket snar framtid om det ska kunna fyllas med ett innehåll som motsvarar lärarnas förväntningar, säger Åsa Fahlén.

Risk för politisk bluffpoker22.1.2020 15:48:29 CETPressmeddelande

Idag har besked kommit om att delar av oppositionen enats om en ändringsbudget. Den innehåller mer pengar till kommunerna som i bästa fall kan gå till skolan men där finns också stora orosmoln. – Om man bestämmer sig för att skära ner på skolans lärarassistenter så måste vi få en garanti för att dessa pengar ovillkorligen återförs till skolan. Annars är det bara en politisk bluffpoker som riskerar att drabba skolan, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Lärarnas Riksförbund kräver en översyn av timplanen17.1.2020 11:35:42 CETPressmeddelande

I samband med Skolverkets översyn av kursplaner i höstas blev det uppenbart att det är svårt att få allting att rymmas inom skolans nuvarande timplan. Att det finns en stor stoffträngsel gäller framför allt ämnet historia. Detta var också anledningen till att Skolverket ville stryka antikens historia ur kursplanen, men efter hård kritik får antiken vara kvar i undervisningen. Skolverket hade inte mandat att föreslå utökad timplan men det var uppenbart att de såg problemet.