Skräll VM-silver i konstflyg

Boråsaren Fredrik Widman gjorde i veckan sin internationella premiär vid konstflyg-VM i polska Torun. Hem kom Fredrik med ett VM-silver.
Fredrik Widman 48 år från Borås på väg till konstflyg tävling.

Konstflyg är den minsta flygsportgrenen i Sverige med knappt 100 aktiva. Fredrik Widman, 48 år, från Borås har de sista åren satsat hårt på att bli bäst i Sverige. I år fick han göra VM debut i Polska Torun i intermediate klassen. Det är tredje gången VM arrangeras i denna klass. Tävlingen samlade 22 tävlande från åtta nationer och asvslutades igår. Fredrik åkte till VM utan några resultatkrav på sig utifrån. Tävlingen är indelad i olika delar. Ett fast känt tävlingsprogram  som vart känt länge och sedan flyger man sk okända program som man får reda på strax innan man skall flyga samt sammanlagt från de två momenten. Efter det fasta programmet var det många som var förvånade berättar Fredrik.

– Hahaha… ja… första flygning skapade rätt många tappade hakor för  det var genpro och Yak 55 i topp, förklarar Fredrik som tävlar med flygplsansmodellen YAK 55, idag anses Extra 300 vara det bästa.

Fredrik överraskade och tog hem VM silver i det fasta programmet, se hans flygning som gav ett VM-silver på youtube.

I det okända programmet gick det inte lika bra för Fredrik som totalt hamnade på en nionde plats. Fredrik ser nu på möjligheterna att även ställa upp i VM i advanced som avgörs i Rumänien i augusti. Fredrik tävlar för föreningen IAC chapter 22, som är den svenska underavdelningen till amerikanska International Aerobatic Club (IAC). Men han är hemmahörande i  Borås och är ordförande för Borås Flygklubb.

Slutresultat från motorflyg-VM i konstflyg intermediate klassen

Known program

1. Maciej KULASZEWSKI Polen 1 781p
2. Fredrik WIDMAN Sverige 1 767p
3. Mihai-Valentin CAVAL Rumänien 1 763p

Totalt

1. Maciej KULASZEWSKI Polen 7 480p
2. Petre-Florin GLONTARU Rumänien 7 375p
3. Balázs KISS Ungern 7 314p
9. Fredrik WIDMAN Sverige 7 079pp

Fredrik Widman 48 år från Borås på väg till konstflyg tävling.
Fredrik får diplom och FAI:s VM silver. Foto: Hanna Räihä.
VM pallen för det givna programmet från vänster silver Fredrik Widman Sverige. guld Maciej Kulaszewski Polen och brons Mihai-Valentin Caval Rumänien. Foto: Hanna Räihä.