MHF

Skrämmande hantering av rattfyllerilarm

Dela

P4 Väst rapporterar att polisen i Västsverige ofta prioriterar annat före inkomna rattfyllerilarm. Tillgänglig statistik visar att nästan hälften av larmen hamnar långt ner på prioriteringslistan. MHF tycker att det är skrämmande att ett brott som innebär omedelbar livsfara i trafiken inte tas på större allvar.

P4 Väst rapporterar att polisen i Västsverige ofta prioriterar annat före inkomna rattfyllerilarm. Det sker varje vecka, enligt de 50-tal intervjuer som radiokanalen har gjort med poliser i regionen. Tillgänglig statistik visar att nästan hälften av larmen hamnar långt ner på prioriteringslistan. MHF tycker att det är skrämmande att ett brott som innebär omedelbar livsfara i trafiken inte tas på större allvar. Dessutom kan det här leda till att folk slutar att tipsa polisen om pågående rattfylleribrott.

Pågående rattfylleri ska naturligtvis ha högsta prioritet i polisarbetet. En berusad förare måste ses som ett omedelbart hot mot medborgarnas liv och hälsa. Den som larmar polisen om ett pågående rattfylleribrott ska kunna lita på att det leder till omedelbara insatser. Men hur ser det ut runt om i landet? Finns problemet bara i Västsverige? Knappast.

Polisens internrevision har i en rapport från mars 2021 kritiserat, att det saknas nationell statistik som visar andelen och antalet prio 1 och prio 2-larm som skrivs av med resursbrist. Rikspolischefen har därefter, med anledning av kritiken, gett uppdrag till polisregionerna att ta fram dessa siffror.

Det är idag alltför vanligt att personer som larmar polisen efter att ha sett kraftigt berusade förare få beskedet att det inte kan skickas ut en patrull. Många ringer till oss på MHF och vittnar om sina erfarenheter av detta problem. En följd av problemet kan bli att allmänheten slutar att larma och tipsa polisen om pågående allvarliga trafikbrott.

MHF kräver att rattfylleribrotten tas på större allvar av Polisen och att inkomna larm om rattfylleri leder till omedelbar åtgärd. Ingen ska behöva dö i trafiken på grund av nedprioriterade larm.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Länkar

Om

MHF
MHF
Byängsgränd 8, 2tr
120 40 Årsta

08-555 765 55http://www.mhf.se

MHF Motorförarnas Helnykterhetsförbund bildades 1926, och arbetar för att ingen ska dö av rattfylleri. Man har ca 10 000 medlemmar uppdelade i sju regioner och 150 lokalavdelningar. MHF tillhör de mest aktiva trafiksäkerhetsorganisationerna i landet.

Följ MHF

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från MHF

Nya lagförslag om rattfylleri är goda nyheter15.12.2021 12:02:45 CET | Pressmeddelande

MHF har i många år hävdat att dagens bristfälliga rattfyllerilagstiftning medför att många notoriska rattfyllerister strax är ute på vägarna igen. I flera fall har detta bevisligen lett till oskyldiga människors död och många anhörigas lidande. En bil är ett dödligt vapen i händerna på en rattfyllerist. Därför är det mycket positivt att regeringen nu tagit fram ett förslag om skärpning av dessa regler.

Så stoppar vi rattfylleriet13.12.2021 13:13:18 CET | Pressmeddelande

"Varje rattfylla är en potentiell rullande dödsfara. Och när det gäller tung trafik är det ännu värre." Citatet från polisens pressinformatör i region Bergslagen sätter fingret på hur verkligheten ser ut på våra vägar. Det har varit ännu en svart helg för alla som följer trafiknyheterna. En berusad lastbilsförare krockade med en personbil, och det slutade på värsta möjliga vis med att lastbilen välte över personbilen. En man dödades och en kvinna skadades. Till slut handlar det om att faktiskt utföra tillräckligt många nykterhetskontroller, säger MHF.

Tydliga regler och säkra vägar28.10.2021 08:20:00 CEST | Pressmeddelande

Idag är det bilens dag. Men för många i Sverige är bilen nödvändig inte bara idag utan också alla andra dagar. Många svenskar som bor utanför de stora städerna, kanske till och med i väldigt ensliga trakter har svårt att se hur de ska ha råd att ha sin bil kvar. Ett Sverige helt utan privatbilar är en orimlig tanke. Därför måste det vara möjligt att ta ett miljöansvar och ändå få vardagsekonomin att gå ihop. Det måste också vara en rimlig standard på alla våra vägar.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum