Skrämmande uppgifter om Trafikverket i kvällens Kalla fakta

– Uppgifterna som framkommer i TV4 Kalla fakta är mycket skrämmande, säger Motormännens trafiksäkerhetsansvarige Carl Zeidlitz.

Kalla fakta avslöjar en helt oacceptabel kultur inom Trafikverket. Skattemedel som behövs så otroligt väl till vägunderhållet försvinner ned i privatpersoners fickor. Vägunderhållet i norra Sverige är svårt eftersatt, det visar bland annat Motormännens egna vägkvalitetsundersökningar. Vägunderhållet är direkt kopplat till trafiksäkerheten, dåligt underhållna vägar är farliga vägar.

Uppgifter i programmet visar dessutom att kontrollerna av hur vägarna underhålls utförts på ett sådant sätt att vägarnas verkliga skick inte har dokumenterats. I förlängningen betyder det här att de personer som ligger bakom den här skandalen kan ha människors liv på sitt samvete.

Det lågtrafikerade vägnätet i Norrlands inland hör till de mest olycksdrabbade vägsträckorna i landet. Risken att dö eller skadas svårt i trafiken är där betydligt större än på bättre underhållna vägar i kustlandskapen eller längre söder ut.

Samtidigt som de här uppgifterna nu kommer i dagens ljus skriver Trafikverket i sitt Förslag till nationell plan för transportsystemen 2018–2029 att skicket på det glestrafikerade läns- och riksvägnätet inte kommer att kunna upprätthållas. Man meddelar alltså rent ut att tilldelade medel under den kommande 12-årsperioden inte räcker för att hålla den redan dåliga väganläggningen i det skick som den är idag, skicket kommer att försämras ytterligare främst under slutet av planperioden.

– Nu måste alla kort på bordet. Trafikverkets ledning har ett mycket stort ansvar för att vägnätet underhålls och standardhöjs, det handlar om människors liv och hälsa, avslutar Carl Zeidlitz.

Motormännen är en konsumentorganisation som tillvaratar bilisters intressen. Vi arbetar med trafiksäkerhet, miljö och bilägande. Våra medlemmar har tillgång till fri rådgivning, förmånliga rabatter och tjänster.

Sveriges bilägare vinner delseger i garantitvist11.10.2018 07:54Pressmeddelande

Konsumentombudsmannen har lämnat in en stämningsansökan mot företaget Svensk Fordonsgaranti AB. KO anser att marknadsföringen i det erbjudande som företaget skickar ut är vilseledande. Företaget skriver bland annat att det kan vara riskfyllt för bilägaren att avstå från att anta erbjudandet om en förlängd garanti, vilket KO alltså inte håller med om. Motormännen har under ett par års tid uppmanat konsumenter att anmäla marknadsföringen till Konsumentverket.

Fyra av hundra använder mobilen när de kör bil30.7.2018 06:28Pressmeddelande

Motormännens vägombud har undersökt hur många bilförare som använder handhållen mobil när de kör bil. 4,2 procent av samtliga fordonsförare använde handhållen mobil eller annan kommunikationsutrustning under körning. Det är en kraftig minskning jämfört med tidigare mätningar utförda av Motormännen. 2016 var användningen av handhållen mobiltelefon 7,6 procent och 2012 var den 6,6 procent bland bilförarna.

Lurigt i bilhandeln efter bonus-malus27.7.2018 06:30Pressmeddelande

Bilåret 2018 blir snårigt och oförutsägbart enligt branschen. Motormännens kontroller visar att detta i synnerhet gäller för den som ska köpa ny bil. Förutom att regelverken om de nya skatterna kan vara krångliga att sätta sig in i, har många bilhandlare ställt på flera av sina lagberbilar i trafik innan 1 juli för att undvika malus-skatten som nu trätt i kraft. Det innebär bland annat att bilköparen riskerar att gå miste om värdefull garantitid.