Skridskoåkning på Skansen!

Nu ersätts allsångens publikplatser av 400 kvadratmeter isbana. Redan 1929 fanns en mindre skridskobana på Skansen vid Kyrkhultstugan men den blev inte kvar så länge. En större isbana som täckte hela Sollidenplanen anlades på 1940-talet och var igång till slutet av 50-talet. I helgen, 13 januari kl 14.00, invigs den nya isbanan.

Skridskoåkare på Sollidenplan. Foto: Gunnar Lundh, NM

Skridskobanan är upplyst, och det spelas musik i högtalarna för alla som skrinnar och tränar på hockeystopp och fina figurer. Det går att hyra skridskor på plats. Det kostar 50:- för vuxna och 30:- för barn. Då ingår hjälm i priset. Man kan också köpa varm dryck och korv att grilla över fyrfaten, kaffe, te och varm choklad, smoothie och vatten. Har man glömt vantar eller mössa finns det också att köpa liksom extra sockar och sittdynor.

Den 13 januari invigs Skansens nya isbana kl 14.00 av Djurgårdens IF Konståkningsförening, som gör en uppvisning i tidstypiska kläder, av eldartister och med livemusik från Sollidenscenen. Skansens restauranger bjuder på blåbärssoppa under invigningen.

Isbanan kommer att vara öppen alla dagar så länge isen håller, förhoppningsvis ända till slutet av mars.

Skridskoåkare på Sollidenplan. Foto: Gunnar Lundh, NM
Barn åker skridskor på Solllidenplan. Foto: Gunnar Lundh

Nu slår bodluckorna upp på Skansens julmarknad!12.11.2018 07:00Pressmeddelande

Nu är det snart dags för den första julmarknadshelgen på Skansen. Bodarna slår upp luckorna, och försäljare från hela landet packar upp julmat, textilier, trähantverk, fisk och konfekt, pepparkakshus och saffransbullar. Det blir dans runt granen med Julorkestern, det serveras rykande het glögg och nybakade små munkar, brända mandlar, kolbullar och mycket mera. Hantverkarna i stadskvarteren - glasbruket, krukmakaren och flera andra små verkstäder har öppet.. Julmarknaden pågår 24 - 25 november, 1 – 2, 8 – 9 och 15 – 16 december.