Skriv inte på anställningsavtalet för snabbt

Till våren är det dags för många nyexaminerade att ta steget mot första jobbet. Men okunskap kring rätt ingångslön och anställningsvillkor kan bli dyrköpta erfarenheter för den som är ny på arbetsmarknaden. – Ta dig tid innan du skriver på, råder Jaime Aleite, förhandlare och rådgivare på Akavia.
Jaime Aleite, förhandlare och rådgivare på Akavia.

Första jobbet är för många ett glädjeämne. Efter flera års studier är det äntligen dags att starta karriären och tjäna pengar. Att mitt i jobblyckan grotta sig ned i lönedetaljer och anställningsvillkor hamnar inte alltid högst på agendan. Tyvärr, konstaterar Jaime Aleite, förhandlare och rådgivare på fackförbundet Akavia.

− Många har bråttom att skriva på och riskerar att komma in på en för låg lönenivå och samtidigt få ofördelaktiga anställningsvillkor, säger han.

För den som är ny på arbetsmarknaden kan det vara svårt att veta vilken lön hen ska begära. För att ge extra stöd och vägledning har Akavia tagit fram generella rekommendationer för sina medlemsprofessioner. För 2022 är rekommendationen för exempelvis ekonomer och jurister 34 000 respektive 33 500 kronor.

Jaime Aleite råder samtidigt att inte enbart fokusera på bruttolönen.

− Andra viktiga delar är rätten till tjänstepension, fler semesterdagar än vad lagen medger, övertidsersättning, kompletterande föräldralön, och rätten till årlig lönerevision. Saknar arbetsgivaren kollektivavtal kan du behöva lägga dig högre i ditt löneanspråk. Tyvärr saknas ofta kunskap om kollektivavtalets värde.

En varning utfärdas för att skriva på anställningsavtal med olika former av klausuler. Exempel är konkurrens- och sekretessklausuler kombinerade med viten som kan få stora konsekvenser för karriär och ekonomi.

− Mitt bästa tips att låta en rådgivare på ett fackförbund granska anställningsavtalet innan du skriver på. I samband med det kan du också få tips på hur du kan hantera olika argument i löneförhandlingen.

5 saker du bör tänka på innan du tackar ja

1. Rätt ingångslön Lön sätts individuellt och påverkas av faktorer som till exempel branschen du arbetar i, dina arbetsuppgifter, vilken region du befinner dig i och din tidigare yrkeserfarenhet. Våra rekommenderade ingångslöner nedan är baserade på Akavias lönestatistik (75e percentilen) + förväntad inflation 2022, avrundad till närmaste övre hundratal. Kom dock ihåg att det rör sig om en förhandlingssituation.

Akavias rekommenderade ingångslöner för 2022

Ekonom

34 000

Jurist

33 500

Samhällsvetare

33 900

It-akademiker

35 500

Personalvetare

33 900

30 900

2. Rätt titel Din titel och dina arbetsuppgifter påverkar nivån på ingångslönen. Men det kan också påverka din löneutveckling och karriär längre fram. Stäm av rätt löneläge i förhållande till rätt titel. Se därför till att förhandla till dig rätt titel med relevant innehåll i arbetet. Det gynnar dig i din anställning och karriär.

3. Rätt villkor Finns det kollektivavtal? Saknas kollektivavtal behöver du själv förhandla till dig villkor och rättigheter som ger dig trygghet och mervärde. Vilka andra förmåner erbjuder arbetsgivaren dig? Kontakta gärna din rådgivarna på ditt fackförbund innan du skriver på. Där kan du få värdefull feedback på anställningsavtalet.

4. Rätt anställning Vad är det för anställningsform som arbetsgivaren erbjuder dig? Visstid, vikariat, tillsvidareanställning, projektanställning och provanställning? Här gäller lite olika regler så säkerställ att ni är överens om rätt anställningsform och ta reda på vad det innebär för just dig.

5.Rätt arbetsgivare Du har ingen glädje av en hög lön om arbetsmiljön och anställningstryggheten inte är bra. Du kommer också ha svårt att prestera om arbetsbelastningen är för hög och det saknas stöd. Gör research om arbetsgivaren.

Jaime Aleite, förhandlare och rådgivare på Akavia.