Skrota förslaget om trängselavgifter för flyget

Transportstyrelsen har idag slutredovisat ett regeringsuppdrag om trängselavgifter inom den svenska luftfarten. Enligt rapporten skulle trängselavgifter ge mycket liten mätbar klimatnytta inom ett område som redan är reglerat genom andra lagar och regler. Dessutom existerar i dagsläget i princip inte någon trängsel på Sveriges största flygplats, Arlanda – varken i luften eller på marken. Detta kommenterar Transportföretagens branschchef.

Fredrik Kämpfe. Foto: Transportföretagen

Trängselavgifter skulle göra resandet dyrare utan att bidra till flygets klimatomställning. Tanken bakom förslaget är att flygtrafiken genom en lagändring skulle spridas ut mer jämnt över dygnet genom att avgångar i peaktid skulle flytta eller helt enkelt ställas in till följd av högre kostnader. I rapporten konstaterar Transportstyrelsen att det finns svårigheter med att göra kopplingar mellan en trängselavgift och en minskad miljöpåverkan i ett svenskt sammanhang.

”Trängselavgifter för flyget skulle ge en mycket liten, om ens någon, mätbar klimateffekt. Däremot skulle trängselavgifter innebära ytterligare administration och svensk särreglering inom EU. Dessutom behöver många, inte minst inrikesresenärerna, resa just morgon och kväll” kommenterar Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen – Flyg

Transportstyrelsen konstaterar i rapporten att det varken nu eller före coronapandemin råder sådan trängsel på Arlanda - och det gäller oavsett om man tittar på luftrummet, start- och landningsbanor eller inne i passagerarterminalerna. Det finns existerande lagar och regler som styr kapacitetsutnyttjandet av en flygplats och förhindrar trängsel. Däribland främst den så kallade ”slots-förordningen” som reglerar start- och landningstider på EU-nivå. Dessutom finns en slotkoordineringsfunktion på Arlanda samt en flygtrafikledningstjänst som leder trafiken.

Just nu genomförs även stora investeringar på Arlanda för att effektivisera passagerarflöden och skapa ett bättre utnyttjande av gater och uppställningsplatser för flygplan, till exempel en integrering av inrikes- och utrikesterminalerna 4 och 5.

”Regeringen bör läsa slutsatserna i rapporten och helt skrota förslaget. Det var fel av politiken att kräva ett författningsförslag för trängselavgifter utan hänsyn till utfallet av analys- och konsekvensarbetet. I facit ser vi nu att trängselavgifter gör det dyrare för flygbolagen att flyga till, från och inom Sverige utan någon klimatnytta. Istället för nya avgifter bör regeringen realisera planerna på en modernisering av luftrummet i Sverige och EU. Att flyga rakaste vägen skulle enligt EU-kommissionen ge 10 procent lägre utsläpp från flyget i EU” avslutar Fredrik Kämpfe

Läs mer på Transportstyrelsens hemsida här

Fredrik Kämpfe. Foto: Transportföretagen

Ny vägstatistik pekar på stora brister i vägunderhållet – Här är hela listan inför sommaren24.5.2022 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ny statistik visar att standarden på landets vägar är alldeles för låg och investeringarna i vägunderhåll är inte tillräckligt stora ens för att säkerställa dagens låga nivå. Mer än var tionde statlig väg är i mycket dåligt skick. Nu krävs stora satsningar för att inte säkerhet och effektivitet på våra vägar ska bli ännu sämre än idag. Transportföretagen har låtit uppdatera analysdata från 2021 med de senaste tillståndsuppgifterna från Trafikverket inför sommaren.

Arlanda måste fungera – flygbranschen begär möte med Morgan Johansson19.5.2022 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

De långa köerna till flygplatsernas säkerhetskontroller med missade avgångar och upprörda resenärer har tyvärr inte undgått någon. Nu vill flygbranschen att myndigheterna underlättar för flyget att återanställa tidigare personal samtidigt som mer resurser måste till för att ytterligare korta den generella handläggningen. Säkerhetsprövningen måste genomföras men både kan och behöver effektiviseras menar Transportföretagen.

Ny rapport visar på brister i upphandling av kollektivtrafik18.5.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sveriges regioner upphandlar varje år kollektivtrafik för cirka 52 miljarder kronor. Idag publicerar Sveriges Bussföretag en rapport om hur upphandlingarna av regional busstrafik för 2021 genomförts. Rapporten visar på flera goda exempel men pekar också på brister. Bland annat följer alla regioner inte branschens indexrekommendationer, rekommendationer som tagits fram gemensamt av nationella företrädare för kollektivtrafikmyndigheter och trafikföretag och som i sig möjliggör en hållbar utveckling av kollektivtrafiken.

Transportföretagen och Göteborgsregionen vill råda bot på mekanikerbrist17.5.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det råder stor brist på personbils- och lastbilsmekaniker i Sverige. Bara i Göteborgsregionen saknas nära 300 mekaniker, vilket är en stor del av landets totala behov. Därför startar Göteborgsregionens kompetensnav nu en valideringsinsats, där personer som har rätt kompetens för att arbeta som mekaniker, men som saknar fullständiga betyg, kan få sina kunskaper validerade.