Skydda din bil mot rosten

Motormännen tipsar om några effektiva sätt att skydda din bil mot rost nu när vintern är på väg. Det bästa skyddet får du genom att hålla bilen i bra skick och med de rätta tillbehören, rostskyddsgarantin ger mycket litet skydd. – Med tanke på hur villkoren ser ut idag är garantin i princip värdelös. Det är en av de sämsta garantier som ges till konsumenter idag, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännens Riksförbund.

Rostskyddsgarantin från biltillverkaren är ofta lång, 12 år, men gäller få typer av skador. Trots synlig rost tvingas verkstäderna ofta neka kunderna rostskyddsgaranti av rädsla för att biltillverkaren anmärker på reparationen vid sin revision. Garantin gäller bara inifrån kommande rost, vilket tyvärr sällan är fallet.

Garantin är samtidigt föråldrad, och omfattar varken moderna lättmetaller eller kritiska detaljer så som bromsrör. Bubblor i bilens lackering, som kan leda till korrosionsskador både på plåt och aluminium, är väldigt vanligt, och kostar en hel del att åtgärda, men inte heller sådant omfattas av garantin.

Tips för att hålla rosten borta

• Kompletterande rostskydd
    Långsiktigt är en tilläggsbehandling det effektivaste sättet att hålla rosten stången. I regel äventyrar en rostskyddsbehandling inte biltillverkarens rostskyddsgaranti, men kontrollera vad som gäller för just ditt märke.
  • Håll bilen ren
    Att regelbundet tvätta bilen är en nödvändighet för en rostfri bil. Smuts och damm binder fukt och påskyndar rostangreppen. Det är bättre att tvätta i en automattvätt än att inte tvätta alls, men vid handtvätt är det lättare att komma åt bilens alla skrymslen och vrår.
  • Ta hand om skador direkt
    Även om stenskotten inte är så djupa att de går igenom till plåten kan fukt leta sig vidare in under lacken och med tiden ge lacksläpp och rostskador.
  • Parkera rätt
    Det är när fukt reagerar med oskyddad plåt som rosten sätter fart. Undvik att parkera bilen på underlag som binder vatten såsom gräs, jord eller grus. Står bilen i garage ska det vara välventilerat och så torrt som möjligt.
  • Utrusta bilen
    Många bilar saknar stänkskydd idag. Rostskador på trösklar och hjulhus är vanligt, men kan undvikas genom att montera stänkskydd. Det är en relativt liten kostnad i förhållande till fördelarna.

När rost är synlig på karossen är det i regel för sent att göra något åt situationen, en professionell lagning är nödvändig för ett bra resultat. Vill du laga själv krävs en hel del kunskap för ett godtagbart resultat. Använd en rostskyddande grundfärg innan du lackar den skadade ytan i bilens färg.

Motormännen är en konsumentorganisation som tillvaratar bilisters intressen. Vi arbetar med trafiksäkerhet, miljö och bilägande. Våra medlemmar har tillgång till fri rådgivning, förmånliga rabatter och tjänster.

Sveriges bilägare vinner delseger i garantitvist11.10.2018 07:54Pressmeddelande

Konsumentombudsmannen har lämnat in en stämningsansökan mot företaget Svensk Fordonsgaranti AB. KO anser att marknadsföringen i det erbjudande som företaget skickar ut är vilseledande. Företaget skriver bland annat att det kan vara riskfyllt för bilägaren att avstå från att anta erbjudandet om en förlängd garanti, vilket KO alltså inte håller med om. Motormännen har under ett par års tid uppmanat konsumenter att anmäla marknadsföringen till Konsumentverket.

Fyra av hundra använder mobilen när de kör bil30.7.2018 06:28Pressmeddelande

Motormännens vägombud har undersökt hur många bilförare som använder handhållen mobil när de kör bil. 4,2 procent av samtliga fordonsförare använde handhållen mobil eller annan kommunikationsutrustning under körning. Det är en kraftig minskning jämfört med tidigare mätningar utförda av Motormännen. 2016 var användningen av handhållen mobiltelefon 7,6 procent och 2012 var den 6,6 procent bland bilförarna.

Lurigt i bilhandeln efter bonus-malus27.7.2018 06:30Pressmeddelande

Bilåret 2018 blir snårigt och oförutsägbart enligt branschen. Motormännens kontroller visar att detta i synnerhet gäller för den som ska köpa ny bil. Förutom att regelverken om de nya skatterna kan vara krångliga att sätta sig in i, har många bilhandlare ställt på flera av sina lagberbilar i trafik innan 1 juli för att undvika malus-skatten som nu trätt i kraft. Det innebär bland annat att bilköparen riskerar att gå miste om värdefull garantitid.