Skyddet mot desinformation behöver öka hos offentliga arbetsgivare

Vision vill att offentliga arbetsgivare ökar kunskapen om socialtjänsten hos anställda för att minska risken för desinformation. Ingen offentliganställd ska sprida osanningar om socialtjänsten.
Förbundsordförande Veronica Magnusson. Foto: Johanna Jansson

Anonyma konton och hatkampanjer på nätet sprider desinformation om socialtjänsten. Men felaktiga uppgifter sprids också av anställda i kommuner, regioner och i privata verksamheter med koppling till välfärden.

- Tyvärr vet vi från våra lokala förtroendevalda att det sprids påståenden och felaktiga uppgifter om socialtjänsten från andra anställda i offentlig sektor och från anställda i verksamheter med koppling till välfärden. Det är allvarliga anklagelser. Jag vill tolka det välvilligt och tro att det beror på okunskap. Att man helt enkelt inte känner till socialtjänstens verksamhet, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Vision uppmanar kommuner och regioner att ge kompetenshöjande insatser om socialtjänsten till personal. Det kan handla om socialtjänstens uppdrag, arbetssätt och vilket stöd som finns att få.

- Det är svårt för arbetsgivare att tillbakavisa desinformation om socialtjänsten på TikTok och i andra sociala medier. Men att hantera felaktigheter i den egna verksamheten och säkra att medarbetare får rätt kunskap om socialtjänsten - det är något alla arbetsgivare kan jobba med, säger Veronica Magnusson.

Efter de senaste veckornas sprängdåd och skjutningar efterlyser politiker brottsförebyggande insatser från förskoleåldern, enligt medier. Vision vill att socialtjänsten tillsammans med bland andra skola, vård och polis ges bättre möjlighet att arbeta med tidiga förebyggande insatser mot unga.

För att lyckas med det behöver unga och deras familjer samt andra offentliganställda ha förtroende för socialtjänsten. Socialtjänsten måste därför även säkerställas resurser för att klara sitt lagstadgade uppdrag att ge stöd till barn och unga.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision, tfn 070- 746 21 24.

Förbundsordförande Veronica Magnusson. Foto: Johanna Jansson