Skyddsombud hindrad i sitt uppdrag

Skyddsombud inom Region Kronoberg hindrad i sitt uppdrag.

Vision har idag skickat en formell begäran om lokal tvisteförhandling till Region Kronoberg. Bakgrunden är att Vision anser att ett skyddsombud har blivit hindrad i sitt uppdrag. Att hindra ett skyddsombud från att utföra sitt uppdrag strider mot arbetsmiljölagen och Vision yrkar därför på skadestånd.

Skyddsombudet ska kunna göra ett fullgott arbete i sitt uppdrag. Vi gör den här markeringen för att vi inte tycker att arbetsgivaren har mött oss här och gett skyddsombudet rätt förutsättningar. Vi har skickat en begäran om tvist till arbetsgivaren, och ser fram emot en god dialog i frågan, säger Erik Sellström, ordförande i Vision Region Kronberg.

Kontaktpersoner:

Li Ohlson Carlsson, ombudsman Visions center i Linköping, li.ohlsoncarlsson@vision.se, 013249065

Erik Sellström, ordförande i Vision Region Kronoberg erik.sellstrom@vision.se, 0709-844 717