Skyddsutrustning med tillfälliga tillstånd får användas hela 2021
I slutet av september förlängde regeringen Arbetsmiljöverkets uppdrag att utfärda tillfälliga tillstånd för personlig skyddsutrustning som skydd mot covid-19, till och med 30 juni 2021. Myndigheten inledde då en utredning för att se vilka tillstånds- och användarregler som vi behövde förändra för att göra detta möjligt. Det har resulterat i nya föreskrifter som nu är beslutade.
- Vi är fortfarande mitt i en pandemi och spridningen av det virus som orsakar covid-19 pågår alltjämt. Därför är det viktigt att vi kan bidra till att säkerställa en god tillgång på personlig skyddsutrustning för vård, omsorg och andra som arbetar med att begränsa smittspridningen, säger Torben Vincentsen, enhetschef på Arbetsmiljöverket.
Arbetsgivares ansvar att bedöma smittrisker i arbetet
Personlig skyddsutrustning som används ska vara testad och säker. Det är arbetsgivaren som ska bedöma smittriskerna för att kunna avgöra vilka skyddsåtgärder och vilken personlig skyddsutrustning som behövs. Arbetsgivaren ska också se till att det finns tillräckligt med skyddsutrustning, att det är rätt utrustning för ändamålet och att den utrustning som används är säker och lever upp till hälso- och säkerhetskraven för personlig skyddsutrustning i EU:s förordning 2016/425.
Arbetsgivare får låta arbetstagare använda personlig skyddsutrustning som har tillfälligt tillstånd av Arbetsmiljöverket även efter att de nya föreskrifterna, AFS 2020:9, har upphört att gälla den 30 juni 2021, dock som längst till och med den 31 december 2021. Det gäller under förutsättning att inköp har gjorts senast den 30 juni 2021, Kommissionens rekommendation (EU) 2020/403 fortfarande gäller och sista förbrukningsdag enligt tillverkaren inte har passerat.
De nya föreskrifterna i korthet
- Personlig skyddsutrustning som fått tillfälligt tillstånd till 31 december 2020, får nu användas till och med 31 december 2021.
- Möjlighet för tillverkare, importörer och distributörer att söka tillfälliga tillstånd för att tillverka, importera eller distribuera personlig skyddsutrustning som inte är CE-märkt till vård och omsorg, förlängs till och med 30 juni 2021.
- De som redan har ett tillfälligt tillstånd kan fortsätta tillverka, importera eller distribuera sin produkt till och med 30 juni 2021, under förutsättning att det gäller samma produkt, parti (batch) och antal som tidigare. Vill man släppa ut fler eller nya produkter behöver man ansöka om ett nytt tillstånd.
- Undantaget för Försvarsmakten, Polismyndigheten, andra som upprätthåller allmän ordning samt hälso- och sjukvårdspersonalen att använda Skyddsmask 90, förlängs till och med 30 juni 2021. Dock ska arbetsgivaren i första hand välja andningsskydd som är CE-märkt enligt förordning (EU) 2016/425. Arbetsgivaren ska också säkerställa att skyddsmask 90 med skyddsfilter 90 ger motsvarande nominell skyddsfaktor som CE-märkt andningsskydd och filter.
Fakta
Föreskrifterna AFS 2020:9, särskilda bestämmelser om personlig skyddsutrustning med anledning av covid-19, börjar gälla 1 januari 2021. Följande typer av verksamheter får arbeta med personlig skyddsutrustning som fått tillfälligt tillstånd av Arbetsmiljöverket, trots att den inte är CE-märkt:
- Åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och skador
- Sjuktransporter
- Omhändertagande av avlidna
- Äldreomsorg
- Hemtjänst
- Verksamhet som bedrivs enligt lagen med stöd och service till vissa funktionshindrade, inklusive personlig assistans
- Arbete vid stödboenden och hem för vård eller boende
- Hem som drivs av Statens institutionsstyrelse
- Kriminalvård
- Tandvård
- Djurens hälso- och sjukvård
- Räddningstjänst
Bakgrund
Det var i våras som EU-kommissionen utfärdade en rekommendation som gjorde det möjligt för hälso- och sjukvården att använda personlig skyddsutrustning utan CE-märkning. Därför fick Arbetsmiljöverket i uppdrag av regeringen att införa en tillståndsprocess för att bedöma kvalitén och utfärda tillfälliga tillstånd för personlig skyddsutrustning som inte är CE-märkt. Personlig skyddsutrustning med tillstånd ska uppfylla de tillämpbara väsentliga hälso- och säkerhetskraven som skydd mot smitta för varje typ av utrustning. Den ska också vara provad och bedömd av ett anmält organ. Produkterna utvärderas och testas, men testerna är inte lika omfattande som för en fullständig CE-märkning. Det har till exempel inte bedömts hur den personliga skyddsutrustningen håller över tid.
För mer information kontakta Arbetsmiljöverkets presstjänst, via e-post presstjansten@av.se eller
telefon 010-730 9155.
Kontakter
Anna-Lena ImmoPressekreterare
Tel:010-730 93 54anna-lena.immo@av.seSonya AhoPressekreterare
Tel:010-730 98 04sonya.aho@av.seBilder
Om
Ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet.
Följ Arbetsmiljöverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arbetsmiljöverket
Olycksdrabbat arbete med truckar ska inspekteras13.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Varje år anmäls över 1 000 skador som leder till sjukfrånvaro för truckförare. Arbetsmiljöverket inleder nu en riksomfattande inspektionsinsats mot risker i arbetet med truckar. Totalt gör vi 2 500 inspektioner varav hälften kommer att vara oanmälda.
Fler utstationerade arbetare 20235.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Antalet utstationerade personer i Sverige fortsätter att öka. Över 74 000 anställda som skickades till Sverige för att arbeta anmäldes till Arbetsmiljöverkets register förra året. Två tredjedelar av dem jobbade inom bygg- eller tillverkningsindustrin.
Utökat myndighetssamarbete mot arbetslivskriminalitet22.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Nio myndigheter samverkar i sju regionala center mot arbetslivskriminalitet. Under 2023 genomfördes drygt 3 000 gemensamma kontroller, vilket är en ökning med 17 procent jämfört med år 2022. Sedan myndighetssamarbetet inleddes 2018 har nära 12 000 gemensamma kontroller genomförts. Resultatet från kontrollerna presenteras i en årsrapport som publiceras idag.
Arbetet mot hot och våld på vårdboenden ska inspekteras6.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Hot och våld är den vanligaste orsaken till anmälda arbetsolyckor med sjukfrånvaro inom boenden för vård och omsorg, 2018 till 2022 låg hot och våld bakom en av fyra anmälningar. Arbetsmiljöverket inleder nu riksomfattande inspektioner mot hot och våld på vård- och omsorgsboenden.
Arbetsgivare måste prova ut andningsskydd15.12.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Arbetsgivare ska se till att andningsskydd är individuellt utprovade. Om man använder tätsittande andningsskydd på arbetsplatsen ska tätheten provas genom en så kallad tillpassningsprovning. Det är innebörden av regler som träder i kraft den 1 januari 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum