Slipp imma på glasögonen när du bär munskydd – 7 tips från Specsavers kliniska chef.

Bär du glasögon och använder munskydd och får problem med imma på glasögonen? Sätt glasögonen utanpå munskyddet, fäst munskyddets snören i glasögon och andas nedåt. Det är några av de tips som Erik Ryderberg, optiker och klinisk chef för optikerkedjan Specsavers i Sverige, nu ger.

Försäljningen av munskydd har ökat mycket kraftigt de senaste veckorna. Det visar apotekens försäljningsstatistik.På allt fler arbetsplatser finns det nu krav eller rekommendationer om att använda munskydd. Specsavers butiker är en sådan arbetsplats. I affärer och i kollektivtrafiken blir det allt vanligare att personer använder munskydd.

Samtidigt sjunker utomhustemperaturen och glasögonen blir kalla. Detta skapar problem med imma på glasögonen för Sveriges omkring fem miljoner glasögonanvändare i vanliga fall, och med ett munskydd för ansiktet kan detta förvärras.

– Det är frustrerande att hela tiden behöva torka av glasögonen eller gång på gång behöva rätta till glasögonen för att fukten får dem att glida ned på näsan, säger Erik Ryderberg.

Han har därför tagit fram tips på hur man använder munskydd utan att glasögonen immar igen.

1. Se till att munskyddet sitter åt

Munskyddet ska sitta tätt mot näsa och kinder så att inte någon utandningsluft passerar uppåt. Använd munskydd i en storlek som passar dig och dra åt knytbanden. Om det går, vrid knytbanden som ett X runt dina öron.

2. Sätt glasögonen utanpå munskyddet

Placera munskyddet över näsan och sätt glasögonen utanpå munskyddet. Om det inte fungerar kan du sätta fast munskyddet med kirurgisk tejp på näsan för att förhindra att den luft som du andas ut passerar uppåt.

3. Förhindra att glasögonen glider ner på näsan

En möjlighet är att knyta fast munskyddets knytband runt glasögonen i stället för runt öronen. Du kan också behöva justera dina glasögonskalmar. Kontakta din lokala Specsaversoptiker. På grund av coronarestriktionerna kan du behöva boka tid.

4. Andas nedåt i munskyddet

Detta kan kräva lite övning men är en enkel lösning för att slippa imma på glasögonen.

5. Rengör glasögonen

Smutsiga glasögon immar lättare. Testa putsduk och rengöringsspray. Det finns också glas som är lättare att rengöra och håller sig rena längre, UltraClear SuperClean-glasögon.

6. Justera glasögonen

Med glasögonen längre ner på näsan blir det lättare för luft att cirkulera mellan glasögonen och ögonen.

7. Byt till kontaktlinser

Om inget av dessa tips hjälper kan kontaktlinser vara en lösning för att slippa immiga glasögon. Prata med din optiker om vilka kontaktlinser som passar dig.

Rekommendationen från Specsavers är att först testa dessa tips hemma för att vara säker på att munskyddet sitter ordentlig när du är ute och rör dig på offentliga platser.  Se Specsavers film om råden på: https://www.specsavers.se/covid-19/information/bara-munskydd-utan-imma-pa-glasogonen

Fakta: Därför immar glasögonen igen när du bär munskydd

När man har ett munskydd för munnen och näsan kommer utandningsluften att åka uppåt. Då kommer den varma utandningsluften i kontakt med de svalare glasen i glasögonen. Detta gör att glasen immar igen. Ångan orsakar också överflödig fukt runt glasögonen, vilket ger näskuddarna på glasögonen ett sämre grepp. Glasögonen kan då börja glida ned på näsan.

Specsavers i Köping får optikerkedjans nya inredningskoncept26.11.2020 06:56:52 CETPressmeddelande

Wenche Sörvåg har drivit Specsaversbutik i Köping sedan 2011, och det ökande intresset för att ta hand om sin ögonhälsa via en synundersökning har lett till utökade öppettider. Nu får butiken optikerkedjans nya skandinaviska inredningskoncept som svarar mot kundernas krav på en modern och professionell optikerbutik. På fredag, 27 november, är det nyinvigning, en coronaanpassad nyinvigning.