Slöa brandvarnare en falsk trygghet i många hem

Den 1 december är det Brandvarnarens dag. De allra flesta hushåll i Sverige har brandvarnare, men många vet inte om den fungerar, visar en ny undersökning av försäkringsbolaget If. Omkring en miljon svenskar kan leva brandfarligt i jul.

I adventstider ökar antalet bränder. En brand växer ofta fort, därför är det av yttersta vikt att man snabbt varnas och kan agera. Trots att en brandvarnare kan vara skillnaden mellan liv och död glömmer många att kontrollera att den fungerar.

– För att ge ett säkert skydd ska brandvarnaren testas med jämna mellanrum – helst en gång i månaden – och batteriet bör bytas ut en gång per år. Det är bra att även dammsuga brandvarnaren någon gång per år för att få bort damm och andra partiklar, säger Mats Larsson, skadeinspektör på försäkringsbolaget If som tidigare har arbetat som brandman.

1 av 6 kontrollerar aldrig brandvarnaren

En färsk undersökning som försäkringsbolaget If har tagit fram visar att mer än var sjätte svensk (18 procent) aldrig kontrollerar sin brandvarnare. Mer än var femte (21 procent) testar den mer sällan än en gång om året. Fyra procent uppger att de inte har någon brandvarnare.

Bland unga i åldern 18-34 år svarar var fjärde (25 procent) att de aldrig kontrollerar sin brandvarnare. Sex procent i samma åldersgrupp äger ingen brandvarnare alls.

– En fungerande brandvarnare är den billigaste och mest effektiva livförsäkring som finns. Den upptäcker livsfarlig rök och gas, larmar i tid och ger personer i hushållet en chans att agera, säger Mats Larsson.

Så testar du brandvarnaren

– Brandvarnaren kontrolleras genom man att trycker in testknappen i några sekunder. Sirenen ska då börja tjuta och slutar när du släpper knappen. Om den inte ger ifrån sig en signal när du trycker på knappen kan batteriet vara slut och då behövs det bytas ut. Man ska aldrig testa en brandvarnare med eld eller rök, det kan smutsa ner och skada den, säger Mats Larsson.

För den som har varit bortrest är det extra viktigt att kontrollera att brandvarnaren fungerar som den ska. Brandvarnaren piper när batteriet börjar bli dåligt. Det är för att man ska hinna byta till ett nytt innan det tar slut helt. Den varningssignalen kan man missa om man är bortrest, och man luras att tro att den fungerar.

Max 10 års livslängd

Även om en brandvarnare har nytt batteri, blinkar som den ska och ljuder när man trycker på testknappen så ska man komma ihåg att brandvarnare är förbrukade efter 8-10 år.

– En brandvarnare som har gammalt batteri eller är äldre än tio år är som att inte ha någon brandvarnare alls. Tack vare stämpeln med produktionsdatum i botten går det enkelt att ta reda på brandvarnarens ålder. Alla brandvarnare är stämplade med tillverkningsdatum, och är just din inte det, så är den fyrtio år eller äldre, säger Mats Larsson.

Omkring 100 personer omkommer i brand varje år

Varje år omkommer omkring 100 personer i brandolyckor. De allra flesta dödsbränderna inträffar i bostäder. En majoritet av bränderna hade sannolikt kunnat förhindras om det hade funnits en fungerande brandvarnare.

Vanliga brandorsaker i hemmet är brand i samband med matlagning eller vid eldning i eldstad, kamin eller öppen spis. Utöver det startar många bränder i skadade elektriska installationer, apparater och hemelektronik.

Checklista om det brinner – gör så här:

Rädda – dig själv och andra.

Varna – andra runt omkring.

Larma – ring 112.

Släck – försök släcka branden om det inte innebär en fara för dig.

If har samlat några tips inför Brandvarnarens dag:

• Kontrollera att brandvarnaren fungerar - varje månad.
  • Byt batteri varje advent. Ladda ner sms-påminnelse om du har svårt att komma ihåg https://aktivmotbrand.msb.se/
  • Ha minst en brandvarnare per våningsplan.
  • Placera brandvarnare i eller intill sovrum samt nära köket.
  • Montera brandvarnaren i taket.
  • Se till att brandvarnaren är CE-märkt.
  • Byt ut hela brandvarnaren minst vart tionde år – längre än så håller den inte. Se stämpel med produktionsdatum i botten.
  • Skaffa även en brandfilt och en handbrandsläckare, 6 kg pulver är bäst för hemmabruk. Det är tillåtet att ha andra färger än röd brandsläckare hemma.
  • Gör en utrymningsplan (olika för lägenhet och hus) och öva med alla familjemedlemmar.
  • Läs mer om brandskydd på www.if.se/brand.

Hur ofta brukar du testa att din brandvarnare fungerar?

Varje månad

5%

Varannan månad

5%

En gång i kvartalet

16%

En gång om året

31%

Mer sällan än en gång om året

18%

Vartannat år

3%

Aldrig

18%

Jag har ingen brandvarnare

4%

Summa

100%

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 1-16 november 2019 har sammanlagt 3516 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige.