Slopa bidraget till flyget: lägg 816 miljoner på skånska cykelvägar!

I Region Skånes nya infrastrukturplan föreslås ett stöd till drift av skånska flygplatser. Otidsenligt, en oansvarig investering i dagens klimatläge tycker Vänsterpartiet, som ville att pengarna skulle flyttas till satsningar på att bygga ut och underhålla regionens cykelvägar.

- Att mitt i den klimatkris vi befinner oss i ge regionala skattemedel till lokala flygplatser är rent utav oansvarigt, menar Vilmer Andersen, representant i regionala utvecklingsnämnden. Det går stick i stäv med våra målsättningar om minskade utsläpp. Från våra små skånska flygplatser går det främst inrikesflyg, resor som i hög utsträckning kan ersättas med tåg.

Den regionala transportinfrastrukturplanen, RTI, beskriver de regionala infrastruktursatsningarna utefter de ekonomiska ramar som anges av den nationella planen. Planen som antogs på dagens möte gäller för åren 2022-2033. Bidraget till flygdrift omfattar 36 miljoner kronor vilket Vänsterpartiet vill skjuta till posten för cykelinfrastruktur. Den samlade satsningen skulle då uppgå till 816 miljoner kronor.

- Att satsa stort på utbyggda cykelvägar underlättar både för de som har kortare pendlingssträckor som de vill och kan cykelpendla och för de som vill kunna ta sig enkelt och säkert till knutpunkter för kollektivtrafik. Transportsektorn är en av de viktigaste att ställa om på grund utav de höga utsläppen. Att ge driftsstöd till flyg i tio år till blir direkt kontraproduktivt, avslutar Angelica Svensson, även hon representant i regionala utvecklingsnämnden.

Förslaget avslogs av mötet.

Vilmer AndersenLedamot i regionfullmäktige, representant i regionala utvecklingsnämnden

Tel:070 - 585 22 24