Slopad samplanering inom Serviceresor

Länstrafiken har beslutat att under en begränsad period upphöra med den så kallade samplaneringen inom Serviceresor förutom skolskjuts. Det betyder att det från och med fredag den 24 april, i princip, inte kommer att vara fler än en resenär i varje fordon.

Länstrafikens uppgift är att transportera människor i länet till och från en önskad plats. Vi och de trafikoperatörer som kör åt oss gör vårt bästa för att tillsammans skapa så trygga resor som möjligt för våra resenärer. På grund av Coronaviruset behöver vi anpassa våra rutiner för Serviceresor.

I Serviceresor ingår bland annat färdtjänst och sjukresor. Under normala omständigheter bedrivs den verksamheten utifrån en så kallad samplanering. Det betyder att vi aktivt strävar efter att planera så många resor som möjligt på ett sådant sätt att bilarna och bussarna tar så många passagerare som möjligt vid varje resa, för att få en kostnadseffektiv verksamhet.

Denna samplanering upphör från och med den 24 april. Orsaken till det är de rekommendationer som smittskyddsläkare på Region Örebro län gett att det är olämpligt att transportera fler resenärer i ett och samma fordon. Detta gäller oavsett storlek på de fordon som används. Folkhälsomyndighetens rekommendation är att alla människor ska hålla avstånd till varandra. Smittskyddsenheten i Örebro läns bedömning är att det kan bli svårt att leva upp till det om det sitter flera resenärer i ett och samma fordon för Serviceresor.

Beslutet gäller från den 24 april och sträcker sig till den 12 juni 2020. Beslutet kan ändras innan dess om nya rekommendationer kommer kring resor med Serviceresor eller att andra förutsättningar ändras.

Det finns kunder som har framsätesplacering i sina beslut. Dessa kunder får även framöver sitta i framsätet. Under tiden detta beslut gäller kommer inte medresenär att kunna tas med i fordonen.

I och med den här förändringen kan det innebära att det kan bli något längre väntetider på den serviceresa man beställt.

När det gäller resor med Servicesresor gäller även fortsatt Folkhälsomyndighetens rekommendationer:

• Håll avstånd till andra
  • Tvätta alltid händerna efter resan
  • Undvik att röra vid ögon, näsa och mun
  • Nys och hosta i armvecket
  • Avstå onödiga resor
  • Stanna hemma när du är sjuk, även vid lindriga symtom.

Sommartidtabellen för stadsbussarna i Örebro börjar gälla från 14 april3.4.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Länstrafiken tidigarelägger sommartidtabellen för stadsbussarna i Örebro. Den nya tidtabellen börjar gälla 14 april. Tidigareläggningen från juni till april sker med anledning av att Länstrafiken vill skapa en bättre beredskap för störningar i trafiken, utifrån ett högt antal sjukskrivningar bland bussförarna. Sommartidtabellen för 2020 medför inga större förändringar i linjesträckningar eller hållplatser, men antalet avgångar reduceras.