“Sluta med turbokycklingar” – Djurens Rätts uppmaning till Linas Matkasse i ny kampanj

Idag inleder Djurens Rätt en kampanj för att få Linas Matkasse att ta mer ansvar för kycklingarna genom att säga nej till så kallade turbokycklingar. Något som det framgångsrika företaget ännu inte valt att göra. Detta trots att många av företagets konkurrenter redan tagit sitt ansvar i frågan genom att börja jobba med European Chicken Commitment.

Linas Matkasse är idag Sveriges största matkasseföretag. Första halvan av 2020 blev det starkaste halvåret i företagets historia. Men när organisationen Djurens Rätt har försökt nå ut till företaget i hopp om att få dem att ta ansvar för kycklingarnas välfärd har Linas Matkasse inte varit intresserade.

- Efter att vi har försökt föra en dialog med Linas Matkasse i över ett års tid utan någon framgång går vi ut med en kampanj för att få företaget att ta sitt ansvar för de djur som är flest och som har det sämst, kycklingarna, säger Emma Bäckström, kampanjkoordinator på Djurens Rätt.

I kampanjen uppmanas Linas Matkasse att börja jobba enligt European Chicken Commitment vilket skulle innebära ett stopp för turbokycklingar i deras matkassar. Emma Bäckström fortsätter:

- Turbokycklingar växer så snabbt att deras kroppar inte hänger med, de får ont, hålls trångt och kan inte utföra sitt naturliga beteende. Att Linas Matkasse säger sig stå för hållbarhet men samtidigt fortsätter stödja den typen av djurhållning, det går inte ihop!

Om European Chicken Commitment
Det är ett antal välfärdskriterier som tagits fram av Djurens Rätt tillsammans med ett 30-tal andra ledande djurrätts- och djurskyddsorganisationer i Europa. Kriterierna baseras på den senaste forskningen om djurvälfärd och ska öka kycklingarnas välmående, bland annat genom att inte använda snabbväxande raser (turbokycklingar) och att kycklingarna ska ha större yta att röra sig på.

Över 200 företag, varav 5 andra matkassar i Sverige, har i dagsläget börjat jobba med European Chicken Commitment, men Linas Matkasse är ännu inte en av dem.

Vill du läsa om vilka matkasseföretag som tar mer ansvar för kycklingarna? Läs Djurens Rätts rapport här.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 50 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Det här är Sveriges djurvänligaste kommun 202418.4.2024 14:37:07 CEST | Pressmeddelande

Djurens Rätt presenterar idag den årliga rankingen Djurvänlig kommun för sjätte året i rad. På årets tio-i-topplista finns alla kommuntyper representerade – stora som små. Nytt för i år är att mer än var fjärde kommun svarar att de kommer att använda möjligheten att välja bort turbokycklingar vid nästa upphandling. Eskilstuna kommun hamnar högst upp på listan och utses därmed som vinnare i årets ranking.

Djurens Rätts riksordförande besöker Göteborg, Halmstad och Trollhättan9.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Djurens Rätts riksordförande, Camilla Bergvall, turnerar just nu runtom i Sverige med föreläsningsturnén "En framtid utan djurfabriker". Under april månad når turnén Göteborg, Halmstad och Trollhättan. Föreläsningen tar upp de svenska djurfabrikernas historia och uppkomst, samt deras nutida och framtida konsekvenser. Även förslag på lösningar presenteras för att skapa en hållbar värld för djur, människor och klimatet.