Slutförhandlingar med Göteborg som värdstad för JVM 2022

Sverige har som tidigare berättats blivit utsedd av Internationella Ishockeyförbundet att arrangera junior-VM i ishockey 2022. Nu har Svenska Ishockeyförbundets styrelse tagit beslut om att inleda slutförhandlingar med Göteborg om att stå värd för JVM 2022.

2016 startade ett genomgripande strategiarbete inom svensk ishockey med syfte att utveckla en strategisk plattform för de kommande åren. I den strategiska plattformen finns en ny gemensam vision att bli Sveriges mest engagerande idrott.
Att kunna arrangera stora mästerskap i Sverige är en viktig beståndsdel i att nå visionen. Därför är också junior-VM en del av en större internationell resa för svensk ishockey vilken inkluderar ett herr-VM 2025 och förhoppningsvis ett dam-VM lite längre fram. Naturligtvis är den vardagliga aktiviteten inom ishockeyn från SHL, SDHL, HockeyAllsvenskan, HockeyEttan och på alla nivåer avgörande för att skapa ett långsiktigt engagemang för ishockeyn. Men det är få evenemang som kan skapa ett sådant engagemang för ishockeyn som ett junior-VM på hemmaplan. Därför är mästerskapet viktigt för svensk ishockey, det visade också det senaste juniormästerskapet i Sverige som då gick i Malmö 2014.
Svenska Ishockeyförbundets styrelse tog beslutet att inleda slutförhandlingar med Göteborg om att stå som värd för junior-VM 2022. Både Stockholm och Malmö har lämnat starka kandidaturer, men i slutänden föll valet på att inleda slutförhandlingar med Göteborg som presenterat ett upplägg som ska kunna ge ett framgångsrikt mästerskap både organisatoriskt och upplevelsemässigt för staden, det Internationella Ishockeyförbundet och för svensk ishockey.
– Det känns otroligt spännande att gå vidare med Göteborg efter deras starka kandidatur. Vi går inte in på alla detaljer i de tre olika buden vi utvärderat, utan konstaterar att vi vid den samlade bedömningen kom fram till att Göteborgs bud var starkast. Samtidigt vill jag rikta ett stort tack till Stockholm och Malmö för deras gedigna arbete under urvalsprocessen. Som ordförande i Svenska Ishockeyförbundet kan man inte vara annat än stolt över att Sveriges alla tre största städer kandiderar med så starka bud för att få arrangera ett av de mest spännande internationella ishockeyevenemangen i just sin stad. Det bådar gott inför fler framtida internationella ishockeyevenemang i Sverige, säger Anders Larsson, ordförande för Svenska Ishockeyförbundet.
– Vi är otroligt stolta över att Svenska Ishockeyförbundet nu valt att gå vidare med Göteborg. Vi ser verkligen fram emot att fortsätta samarbetet med förbundet och givetvis ishockeyn i Göteborg och den övriga regionen för att tillsammans arbeta fram förutsättningarna för det bästa junior-VM som vi haft i Sverige. Junior-VM kommer att avsluta Göteborgs 400-årsjubileum vid årsskiftet 2021/2022. Målsättningen att det ska bli en riktig vinterfolkfest, säger Magnus Hallberg, evenemangschef på Göteborg & Co.
Processen är nu att SIF inleder slutförhandlingar om de detaljer som måste vara på plats i ett avtal mellan SIF och Göteborg så att förberedelserna kan gå så smidigt som möjligt inför att skapa det bästa och mest engagerande juniorishockeyevenemang vi haft i Sverige.

För frågor kontakta:

Anders Larsson