SM-guld i sikte för Kristoffersson

Vinnaren av Bergslagsrallyt får inte lång vila innan det är dags för tävlingsläge igen. Fredagens tv-sända SM-sprint i rally blir ännu ett rejält test för Johan Kristoffersson.

Johan Kristoffersson kommer från seger i Bergslagsrallyt till kampen om SM-guld i rallysprint.

Sista rallyt inför Svenska och dessutom ett SM-guld som står på spel, säger Johan, som har ägnat de senaste dagarna åt att analysera insatsen i SM-premiären i Bergslagsrallyt.

Inspirerande. Vi har hittat en hel del saker att slipa på, men tror inte vi kommer att få så stor användning av det vi lärde oss i Ludvika i SM-sprinten.

Tävlingen på och runt Bergsåkers travbana i Sundsvall har en helt annan karaktär. En fyra kilometer lång bana ska köras två gånger i kvalificeringen och därefter ytterligare två gånger i finalen för de åtta bästa.

Det blir mer som ett backrace, men det borde passa mig bra, menar Johan, som får konkurrens av bland andra fjolårssegraren Mattias Adielsson och Patrik Flodin, som utmanade ända fram till mållinjen i Bergslagsrallyt.

Jättekul. Ju fler bra motståndare, desto bättre referenser för oss.

Det sparas inte på förberedelserna i verkstaden utanför Arvika. De hårt jobbande mekanikerna tog sig an teamets Polo GTI R5 direkt vid hemkomst från Dalarna.

Allt är i molekyler. Inget lämnas åt slumpen här, säger Tommy Kristoffersson.

Teamchefen i Volkswagen Dealerteam BAUHAUS har stora förhoppningar på den drygt 50 mil långa resan norrut.

Det blir spännande. Det händer ju en del i samband med SM-veckan där uppe, så det bör bli pådrag.

Fullt påställ var det också i lördags. Direkt efter målgången i Ludvika satte sig Kristofferssons i bilen för att åka ner till Bilsportgalan i Linköping, en uppoffring väl värd besväret.

Johan fick stående ovationer av hela Saab Arena, berättar Tommy.

Priserna haglade över den allsidige mästaren. Årets rallycrossförare, Årets racingförare, Stora grabbars märke, Årets bilsportare samt publikpriset Bilsport Senior Award, alla dessa utmärkelser åkte med hem till Arvika. Särskilt priserna till Årets rallycrossförare respektive racingförare är anmärkningsvärda.

Det har aldrig hänt tidigare att en och samma har fått två priser i olika grenar samma år, säger Tommy Kristoffersson, med befogad stolthet i rösten.

Återstår att se om prisskåpet dessutom får påfyllning av ett SM-guld på fredag.

Johan Kristoffersson tog maximal poäng i SM-premiären i Ludvika. Nu väntar rallysprint i Sundsvall.

År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Abonnera på våra pressmeddelanden.