SM-guld i tyngdlyftning till ASK Eskilstuna och Mossebergs AK

ASK Eskilstunas damer och Mossebergs AK:s herrar vann under lördagen SM-guld när lag-SM i tyngdlyftning avgjordes i Vallentuna, Stockholm.
ASK Eskilstuna vann SM-guld på damsidan 2021

Fyra dam- och fyra herrlag hade tagit sig till finalerna i lag-SM genom att placera sig bland de fyra bästa i elitserien 2021.

Damlagen bestod av fyra lyftare per lag och tävlade under lördagen i fyra grupper där grupp ett och två körde både ryck och stöt följt av grupp tre och fyra med sina ryck och stötar. ASK Eskilstuna tog ledningen direkt, en ledning som de sedan stabilt höll trots en del nerver och högt spel i ryckmomentet. ASK Eskilstuna vann SM-guld, ära, medaljer och en vinstcheck på 10 000 kr. Det blev så lite som fyra poäng som till slut skiljde mellan AK Nilas silver och Stockholms AK:s brons.

Slutställning dam
1. ASK Eskilstuna, 910 poäng
2. AK Nilas, 851 poäng
3. Stockholms AK, 847 poäng
4. Sörby BoIS, 819 poäng

Herrlagen tävlade med sex deltagare i varje lag som delades in i grupp ett, två och tre som körde både ryck och stöt vidare följt av grupp fyra, fem och sex som körde ryck och stöt.

När sista gruppens stötmoment startade hade Mossebergs AK endast 12 poängs försprång på Falu AK. Ett övertag som förvaltades till SM-guld och vinstchecken på 10 000 kr, Falu AK vann silvret och HAK Greppet knep bronset.

Slutställning herr
1. Mossebergs AK, 1 799 poäng
2. Falu AK, 1 747 poäng
3. HAK Greppet, 1 731 poäng
4. Vallentuna TK, 1 431 poäng

Laguppställningar damer:

AK Nilas: Hillevi Carlsson, Jennifer Andersson, Wilma Antfolk, Åsa Mårtensson, Saga Berg.

ASK Eskilstuna:
Donna Berglund, Ida Åkerlund, Sofia Enocksson Rito, Elina Neuman Falk, Matilda Grahn.

Stockholms AK:
Marika Mercel-Johansson, Mimmi Liwendahl, Helena Hugosson, Melissa Kahilainen, Paula Junhov-Rindberg.

Sörby B.o.I:S:
Margareta Hammer, Laura Olin, Anna Fomina, Daniela Gherman, Sofie Eriksson.

Laguppställningar herrar:

Falu AK: Linus Hagström, Fredrik Salmi, Alexander Antfolk, Christopher Vilagi, Anton Wiberg, Anton Liss.
HAK Greppet: Victor Ahlm, Alexander Leyton, Mark Villarosa, Simon Lang, Kevin Zemann, Hampus Lithén, Jesper Dahlgren.

Vallentuna TK:
Mohammedreza Maleki, Ludvig Ericson, Tarik Paulsson, Marcus Stolt, Jorma Kortelainen, Raimo Kortelainen, Toni Johansson.

Mossebergs AK:
Mathias Bergman, Ted Gunham, Ivar Olsson, David Börjesson, Felix Henriksson, Andreas Eriksson, Viktor Blomberg, Martin Rothwall, Liam Jonason.

Mer info:
Regler om hur lag-SM och World Cup-reglerna fungerar finns här: https://www.tyngdlyftning.com/globalassets/svenska-tyngdlyftningsforbundet/dokument/allsvenska-serien/as-2021/seriebestammelserna-2021.pdf

ASK Eskilstuna vann SM-guld på damsidan 2021
Mossebergs AK tog SM-guld på herrsidan 2021