SM-guld till Thorengruppen IBK

Thorengruppen IBK är svenska mästare efter SM-finalsegern mot Pixbo Wallenstam med 5-4 i Avicii Arena. Lagkaptenen och Årets spelare Emelie Wibron uttryckte sin lycka efter slutsignalen. "Det här har blivit den perfekta säsongen", säger lagkapten Emelie Wibron efter att blivit den som gjort flest poäng i slutspelet.

Foto: Per Wiklund/Svensk Innebandy

SM-finalen var tillbaka i Avicii Arena och det blev en sagolik final på många sätt med spänning och dramatik.

Thorengruppen fick också den mest av glimrande starter då Maja Viström fick in 1-0 redan efter 1.09. Sämre vart det inte då Oona Kauppi petade in 2-0 till de grönklädda efter bara fem minuter.

– Det var en intensiv och svängig final men det kändes som att vi hade taktpinnen under hela matchen, säger Maja Viström som blev matchens lirare och gjorde två mål med lite medstuds.

– Jag får tacka både mina med och motspelare idag. Jag har väl två självmål med mig som jag får idag och det är klart det är skönt att det går in.

Under finalmatchen var det en blandning av de äldre och yngre som levererade. Poängdrottningen Emelie Wibron gjorde det hon brukar den här säsongen – mål och slog rekordet med flest antal slutspelspoäng – 28 stycken.

– Det har varit en helt otrolig säsong och det var den här matchen allt stod och vägde på. Det har väl blivit den perfekta säsongen får man väl ändå ta och säga nu. Svenska cupen, VM-guld, Årets spelare och nu SM-guld.

Defensivt var det också avgörande prestationer. Målvakten Emelie Fällman avgjorde med några rejäla räddningar i slutsekunderna.

– Jag försöker bara att göra allt jag kan för att den där bollen inte ska gå in. Vi offrar oss och jag vet inte om jag räddar bollarna eller vad som sker.

Avslutande minuten blev den mest dramatiska. Pixbo hade precis reducerade till 5-4 och fortsatte trycka på för ett kvitteringsmål men trots ett antal jättelägen kom aldrig kvitteringen.

– Vi gör det som krävs och jag är jättenöjd och jättestolt över min insats idag. Jag har kämpat hårt för att komma hit.

Pixbo Wallenstam IBK-Thorengruppen IBK 4-5 (1-3, 1-1, 2-1)

0-1 (01.09) Maja Viström (Sofia Joelsson)
0-2 (05.03) Oona Kauppi (Amanda Delgado Johansson)
1-2 (10.53) Denisa Ratajova (Laura Manninen)