SM i Breaking 2021

Den 16-17 oktober är det SM i Breaking, i Norrköping. Arrangörerna Rusty P Kulturförening och TM Vision, med Breakaren Tobias Marre Marin i spetsen, utlovar en fartfylld och energirik upplevelse med Breaking, DJs och liveartister.

Svenska Danssportförbundet arbetar aktivt för att kunna erbjuda alla möjligheten att kunna dansa, oavsett tex var du bor, kön, ambition, nivå, förmåga, kulturell eller socialekonomisk bakgrund.

Olika dansstilarna intresserar olika utövare. Val av dansstil kan grunda sig på musiken, dansstilens tillhörande klädstil, önskan att dansa solo eller i par, utbudet där man bor, det sociala arvet (dansar föräldrar tex Bugg) och dansstilens medföljande kultur och möjlighet till gemenskap. En del dansstilar har en tydligare community-känsla.

Breaking kan ses som idrott, kultur och en konstform. Tydligt individuellt uttryck, men med en lika tydlig känsla av gemenskap med andra utövare. Kläder, miljö (lika självklar på öppen gata som i en industrilokal, självklar på öppen gata som i en industrilokal,  de kreativa och dynamiska rörelserna och den starka kopplingen till den egna musikstilen, är några av de utmärkande delarna inom Breaking.

I december antogs Breaking till programmet i de Olympiska Spelen, i Paris 2024. Över hela världen ökade flödet av förberedelse och profilerande, bland både b-boys och b-girls. Svenska Danssportförbundet är medlem i Sveriges Olympiska Kommitté och kan därför erbjuda breakare att utvecklas inom förbundet, nå elit- och landslagssatsningen Team Sweden och få möjligheten att representera Sverige i OS. Det är spännande, utvecklande och utmanande för förbundet att inkludera en ny dansstil. Att bygga upp en plattform för tävling, utbildning och nå och föreningar som erbjuder Breaking. Idag har vi två internationellt godkända domare i Breaking i Sverige. Utbildade genom WDSF (World Dancesport Federation), som Svenska Danssportförbundet är medlemmar i.

Den 16-17 oktober är det SM i Breaking, i Norrköping. Breakare ses för att göra upp om titlarna - bästa junior, old but gold (+35), power, solo och crew. Arrangörerna Rusty P Kulturförening och TM Vision, med Breakaren Tobias Marre Marin i spetsen, utlovar en fartfylld och energirik upplevelse med Breaking, DJs och live artister. Svenska Danssportförbundet kommer vara där och uppleva den riktiga Breaking communityn. Det är en viktig del i det egna arbetet med Breaking.

Danssport är idag en relativt dold idrott i Sverige. Det betyder inte att vi inte har en utbredd rörelse över hela vårt land. Genom ca 150 föreningar erbjuds ca 31 000 medlemmar att dansa, utvecklas, träna, tävla, leka eller socialdansa. Dans engagerar många människor på olika sätt och det är dags att Svenska Danssportförbundet med alla ovärderliga resurser lyfter fram danssporten i media, för allmänheten och för idrottsvärlden.

Svenska Danssportförbundet är ett specialidrottsförbund inom Riksidrottsförbundet som utvecklar, organiserar och administrerar danssporten i Sverige. Förbundet är medlem i de internationella danssportorganisationerna WDSF, WRRC, WADF samt i Sveriges Olympiska Kommitté (SOK). Team Sweden är förbundets elit-och landslagssatsning som består av 4 olika landslag – Disco & Hip Hop, Breaking, Bugg & Rock´n´Roll samt Standard & Latin.

Svenska Danssportförbundets streamingtjänst DansTV, sänder samtliga GP- tävlingar och SM på danstv.se.

DansTV
Danssport