SM i ekonomi för 35 året i rad avgjort

Sveriges ekonomföreningars riksorganisation, S.E.R.O, anordnade i helgen för 35:e året i rad tävlingen SM i Ekonomi för Sveriges olika lärosäten. Akavia har sedan 30 år varit sponsor och aktiv samarbetspartner för tävlingen.

"Att ha en brygga mellan akademi och arbetsmarknad innebär att vi arbetar i linje med vår vision om att alla som investerar i en akademisk utbildning ska få utväxling på den", säger Lee Wermelin, ordförande i Akavia.

– För oss är det viktigt att aktiva studenter ges möjlighet till kompetensutveckling vid sidan av sina studier och vi får även möjlighet att nå ut till våra lärosäten om varför det är viktigt att vara med i ett fackförbund, säger Lee Wermelin, ordförande i Akavia.

Tävlingen genomförs i flera steg med lokala uttagningar på våra lärosäten för att sedan låta de fyra bästa lagen mötas i en final. I år liksom även förra året blev det en digital uppgörelse på grund av pandemin och där Handelshögskolan i Stockholm till slut gick segrande ur striden.

Universitetslektor fil. Dr Jonas Kågström är huvuddomare i SM i ekonomi sedan många år och en viktig person för att ta utforma tävlingens frågor.

– Det är inspirerande att arbeta tillsammans med studenterna för att genomföra tävlingen som över tid ger oss en indikation på hur utbildningens kvalitet utvecklas. Jag imponeras också över studenternas kunskaper och inte minst hur snabbt de klarat av den digitala omställningen, säger Jonas Kågström.

– Alla de studenter som ideellt arbetar med att driva och genomföra tävlingen är vinnarna. De får ovärderliga kunskaper i projektledning och ledarskap som vi i näringslivet och offentliga arbetsgivare sedan kan dra nytta av, säger Lee Wermelin.

Akavia erbjuda studenter många viktiga förmåner, till exempel får studenter hjälp kring förbereder för en anställningsintervju eller statistik rörande ingångslön och erbjuds möjlighet att delta i digitala näringslivsbesök.

– Att ha närvaro på lärosätena och samarbeta med studenter är både självklart och viktigt för oss. Att ha en brygga mellan akademi och arbetsmarknad innebär att vi arbetar i linje med vår vision om att alla som investerar i en akademisk utbildning ska få utväxling på den, säger Lee Wermelin.

Akavia är ett fackförbund och en intresseorganisation för ekonomer, jurister, samhällsvetare, It-akademiker, personalvetare och kommunikatörer. Akavia har 130 000 medlemmar och är det näst största förbundet inom Saco.