SM i fågelholk: Årets finalister presenteras på Skansen

Det råder bostadsbrist i skogen. Det högintensiva skogsbruket gör att lämpliga boträd saknas och många fåglar har därför inte någonstans att bo. SM i fågelholk är ett sätt att öka barn och ungas intresse för naturen och samtidigt bidra till att skapa fler boplatser. I årets upplaga av SM i fågelholk har det nu blivit dags att presentera finalisterna – 15 finalholkar i tre kategorier. Det gör vi på Skansen den 23 mars kl 10.00. Välkommen!
Förra årets finalister.

Många fåglar har svårt att hitta bra bo- och häckningsplatser i trädens håligheter. De flesta fåglar kan inte själva hacka ut sina hål, utan är beroende av hackspettar som gör ett nytt hål varje år och sedan lämnar det gamla till nya invånare.

– Det behövs mer naturhänsyn i skogsbruket och det har blivit ont om hålträd i skogen – då blir det bostadsbrist. Att sätta upp fågelholkar gör konkret naturvårdsnytta för alla de olika fågelarter som bygger bon i hål. Att följa livet i en holk är dessutom roligt och spännande för alla åldrar, säger Karin Lexén, Naturskyddsföreningens generalsekreterare.

Genom att uppmuntra barn och ungdomars engagemang för naturen vill Naturskyddsföreningen ordna fler bohål åt fåglarna och fler naturupplevelser för både gamla och unga. Sammantaget har tusentals barn och ungdomar byggt holkar med vägledning av engagerade lärare.

Hela 389 holkar från 41 skolor i 34 kommuner har skickats in till årets tävling. Varmt välkommen till Skansen och ta del av fantastiska och kreativa skapelser och växla några ord med några av de lärare och elever som byggt holkarna.

Vinnarna utses i tre ålderskategorier och omröstningen sker digitalt
1. Förskola–årskurs 3
2. Årskurs 4–6
3. Årskurs 7–gymnasiet
4. Specialpris – särskilt viktig insats för fåglarna

• När: tisdag den 23 mars, 2021 klockan 10.00
• Var: Utomhus, bredvid Lill-Skansen
• Skansen bjuder på kaffe med tilltugg
• Vi följer rådande rekommendationer och vill därför gärna på förhand veta om du kommer. Hör av er till Naturskyddsföreningens pressekreterare Markus Håkansson.

Varmt välkommen!

Markus Håkansson, pressekreterare Naturskyddsföreningen
markus.hakansson@naturskyddsforeningen.se

Datum att hålla koll på
23 mars: 15 finalister presenteras – fem i varje ålderskategori. Lill-Skansen kl 10.00.
23–28 mars: Digital omröstning: https://www.naturskyddsforeningen.se/holk-sm
29 mars: Vinnarna i respektive ålderskategori och specialpriset presenteras.

Årets jury består av
• Martin Emtenäs – författare, föreläsare, journalist
• Lovisa Roos – ordförande Fältbiologerna
• Per Bengtsson – biolog
• Saga-Mariah Sandberg – illustratör
• Göran Ekberg – hedersmedlem i juryn

Läs mer om tävlingen
Läs mer om hål och holkar åt fåglarna

Arrangörerer
Naturskyddsföreningen i samarbete med Stockholmsmässan och Skansen.

Förra årets finalister.

Vi sprider kunskap, bildar opinion och påverkar beslutsfattare – lokalt, nationellt och globalt.

Klimat, skog, jordbruk, miljögifter, vatten, hav och hållbar konsumtion är våra viktigaste arbetsområden. Bra Miljöval är vår miljömärkning och Sveriges Natur vår medlemstidning.