SM i fågelholk: Årets finalister presenteras på Skansen

Det råder bostadsbrist i skogen. Det högintensiva skogsbruket gör att lämpliga boträd saknas och många fåglar har därför inte någonstans att bo. SM i fågelholk är ett sätt att öka barn och ungas intresse för naturen och samtidigt bidra till att skapa fler boplatser. I årets upplaga av SM i fågelholk har det nu blivit dags att presentera finalisterna – 15 finalholkar i tre kategorier. Det gör vi på Skansen den 23 mars kl 10.00. Välkommen!

Förra årets finalister.

Många fåglar har svårt att hitta bra bo- och häckningsplatser i trädens håligheter. De flesta fåglar kan inte själva hacka ut sina hål, utan är beroende av hackspettar som gör ett nytt hål varje år och sedan lämnar det gamla till nya invånare.

– Det behövs mer naturhänsyn i skogsbruket och det har blivit ont om hålträd i skogen – då blir det bostadsbrist. Att sätta upp fågelholkar gör konkret naturvårdsnytta för alla de olika fågelarter som bygger bon i hål. Att följa livet i en holk är dessutom roligt och spännande för alla åldrar, säger Karin Lexén, Naturskyddsföreningens generalsekreterare.

Genom att uppmuntra barn och ungdomars engagemang för naturen vill Naturskyddsföreningen ordna fler bohål åt fåglarna och fler naturupplevelser för både gamla och unga. Sammantaget har tusentals barn och ungdomar byggt holkar med vägledning av engagerade lärare.

Hela 389 holkar från 41 skolor i 34 kommuner har skickats in till årets tävling. Varmt välkommen till Skansen och ta del av fantastiska och kreativa skapelser och växla några ord med några av de lärare och elever som byggt holkarna.

Vinnarna utses i tre ålderskategorier och omröstningen sker digitalt
1. Förskola–årskurs 3
2. Årskurs 4–6
3. Årskurs 7–gymnasiet
4. Specialpris – särskilt viktig insats för fåglarna

• När: tisdag den 23 mars, 2021 klockan 10.00
• Var: Utomhus, bredvid Lill-Skansen
• Skansen bjuder på kaffe med tilltugg
• Vi följer rådande rekommendationer och vill därför gärna på förhand veta om du kommer. Hör av er till Naturskyddsföreningens pressekreterare Markus Håkansson.

Varmt välkommen!

Markus Håkansson, pressekreterare Naturskyddsföreningen
markus.hakansson@naturskyddsforeningen.se

Datum att hålla koll på
23 mars: 15 finalister presenteras – fem i varje ålderskategori. Lill-Skansen kl 10.00.
23–28 mars: Digital omröstning: https://www.naturskyddsforeningen.se/holk-sm
29 mars: Vinnarna i respektive ålderskategori och specialpriset presenteras.

Årets jury består av
• Martin Emtenäs – författare, föreläsare, journalist
• Lovisa Roos – ordförande Fältbiologerna
• Per Bengtsson – biolog
• Saga-Mariah Sandberg – illustratör
• Göran Ekberg – hedersmedlem i juryn

Läs mer om tävlingen
Läs mer om hål och holkar åt fåglarna

Arrangörerer
Naturskyddsföreningen i samarbete med Stockholmsmässan och Skansen.

Förra årets finalister.

Vi sprider kunskap, bildar opinion och påverkar beslutsfattare – lokalt, nationellt och globalt.

Klimat, skog, jordbruk, miljögifter, vatten, hav och hållbar konsumtion är våra viktigaste arbetsområden. Bra Miljöval är vår miljömärkning och Sveriges Natur vår medlemstidning.

Historiskt med ny klimatlag i EU – men målet är otillräckligt21.4.2021 14:32:45 CEST | Pressmeddelande

Nu är EU:s nya klimatlag på plats. Lagen slår fast att koldioxidutsläppen ska ner med minst 55 procent till 2030, vilket är ett framsteg – men fortfarande helt otillräckligt för att nå Parisavtalets 1,5-gradersmål. Beslutet att delvis få räkna in kolsänkor i utsläppsminskningarna riskerar att urholka målet ytterligare. Sveriges regering måste nu trycka på i EU för att höja ambitionen ytterligare i klimatarbetet.

Tusentals räddningsinsatser över hela landet för att rädda bina12.4.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Bin är livsviktiga för oss människor. En stor del av den mat vi äter pollineras av bin och andra insekter. Men bina är hotade – i Sverige är en tredjedel av de vilda biarterna på väg att försvinna. Genom kampanjen Operation: Rädda bina driver Naturskyddsföreningen på för en mer bivänlig politik och uppmuntrar till konkreta räddningsinsatser för att rädda vilda bin. De senaste åren har nästan 22 000 räddningsinsatser rapporterats in.

Inga nya krav på utsläppsminskningar för industrin1.4.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Klimaträttsutredningen lyckas inte med sitt viktigaste uppdrag – att se till att utsläpp av växthusgaser från den befintliga industrin minskar. Den industri som står för hälften av alla klimatutsläpp i Sverige slipper fortsatt undan. Det skriver Naturskyddsföreningen i en debattartikel i Dagens Industri idag. Föreningen kräver nu att regeringen ser till att alla tillstånd till alla verksamheter som använder fossila bränslen omprövas så att klimatkrav kan ställas.