SM i Långdistans 2021

SM i triathlon på långdistans är nu klart att arrangeras under 2021 och framåt där Borås Triathlon står som arrangörer. Den 29 maj är planen att genomföra ett efterlängtat Svenskt mästerskap på långdistans.

Fotograf: Johan Valkonen

Svenska Triathlonförbundet har tilldelat Borås Triathlon SM på långdistans under 2021 och 2022 med option för ytterligare två år över 2024. SM långdistans kommer att genomföras på hel Ironmandistans den 29 maj med tävlingsarena på Almenäs strax utanför Borås centrum. Tävlingen är öppen för både elit och motionärer i alla åldrar.

”Efter ett antal år utan arrangör på SM på långdistans är det nu mycket glädjande att presentera en lösning för svensk triathlon 2021 och åren framåt. Vi kan tillsammans med Jonas Colting och hans duktiga team, lokala föreningar, Borås Stad och partners fortsätta bygga på det fina event Borås Triathlon redan är. Självklart känner vi alla till covid-19 situationen per idag, men siktar på att få till ett coronasäkert SM-arrangemang på planerat datum lördag 29 maj, med ett reservdatum 18 september 2021.” – säger Ola Silvdahl, Generalsekreterare Svenska Triathlonförbundet.

Sedan tidigare erbjuder Borås Triathlon en halv Ironmandistans samt en motionssprint. Båda de distanserna finns också kvar på tävlingsschemat. Motionssprinten kommer att genomföras redan på fredagskvällen tillsammans med ett löplopp för barn. Under lördagen kommer både hel och halv Ironmandistans att arrangeras på samma banor men med olika starttider.

“Som arrangör av Borås Triathlon så har jag haft två långsiktiga målsättningar. Det ena är att kunna erbjuda en hel Ironman-distans och det andra är att få SM-status till Borås Triathlon. 2021 och framåt blir båda målsättningarna uppfyllda!  Jag är väldigt stolt över vårt arrangemang och det jobb som vårt team av medarbetare och funktionärer gör. Med många lyckade upplagor av vårt event bakom oss så känner vi oss trygga med att nu kunna växla upp och addera en Ironmandistans med SM-status. Jag är glad över det förtroende som Svenska Triathlonförbundet nu ger oss under de kommande åren och vi är övertygade om att vi tillsammans kommer att kunna erbjuda deltagarna ett fantastiskt event 28-29 maj!” – säger Jonas Colting, tävlingsledare och upphovsman Borås Triathlon

Svensk Triathlon - världens bästa!

Malin Winbo
Borås Triathlon