SM i publiksporten cykel-trial närmar sig

Cementringar, trästockar och stenbumlingar släpas just nu runt på Viks idrottsområde i Arvika där årets SM-bana i trial tar form.

Ludvig Andersson, lovande trial-cyklist från Arvika.

Arvika idrottssällskap står åter värd för Trial-SM den 12 september. Christian Andersson, tävlingsansvarig utlovar en utmanande SM-bana med bra variation och blandade hinder som håller måttet för den svenska trial-eliten. Men framför allt är Christian Andersson glad över att SM blir av detta speciella år – trots att mästerskapet sker utan publik.

– Det viktiga i år har varit att få till något. Våra trialcyklister är taggade att tycker det är kul att ha något att träna inför. Vi räknar med lite manfall i år, men hoppas cyklisterna tar chansen och anmäler sig, och ser SM som en möjlighet att få tävla och träffa likasinnade, säger han.

Förra helgen den 29-30 augusti samlades landslag och utvecklingslag trial i Laholm på Hawkhills TK:s område. Christian Andersson var på plats tillsammans med trials förbundskapten Mats Hult. Helgen ägnades åt teknikövningar och tävlingssimulering, men främst anordnades lägret för att cyklisterna skulle få träffas menar Mats Hult.

– Vi har haft en väldigt annorlunda säsong. Alla internationella tävlingar har varit inställda, förutom en C-tävling i Slovakien. Våra landslagscyklister har försökt upprätthålla normal träning men behöver träffas och inspireras av varandra så det kan bli fler träffar innan året är slut, säger Mats Hult.

Årets SM följs av en SweCup-tävling i Arvika den 13 september och den 26 september arrangeras säsongens andra och sista SweCup  i Tranemo, vilket glädjer Mats Hult.

– Flera tävlingar har flyttats i år, för att sedan ställas in. Så det är kul att det kommer tävlingar nu för de som vill tävla. För våra landslagsåkare gäller det att hålla tävlingsmoralen uppe, för förr eller senare är det dags igen.

Christian Andersson
Tävlingsansvarig Arvika IS
Mobil: 070-2420707

Ludvig Andersson, lovande trial-cyklist från Arvika.
Alexander Karlsson, Hawkhills Trial Klubb.
Landslagscyklister i cykeltrial. Från höger: Alexander Karlsson, Hawkhills TK, Hilda Andersson Arvika IS, Tobias Hult CK Dainon, Rasmus Lidén Tranemo CS, Oskar Bäckman Arvika IS, Ludvig Andersson Arvika IS, Simon Nordström Partille TK

Efter bakslaget tidigare i sommar; nu kan det koras SM-mästare i Trollhättan!23.7.2021 15:28:53 CEST | Pressmeddelande

I juni släppte Svenska Cykelförbundet (SCF) det tråkiga beskedet att SM XCM (Cross Country Maraton), i samband med Finnmarksturen 2021, behövde ställas in på grund av det rådande pandemiläget. Ett flertal intresseanmälningar att ta över arrangemanget skickades in, men tyvärr krockade datumförslagen med både internationella mästerskap och internationella tävlingar.