SM i Ung Företagsamhet flyttar till Göteborg

SM i Ung Företagsamhet, som i flera decennier arrangerats i Stockholm, kommer 2022 att äga rum i Göteborg den 23–24 maj. Det är första gången någonsin som västkusten står värd för SM i Ung Företagsamhet.

Elever som tävlar i SM. Foto: Sune Chee

− Äntligen får vi SM i Ung Företagsamhet till Göteborg! Nu kan vi ge hela Västsverige en inblick i framtidens entreprenörer, visa på företagsamhet, innovationskraft och hur barn och ungdomar utvecklar sina entreprenöriella egenskaper. Dessutom är det ju en möjlighet att få träffa Sveriges bästa UF-företagare, säger Sofia Lundahl, regionchef på Ung Företagsamhet Göteborg.

SM i Ung Företagsamhet består av två olika delar. Dels ställer hundratals UF-företag ut sina företagsidéer och produkter i en mässhall och dels tävlar företagen om SM-guld i 16 olika kategorier. Varje tävlingskategori har en jury med representanter från näringslivet som väljer ut de skarpaste företagen. I år genomfördes SM helt digitalt på grund av pandemin, men ambitionen är att arrangemanget 2022 ska genomföras fysiskt på Svenska Mässan i Göteborg, förutsatt att restriktionerna tillåter.

Efterfrågan från näringslivet i Göteborgsregionen har varit stor. Näringslivsgruppen på Göteborg & Co, mångårig partner till Ung Företagsamhet har under en lång tid arbetat för att Göteborg ska få stå värd för SM.

− Företagen i Näringslivsgruppen är övertygade om att ett SM i Ung Företagsamhet arrangerat i Göteborg kommer stärka Ung Företagsamhets ställning i regionen, skapa ett ännu större intresse för entreprenörskap i skolan och bidra till den långsiktiga kompetensförsörjningen, säger Christian Westerberg, projektledare på Näringslivsgruppen på Göteborg & Co.

Om företagsformen UF-företag

Genom Ung Företagsamhet får elever på gymnasiet möjlighet att starta och driva egna företag - från affärsidé och marknadsanalys till finansiering, marknadsföring, försäljning och ekonomisk redovisning.

Ca 35 000 gymnasieelever i Sverige driver UF-företag varje år. Det finns många exempel på framgångsrika företag som har börjat sin resa som UF-företag, som t.ex. Locker Room Talk, Färsking, Quinyx och RedLocker.

Näringslivsgruppen på Göteborg & Co är en plattform för samverkan mellan näringsliv, organisationer, kommuner och akademi som verkar för att stärka och utveckla Göteborgs konkurrens- och attraktionskraft. Genom initiativ och projekt stimulerar Näringslivsgruppen till långsiktig kompetensförsörjning och inkludering för att bidra till en attraktiv, levande och hållbar storstadsregion.

Elever som tävlar i SM. Foto: Sune Chee

Imorgon öppnar bokningen för Göteborgs Kulturkalas9.8.2021 12:04:33 CEST | Pressmeddelande

Imorgon tisdag, den 10 augusti klockan 10 öppnar bokningen av årets programpunkter på Göteborgs Kulturkalas, 20–22 augusti. Säkra dig en plats på just din favoritprogrampunkt. Missa inte årets nyhet Kulturpresenten, utomhusbion på Götaplatsen, teaterföreställning, barn- och ungdomsaktiviteter i Kviberg och allt annat som händer på 70 platser i hela Göteborg. Kolla in programmet och boka en plats på goteborgskulturkalas.se.