SM i Wakeboard bakom Båt 2022 i Tullboden!

Västkusten i sommarskrud med Räkor och Wakeboard, det är inte mycket som slår det när Tullboden bjuder upp till SM i Wakeboard bakom Båt som arrangerades lördagen den 30 juli

Vinden, molnen och maneterna hade precis lämnat Tullboden när åkarna äntrade vattnet för fredagens träningsåk. Hela helgen bjöd på ett skönt häng med glada återseenden och nya bekantskaper för de deltagare och åskådare som tagit sig till de västligaste delarna av Sverige.

Tävlingsledare Harald Hermansson drog igång åkarmötet kl 9 och första start var 9:30. Med det största deltagarantalet på flera år, 24 st, blev det en spännande tävlingsdag med mycket jämna heat i samtliga klasser. Först ut var Girls följt av Jr Men, Jr Ladies, Masters Men, Open Men och Open Ladies.

Kvalet i Open Men var oerhört jämnt bland de nio deltagarna. De fyra givna finalplatserna togs av Albin Randow, Adam Linders, Johan Wikström och Martin Agerstig. Om kvalet var jämnt så var om möjligt LCQ’n ännu jämnare. De som lyckades bäst och tog de sista finalplatserna var Linus Samuelsson och Jakob Nordenhed. Efter två nervkittlande kval var pulsen hög inför finalen. Adam körde säkert med bra höjd och plockade poäng på sin variation av trick och knep därmed bronspengen. Johan som var tillbaka efter att varit skadad en längre tid, körde som vanligt stort men nådde inte riktigt ända fram utan hamnade ett fåtal poäng efter ettan. Det var bland annat Albins snygga Tantrum to Blind, som bidrog till att han slutligen tog guldmedaljen.

I Open Ladies var det 5 deltagare som gjorde upp. Eira Jansson gjorde comeback efter att ha pausat wakeboardåkning ett par år. Eira kom snabbt in i matchen och levererade bra. Matilda gick ner på ett basic-trick i kvalet men satte sitt åk i finalen. Melanie som i huvudsak är kabelåkare snäppte upp åkningen för varje runda hon körde. Finalen var väldigt jämn och spänningen höll i sig till prisutdelningen. Panayiota Kokonis som tog tredjeplatsen i kvalet hamnade precis utanför pallen på en hedrande fjärdeplats. Det skilde endast fyra poäng mellan ettan och trean där Eira till slut stod högst på pallen, Matilda tog silvret och Melanie bronset.

Som SVWF’s representant på plats vill jag rikta ett stort tack till Tullbodens Vattensportklubb och dess engagerade medlemmar med Harald Hermanson, som tävlingsledare, i spetsen för ett mycket bra genomfört evenemang. Speciellt tack till speaker Erik Nilsson som levererade trick och kringsnack på ett föredömligt sätt, huvuddomare Martin Gustavsson och övriga domare. Tack till alla åkare som gjorde detta till en spännande tävling och bidrog till den sköna atmosfären som infinner sig i wakeboardsammahang.

Det är roligt att se att wakeboard båt i allra högsta grad lever efter några tunga år med bland annat pandemi.

Bilder och text av undertecknad. Se alla resultat i Event Management System eller genom att klicka HÄR.

Sven-Olof Söderberg
Wakekommittén

Publicerad av Michael Kjellander, SVWF Sportchef

Pontus Donnerstål – Ny förbundskapten för U-14/U-17 landslaget Vattenskidor!24.3.2024 07:15:38 CET | Nyheter

Pontus Donnerstål från Älvkarleby tar nu över uppdraget som förbundskapten för U-14/U-17 landslaget i Vattenskidor då Jimmie Westlund efter lång och trogen tjänst går vidare mot nya uppdrag. Pontus kommer vid sin sida att ha Pär Ronnerfors och tillsammans bildar denna duo ett starkt team som gemensamt har många års erfarenhet av vattenskidåkning på toppnivå inom samtliga av de tre grenarna.