SM-slutspelet i SHL skjuts upp till följd av regeringens beslut kring publika evenemang

Regeringen beslutade under onsdagen att begränsa publika möten med över 500 deltagare som ett led i Folkhälsomyndighetens förhöjda smittorisk gällande Coronaviruset. SHL har i samråd med Svenska Ishockeyförbundet därmed fattat beslutet att skjuta fram SM-slutspelet i SHL till den 24 mars. Den sista grundserieomgången, som spelas under torsdagen, spelas utan publik.

- Nu när beslutet om att begränsa publika evenemang har tillkommit väljer vi i enighet med samtliga 14 klubbar och i samråd med hockeyförbundet att skjuta på slutspelet för att förhoppningsvis kunna spela med publik framöver, säger Michael Marchal, VD SHL.

- Vi fortsätter lyssna på de sakkunniga och följer de riktlinjer som Folkhälsomyndigheten och regeringen tar fram men vi och klubbarna är överens om att hockey ska spelas med publik i största möjliga mån, därför väljer vi nu att skjuta på slutspelet, fortsätter Marchal.

Förskjutningen innebär att slutspelet, med start från kvartsfinalserierna, kommer avgöras i bäst av fem matcher istället för bäst av sju matcher. Åttondelsfinalerna kommer att spelas i bäst av tre matcher som planerat med datumen 24, 26 och 28 mars. Beslutet kring datum och upplägg gäller under rådande omständigheter och kommer utvärderas löpande i enlighet med myndigheternas riktlinjer.

Folkhälsomyndighetens direktiv kring att begränsa allmänna sammankomster med över 500 personer kom under onsdagen. Den sista grundserieomgången, som ska spelas under torsdagen, påverkas därmed och kommer att spelas för tomma läktare som tidigare kommunicerat.

-  Ingen önskar tomma läktare men hälsan går alltid först och vi lyssnar och lyder till de direktiv myndigheterna ger, avslutade Marchal.

Publik som köpt biljetter till torsdagens match kontaktar gällande klubb om detta.

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2023/2024 är: Frölunda Hockey, Färjestad BK, HV71, IK Oskarshamn, Leksands IF, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, MoDo Hockey, Rögle BK, Skellefteå AIK, Timrå IK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.