SM-veckan vinter i Borås ställs in

Med anledning av rådande pandemi och den ökande smittspridningen har RF och SVT i samråd med Borås stad beslutat att ställa in SM-veckan vinter 2021.

Riksidrottsförbundet, Borås och SVT har tillsammans med deltagande idrotter under en längre tid arbetat med flera alternativ för att corona-anpassa SM-veckan vinter och därmed möjliggöra ett genomförande. På grund av den ökande smittspridningen i samhället har RF, SVT och Borås kommit fram till att det inte är möjligt att genomföra en SM-vecka i februari som planerat.

— Det är ett mycket tungt beslut att ställa in ytterligare en SM-vecka. Deltagande idrotter och Borås har visat på stor flexibilitet med att anpassa tävlingar och förutsättningar, men det allvarliga smittläget just nu och osäkerheten framöver gör att vi inte har något annat val än att ställa in, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

— Det är oerhört tråkigt att vi tvingas ställa in SM-veckan, ett av Sveriges populäraste evenemang. Vi hoppades in i det längsta att få bjuda vår stora tv-publik på denna idrottsfest men i det kritiska läge vi som land befinner oss i behövde vi fatta detta nödvändiga men oönskade beslut tillsammans med Riksidrottsförbundet och värdstaden Borås, säger SVT:s sportchef Åsa Edlund Jönsson.

SM-veckan vinter 2021 i Borås skulle ha genomförts 2 — 7 februari 2021 med SM-tävlingar i 22 olika idrotter.

— Det är väldigt tråkigt att inte kunna bjuda boråsarna på en av vinterns höjdpunkter. SM-veckan är ett av Sveriges populäraste evenemang och vi vet sedan tidigare år hur mycket en SM-vecka betyder för Borås. Vi hade sett fram emot att få visa upp både vår stad och våra anläggningar. Men med över 4000 tillresande i det smittläge som är, känns beslutet trist men nödvändigt att ta, säger Tommy Jingfors, fritidschef i Borås.

Tidigare i år har SM-veckan vinter i Luleå och Boden och SM-veckan sommar i Halmstad ställts in på grund av coronapandemin.

Halmstad står värd för SM-veckan sommar 30 juni — 6 juli 2021 och Piteå för SM-veckan vinter 23-29 mars 2022

Per Bergljung
Evenemangsansvarig SM-veckan, Riksidrottsförbundet
per.bergljung@rfsisu.se

SM-veckan arrangeras av Riksidrottsförbundet i samarbete med berörda specialidrottsförbund och värdstaden. Sveriges Television är sändande bolag. SM-veckan är öppen för RF:s medlemmar, 72 specialidrottsförbund vilka representerar upp emot 250 olika idrotter. SM-veckan är en vecka med svenska seniormästerskap i olika idrotter och genomförs varje år, vinter respektive sommar, på olika orter i Sverige.

59 idrottsföreningar i Örebro län får ta del av kompensationsstöd20.11.2020 15:03:00 CETPressmeddelande

59 idrottsföreningarna i Örebro län har beviljats stöd på tillsammans totalt 4 637 000 kronor för perioden juli till september 2020. Utöver detta kommer elitföreningarna ta del stöd direkt från sitt specialförbund. – Vi är glada över att kunna förmedla det här stödet som en hjälp för föreningar att överleva och kunna fortsätta erbjuda idrottsaktiviteter till framförallt barn och unga, säger Charlotta Stenhem, distriktsidrottschef för RF-SISU Örebro län.