SM-veckan vinter i Luleå/Boden ställs in

Regeringen har efter hemställan från Folkhälsomyndigheten beslutat att allmänna sammankomster med över 500 personer inte får hållas. Med anledning av regeringens beslut har RF och SVT i samråd med Luleå kommun och Boden kommun därför beslutat att ställa in SM-veckan vinter 2020.

SM-veckan vinter skulle ha genomförts 25–31 mars i Luleå och Boden, med SM-tävlingar i 20 olika idrotter. Med anledning av regeringens beslut gällande coronaviruset, och gårdagens höjda risknivå för spridning av coronavirus i Sverige, ställs SM-veckan vinter alltså in.

Riksidrottsförbundet ser allvarligt på situationen kopplat till smittspridning och följer noggrant utvecklingen både i Sverige och omvärlden.

- Att ställa in ett sådant stort och populärt evenemang som SM-veckan är ett mycket tungt beslut, men vi står inför en allvarlig situation där Riksidrottsförbundet självfallet tar det ansvar vi kan för att bidra till att hålla nere smittspridningen, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

- Det känns självklart oerhört tråkigt att vi inte får möjlighet att bjuda vår publik på en stor idrottsfest med sändningar från 20 olika sporter under sju dagar, men som läget är nu i Sverige var detta var ett naturligt beslut att fatta tillsammans med Riksidrottsförbundet och värdstäderna, säger SVT:s sportchef Åsa Edlund Jönsson.

För mer information:
Per Bergljung
Evenemangsansvarig SM-veckan, Riksidrottsförbundet
per.bergljung@rfsisu.se

SM-veckan arrangeras av Riksidrottsförbundet i samarbete med berörda specialidrottsförbund och värdstaden. Sveriges Television är sändande bolag. SM-veckan är öppen för RF:s medlemmar, 72 specialidrottsförbund vilka representerar upp emot 250 olika idrotter. SM-veckan är en vecka med svenska seniormästerskap i olika idrotter och genomförs varje år, vinter respektive sommar, på olika orter i Sverige.

Idrotten behovs under och efter coronakrisen - öppet brev från RF-SISU Örebro län2.4.2020 15:00:20 CESTPressmeddelande

Många är vi som såg fram emot att följa Örebro Hockey, Linde Volley och Örebro Volleyboll i slutspelen eller KIF Örebro och Örebro SK:s start i fotbollens högsta serier. Men den mångfald av idrottssändningar vi kunnat följa dagligen från hela världen visas inte längre. Idrottsupplevelser som behövs som bäst nu när allt mer av oro och tristess kommer in i vår tillvaro.

Barn och ungdomsidrott prioriteras i fördelning av ekonomiskt stöd1.4.2020 20:12:01 CESTPressmeddelande

Idrottsrörelsen är ett av många samhällsområden som drabbas av Coronakrisen. Arbetet med hur fördelning ska ske av de 500 miljoner kronor som regeringen ska tilldela idrottsrörelsen i akut stöd har fortsatt. I kväll hade Riksidrottsförbundet och dess referensgrupp med 10 SF sitt andra möte och diskuterade Riksidrottsförbundets förslag till övergripande principer för fördelningen.

Beslut i Riksidrottsstyrelsen att egna medel går till bekämpning av corona31.3.2020 08:27:58 CESTPressmeddelande

Riksidrottsstyrelsen har fattat beslut om att det bör finnas möjlighet för föreningar att söka projektstöd inom ramen för barn- och ungdomsidrotten via ytterligare ett kriterium, nämligen bibehållen verksamhet under tiden för restriktioner med anledning av Coronapandemin. Det kan handla om att köpa in utrustning för att bedriva utomhusträning eller genomföra annorlunda idrottsverksamhet, exempelvis digital.