SM-veckan vinter i Luleå/Boden ställs in

Regeringen har efter hemställan från Folkhälsomyndigheten beslutat att allmänna sammankomster med över 500 personer inte får hållas. Med anledning av regeringens beslut har RF och SVT i samråd med Luleå kommun och Boden kommun därför beslutat att ställa in SM-veckan vinter 2020.

SM-veckan vinter skulle ha genomförts 25–31 mars i Luleå och Boden, med SM-tävlingar i 20 olika idrotter. Med anledning av regeringens beslut gällande coronaviruset, och gårdagens höjda risknivå för spridning av coronavirus i Sverige, ställs SM-veckan vinter alltså in.

Riksidrottsförbundet ser allvarligt på situationen kopplat till smittspridning och följer noggrant utvecklingen både i Sverige och omvärlden.

- Att ställa in ett sådant stort och populärt evenemang som SM-veckan är ett mycket tungt beslut, men vi står inför en allvarlig situation där Riksidrottsförbundet självfallet tar det ansvar vi kan för att bidra till att hålla nere smittspridningen, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

- Det känns självklart oerhört tråkigt att vi inte får möjlighet att bjuda vår publik på en stor idrottsfest med sändningar från 20 olika sporter under sju dagar, men som läget är nu i Sverige var detta var ett naturligt beslut att fatta tillsammans med Riksidrottsförbundet och värdstäderna, säger SVT:s sportchef Åsa Edlund Jönsson.

För mer information:
Per Bergljung
Evenemangsansvarig SM-veckan, Riksidrottsförbundet
per.bergljung@rfsisu.se

SM-veckan arrangeras av Riksidrottsförbundet i samarbete med berörda specialidrottsförbund och värdstaden. Sveriges Television är sändande bolag. SM-veckan är öppen för RF:s medlemmar, 72 specialidrottsförbund vilka representerar upp emot 250 olika idrotter. SM-veckan är en vecka med svenska seniormästerskap i olika idrotter och genomförs varje år, vinter respektive sommar, på olika orter i Sverige.