SM-vinnarna: ”Det lag som hanterar covid-19 bäst kommer att ha det bästa laget tillgängligt när slutspelet ska avgöras”

Landets äldsta och mest framgångsrika fotbollsklubb, Stockholm Mean Machines, tar hjälp av Noviral för att testa samtliga spelare och ledare för covid-19 och därigenom säkerställa att säsongen 2020 efter uppehållet kan genomföras på ett så säkert sätt som möjligt.

Fredrik Pihlbäck, huvudtränare för Stockholm Mean Machines herrlag

När träningen nu drar igång efter ett uppehåll kommer samtliga spelare och ledare i Stockholm Mean Machines att med hjälp av Noviral testas för covid-19. Novirals digitala plattform och verktyget ”symptomtracker” används därefter för att löpande kunna följa alla i laget.

– Det är oerhört viktig att vi har uppdaterad information och kan hjälpa våra spelare och ledare med att minimera risken för smittspridning och att vi som förening tar vårt ansvar för att möta smittspridningen, dels som samhällsaktör dels rent sportsligt. Det lag som hanterar covid-19 bäst kommer att ha det bästa laget tillgängligt när slutspelet ska avgöras, säger Fredrik Pihlbäck, huvudtränare för Stockholm Mean Machines herrlag.

För Stockholm Mean Machines har pandemin bland annat inneburit att man har behövt ställa om till digitala möten och individuell träning samtidigt som man har fått ett större personligt ansvar för spelarna och mer tid för kommunikation för sina ledare.

– Framöver ser det mycket bra ut för oss även om det självklart finns utmaningar med logistik, avstånd och att särställa att man undviker smittspridning vid träning och andra gemensamma aktiviteter. Som regerande mästare med SM-guld 2018 och 2019 har däremot spelarrekryteringen varit relativt enkel då många vill spela på högsta tänkbara nivå i Sverige, konstaterar Fredrik Pihlbäck.

Bidragandet till säkert öppnande av samhället och en trygg återgång till vardagen har varit en grundläggande strategi från början för Noviral, en av Sveriges ledande testleverantörer.

– Samhällets och människors syn på pandemin förändras allteftersom tiden går och man börjar titta alltmer på hur vi kan komma tillbaka till en mer normal vardag inte minst på arbetsplatser och inom idrottsorganisationer och andra verksamheter säger Mikael Jämtberg, vd på Noviral.

Den kontinuerliga händelseutvecklingen i samband med pandemin har varit en utmaning för Noviral som nu tar flera stora steg framåt.

– Utvecklingen av vår digitala plattform DigiTrack med verktyget ”symptomtracker” är redo att börja användas och kompletterar våra befintliga tester. Vi har även byggt ut produktportföljen till att omfatta mer än våra point-of-care-tester. Med tiden har fler och fler studier tillkommit som fortsatt visar hög tillförlitlighet och användbarhet för de antikroppstester vi levererar. Det har också kommit ut intressant forskning som visar att det kan vara avgörande vilket protein i viruset antikropparna som testet mäter binder till, S- eller N-protein. Noviral följer alla dessa spår samtidigt som vi fortsätter att knyta till oss strategiskt viktiga partners nationellt och internationellt.

Noviral står nu beredda att bistå fler idrottsföreningar, organisationer, företag, myndigheter med tester och datainsamling.

– Helhetskonceptet är att det ska vara ett tryggt och säkert öppnande av samhället och det är glädjande att se att en så anrik idrottsförening som Stockholm Mean Machine visar vägen och tar sitt ansvar för såväl spelare, ledare som hela organisationen och sin publik och vi hoppas att fler tar efter, avslutar Mikael Jämtberg.

Fredrik Pihlbäck, huvudtränare för Stockholm Mean Machines herrlag
Mikael Jämtberg, vd Noviral
Novirals point-of-care-test genomförs på Danderyds sjukhus.

Om Stockholm Mean Machines

Stockholm Mean Machines är en klubb från Stockholm som spelar amerikansk fotboll i Superserien. Klubben bildades 1982 som Danderyds AFF och var då den första klubben i Sverige för denna sport. Senare bytte man namn till Danderyd Mean Machines och blev Stockholm Mean Machines när man flyttade från Danderyd till Stockholm i mitten av 1990-talet. Klubbens nuvarande hemmaplan är Zinkensdamms IP på Södermalm. SM-guld för herrar 1990, 1997, 1998, 1999, 2000, 2002, 2004, 2005, 2006, 2008, 2009, 2018 och 2019 och för damer 2012, 2013, 2014 och 2015.

Om Noviral