Qred AB

Småföretag i Nederländerna förtjänar också Qred

Qred har, sedan bolaget grundades för tre år sedan, verksamhet i tre länder. Nu är det tid för att lansera nästa marknad – Nederländerna.

Qred grundades år 2015 och hjälper småföretagare med finansiering och tillväxt. Under 2015 startade Qred i Sverige, år 2016 kom man till den finska marknaden och hösten år 2017 öppnades den danska delen upp. Nu är det dags för den nederländska marknaden och Qred har redan rekryterat talanger som ska hantera den nya satsningen.

“Det kändes som ett naturligt steg för oss att gå in in Nederländerna. Marknaden är mogen och det finns digitala processer på plats som kan underlätta för vår Qred-score och affärsmodell”, berättar Emil Sunvisson, CEO på Qred.

För att göra det hela möjligt har man rekryterat till flera betydande positioner som t ex Head of Legal and Compliance, Jenny Arvidsson (närmast från rollen som Associate på Bird & Bird), förra hösten. Björn Bondén, som nyligen rekryterades från SBAB Bank, till rollen som Head of Credit. Det senaste tillskottet till ledningsgruppen är den nya CFO:n Mia Rosén som hämtades från Widespace.

“Vi är både stolta och oerhört glada över våra nyrekryteringar. De kommer att spela nyckelroller i vår framtid och resa mot att hjälpa småföretagare att växa. Det kommer att bli spännande att se var vi är om några år, med tanke på den uppsättning av talang och kunskap vi har idag”, säger Emil Sunvisson.

Tanken är att sätta sig in i marknaden och att kunna ge ut de första företagslånen till nederländska småföretagare under det fjärde kvartalet.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Presskontakt: Nanna Thorø Liebregt, +070 783 24 65, nanna.liebregt@qred.com

Qred AB

Qred erbjuder lån till småföretag i Sverige, Finland, Danmark och Nederländerna. Pengarna används för investeringar och rörelsekapital. Qred har sedan starten 2015 lånat ut över två miljarder SEK, vilket beräknas ha skapat över 4 000 nya jobb i småföretag. Genom att använda en helt digitaliserad process håller bolaget hanteringskostnader och kreditförluster nere, samtidigt som kunden får en bättre upplevelse.

Följ Qred AB

Senaste pressmeddelandena från Qred AB

Dinero tilbyder erhvervslån i samarbejde med fintech-virksomheden Qred9.4.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Et nyt samarbejde mellem regnskabsprogrammet Dinero og fintech-virksomheden Qred skal give mindre og mellemstore virksomheder bedre adgang til finansiering. Dineros kunder nu kan ansøge om et erhvervslån direkte via deres konto hos Dinero. Ved hjælp af information om virksomheden sammenkoblet med fintech-selskabets egne oplysninger og øvrige eksterne datakilder, kan Qred fremskynde kreditvurderingen og hjælpe Dineros kunder med at gribe vækstmulighederne, når de opstår eller give adgang til likviditet, når det er livsnødvendigt for virksomhedens overlevelse. ”Vi har blandt andet valgt at lave et samarbejde med Qred, fordi de er lynhurtige til at reagere, når en virksomhed ansøger om penge. Når pizzeria-ejerens ovn pludselig brænder sammen, så har han pinedød brug for en ny pizzaovn for overhovedet at holde virksomheden kørende. I den situation er det ikke holdbart at skulle igennem en lang sagsbehandling hos sin bank. Der handler det for pizzeria- ejeren om at få pengene ind på kontoen