Qred AB

Småföretag i Nederländerna förtjänar också Qred

Qred har, sedan bolaget grundades för tre år sedan, verksamhet i tre länder. Nu är det tid för att lansera nästa marknad – Nederländerna.

Qred grundades år 2015 och hjälper småföretagare med finansiering och tillväxt. Under 2015 startade Qred i Sverige, år 2016 kom man till den finska marknaden och hösten år 2017 öppnades den danska delen upp. Nu är det dags för den nederländska marknaden och Qred har redan rekryterat talanger som ska hantera den nya satsningen.

“Det kändes som ett naturligt steg för oss att gå in in Nederländerna. Marknaden är mogen och det finns digitala processer på plats som kan underlätta för vår Qred-score och affärsmodell”, berättar Emil Sunvisson, CEO på Qred.

För att göra det hela möjligt har man rekryterat till flera betydande positioner som t ex Head of Legal and Compliance, Jenny Arvidsson (närmast från rollen som Associate på Bird & Bird), förra hösten. Björn Bondén, som nyligen rekryterades från SBAB Bank, till rollen som Head of Credit. Det senaste tillskottet till ledningsgruppen är den nya CFO:n Mia Rosén som hämtades från Widespace.

“Vi är både stolta och oerhört glada över våra nyrekryteringar. De kommer att spela nyckelroller i vår framtid och resa mot att hjälpa småföretagare att växa. Det kommer att bli spännande att se var vi är om några år, med tanke på den uppsättning av talang och kunskap vi har idag”, säger Emil Sunvisson.

Tanken är att sätta sig in i marknaden och att kunna ge ut de första företagslånen till nederländska småföretagare under det fjärde kvartalet.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Presskontakt: Nanna Thorø Liebregt, +070 783 24 65, nanna.liebregt@qred.com

Qred AB

Qred är Sveriges snabbast växande fintech-företag och marknadsledande i Norden inom företagslån upp till en miljon kronor. Qred erbjuder lån till småföretag i Sverige, Finland, Danmark och Nederländerna och har även en pågående etablering i Brasilien. Qred har sedan starten 2015 lånat ut över 2,5 miljarder kronor till investeringar och rörelsekapital hos småföretag. Genom att använda en helt digitaliserad process håller bolaget hanteringskostnader och kreditförluster nere, samtidigt som kunden får en bättre upplevelse. Qred omsatte 126 mkr 2018 och har för närvarande ca 55 anställda i Stockholm, Helsingfors och Riga.

Följ Qred AB

Senaste pressmeddelandena från Qred AB

Qred återköper obligationer för att stärka det egna kapitalet27.3.2020 16:30:00 CETPressmeddelande

Qred Holding AB (publ) (“Företaget”) har återköpt obligationer till ett nominellt värde om EUR 7 300 000. Återköpet avser Företagets seniora säkerställda obligation med ett nominellt belopp om EUR 40 000 000 (ISIN: SE001250726). Obligationen har en rörlig ränta motsvarande EURIBOR 3m plus 8,5 procent och förfaller till betalning i juni 2022. Den genomsnittliga köpeskillingen motsvarar 75,75 procent av obligationens nominella belopp. Företaget innehar efter förvärven ett nominellt belopp om EUR 7 300 000.

Qred i ny kampanj: marknadsför sina kunders inlägg på social media26.3.2020 10:15:00 CETPressmeddelande

Att coronaviruset på något sätt drabbar oss alla råder det inga tvivel om. Några av de som drabbas hårdast ekonomiskt är småföretagarna som inte kommer att ha samma kundflöden under perioden när karantän och socialt avståndstagande är rekommenderat. Därför väljer nu fintechbolaget och bankutmanaren Qred att marknadsföra sina kunders inlägg på social media. “Småföretagarna går på knäna i tider som dessa. För oss är det självklart att hjälpa våra kunder på bästa möjliga sätt och att sprida deras budskap i social media är ett sätt vi kan hjälpa till på. Vi sitter inte bara på resurserna för att faktiskt göra något, utan även på insikter från vårt arbete i våra egna sociala kanaler”, säger Andrea Romander, presstalesperson på Qred. Qreds kunder kommer att kunna skicka in sina egna filmer där önskat budskap får förmedlas. Därefter kommer marknadsteamet på Qred lägga upp och marknadsföra inlägget i den eller de regioner som företaget verkar i via sina sociala kanaler. Förhoppningen är att de