Smaker spelar roll! Ett smakförbud riskerar 150 000 svenska vejpares liv!

Thank Den svenska regeringen riskerar att ta stort steg tillbaka i kampen mot rökning. The World Vapers Alliance tog tillfället i akt att ge regeringen ett tydligt budskap: Smaker spelar roll! Med hjälp av en cykelburen banderoll skickade vi budskapet, att smaksatta e-cigaretter hjälper rökare att fimpa för gott, till svenska politiker, utanför Riksdagshuset.

Detta pressmeddelande använder multimedia. Se den fullständiga versionen här: https://www.businesswire.com/news/home/20220322005674/sv/

För att se det här innehållet från mms.businesswire.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Svenska vejpare protesterar mot smakförbud (Photo: Diego Ospina Melo)

Michael Landl, vd för World Vaper Alliance säger:
“Svenska politiker har tidigare visat att de förstår vad skadereducering betyder i kampen mot rökningen. Att mindre skadliga alternativ till cigarettrökning måste få marknadsföras och finnas öppet tillgängliga för att antalet rökare ska minska. Vi blev därför bestörta när vi för bara en månad sedan fick reda på att den svenska regeringen svepande vill förbjuda smaker i e-cigaretter och vejpprodukter. Smaksättningar är ingen “onödig tillsats” i en e-vätska - det är en viktig komponent för att komma bort från smaken av rök och tobak. Ett förbud mot dessa smaksättningar kommer sannolikt att få konsekvenser för de 150 000 svenskar som använder e-cigaretter - risken är att många går tillbaka till rökningen igen. Svenska regeringen håller på att lägga grunden för en folkhälsomässig katastrof utan dess like.”

Sverige är inte det enda landet i världen som planerar att inför smakförbud. Talföra och välfinansierade anti-vejp grupper sprider regelbundet vilseledande information om vejpning och skadereducering i syfte att driva igenom lagstiftning i flera länder. De är ofta uppbackade av så kallade välgörenhetsorganisationer som är allt annat än transparanta med sina egentliga syften. Vejpare över hela världen hamnar ständigt i en situation där allt snävare lagar begränsar deras tillgång till skadereducerande produkter.

Michael Landl säger:
“Vi kände behovet av att höja våra röster på allvar. Vi riskerar att förlora flera decennier av sjunkande andel rökare i flera länder. Om smaksättningar i vejpprodukter bli förbjudna kommer vi sannolikt att se rökningen öka till samma nivåer som för tio år sedan. Vi är här för att berätta för lagstiftarna att smaker verkligen betyder något - att smaker räddar liv genom att locka bort rökare från cigaretterna. Det finns en enorm mängd forskning som stödjer skadereducering. Brittiska folkhälsomyndighetens levande rapport har sedan 2015 visat att vejpning är 95 procent säkrare än rökning. En stor studie från Yale visar att varierande smaksättningar i e-cigaretter ökar chanserna att sluta röka med 230 procent jämfört med e-cigaretter som smakar tobak. Lagstiftare och politiker borde lyssna på vetenskapen och bygga lagarna på fakta och inte bekväma påhitt.”

Svenska konsumenter kan kontakta sina politiska representanter via VWA:s action center. Här kan de enkelt berätta hur vejpning hjälp dem att sluta röka: https://worldvapersalliance.com/mp-se/

Kampanjen “Smaker spelar roll!”fortsätter den 24 mars i The Hague, där politikerna ska debatera ytterligare ett totalt smakförbud för vejpprodukter. Detta trots ett enormt motstånd för konsumenter.

ENDS

• Läs mer om kampanjen “Flavours matter” på engeklska här och på svenska här!
  • Om svenska regeringens smakförbud för e-cigaretter finns här.
  • The World Vapers Alliance finns till för att stärka vejparnas röster över hela världen och ge dem möjlighet att påverka sin situation och få betydelse i samhället. Våra medlemmar är organisationer såväl som enskilda vejpare från hela världen. Mer information om VWA finns på www.worldvapersalliance.com
  • Michael Landl är verkställande chef för organisationen World Vapers Alliance. Han kommer från Österrike och har sin bas i Wien. Har har studerat vid universitetet i St Gallen och har arbetat länge med policyfrågor och varit verksam i det tyska parlamentet.

Presskontakt:
Michael Landl
Director, World Vapers’ Alliance
michael@worldvapersalliance.com

HCL and UNLEASH Partner to Develop Solutions for Aquatic Ecosystem Conservation20.5.2022 17:59:00 CEST | Press release

HCL Group and UNLEASH, a global innovation program for the UN Sustainable Development Goals (SDGs), announced a year-long collaboration to mobilize youth and develop innovative solutions to promote aquatic ecosystem conservation. These solutions will aim to tackle challenges from Source (mountains & glaciers) to Sink (oceans and seas) and their links to terrestrial ecosystems. This press release features multimedia. View the full release here: https://www.businesswire.com/news/home/20220520005178/en/ Nature and ocean conservation play a critical role in our survival. Terrestrial and aquatic ecosystems provide us with food, water, oxygen, energy, and medicines. They regulate our climate, provide pollination to crops, and reduce the impact of natural hazards. Despite the vital importance of our planet’s ecosystems, we are experiencing a human-caused deterioration of our natural habitats: human activity has altered almost 75% of the Earth’s terrestrial surface, squeezing wildlife and natu

Tecnotree utses till Årets förändringsskapare av Helsingforsbörsens stiftelse20.5.2022 17:24:00 CEST | Pressmeddelande

Tecnotree, en teknikleverantör från Esbo, utses till Årets förändringsskapare. Företaget har bidragit till att leverera europeisk-finsk innovation för att driva på tillväxten i framväxande marknader. Dess 5G-färdiga digitala produkter och lösningar, som har tagits väl emot globalt i Europa, Latinamerika, Mellanöstern, Afrika samt Asien och Stillahavsområdet, är avgörande för att ge telekomsektorn och dess kunder avancerad digital kapacitetstillgång till viktiga digitala tjänster över hela världen inom hälso- och sjukvård, utbildning och betalningstjänster. Detta pressmeddelande använder multimedia. Se den fullständiga versionen här: https://www.businesswire.com/news/home/20220518005762/sv/ Tecnotree Padma Ravichander and Minna Heusala of the Stock Exchange Foundation at the Stock Exchange Gala on May 17, 2022. Picture taken by Tuomas Pietinen. (Photo: Business Wire) ”Förändring och omvandling utgör själva kärnan i vår verksamhet. Under det senaste decenniet har vi infört en intern kult

PPG Showcases Innovations in Paints, Coatings, Specialty Materials That Enhance Sustainability, Efficiency, Mobility20.5.2022 14:00:00 CEST | Press release

PPG (NYSE:PPG) today showcased its latest innovations to media at its production and research and development (R&D) facility in Amsterdam. The event focused on advancements in three key areas – sustainability, efficiency and mobility – reflecting the company’s goals of helping customers lower costs, reduce their environmental footprint and support the global shift to electric vehicles (EVs). This press release features multimedia. View the full release here: https://www.businesswire.com/news/home/20220520005101/en/ PPG showcased its latest innovations to media at its production and research and development facility in Amsterdam on May 20. The event focused on advancements in three key areas – sustainability, efficiency and mobility – reflecting the company’s goals of helping customers lower costs, reduce their environmental footprint and support the global shift to electric vehicles. (Photo: Business Wire) Recent PPG innovations highlighted during the event include: PPG CORACHAR® batte

Ecopia AI Partners with Snap Inc. Subsidiary to Pilot 3D Map Content Integration20.5.2022 13:00:00 CEST | Press release

Ecopia AI announced today that it was selected by a Snap Inc. subsidiary to provide high-precision vector mapping data. This press release features multimedia. View the full release here: https://www.businesswire.com/news/home/20220520005091/en/ Sample of the 3D Vector Map of Buildings and Vegetation Generated by Ecopia AI Leveraging Airbus Imagery (Photo: Business Wire) Ecopia leverages advanced AI-based mapping systems to mine the most up-to-date commercially-available geospatial imagery, accessed through its global partner network, outputting high-precision vector maps. For this initiative, Ecopia turned to Airbus for access to their global premium 30-50cm high-resolution imagery database, which is serving as the input imagery for large-scale map content production. “Ecopia has proven their ability to deliver highly-accurate mapping data at a large-scale with unparalleled speed,” said Snap, Inc subsidiary spokesperson. “Ecopia’s mission is to digitize the world using AI, offering hi