Småkronorna/Team 18 spelar JVM-semifinal

Sverige vann mot Tjeckien med 4-2 (2-0, 1-1, 1-1) i JVM-kvartsfinalen i Fjällräven Center, Örnsköldsvik, torsdagen den 25 april 2019. Resultatet innebär att Sverige spelar JVM-semifinal mot Kanada klockan 19.30 lördagen den 27 april 2019.

Sverige spelar i 2019 IIHF Ice Hockey U18 World Championship som spelas i Fjällräven Center, Örnsköldsvik, och A3 Arena, Umeå, under tiden den 18-28 april 2019.

2019 IIHF Ice Hockey U18 World Championship
Fjällräven Center, Örnsköldsvik, och A3 Arena, Umeå
18-28 april 2019

JVM-kvartsfinal
Fjällräven Center, Örnsköldsvik
Torsdagen den 25 april 2019

Matchfakta:

Sverige-Tjeckien 4-2 (2-0, 1-1,1-1)
Period ett: 04.31 utv 2 min Ondrej Volrab, slashing, 08.56 utv 2 min Radek Kucerik, hooking, 09.55 1-0 Alexander Holtz assist Lucas Raymond i power play spel fem mot fyra, 10.19 2-0 Elmer Söderblom assist Zion Nybeck och Isac Andersson, 16.14 utv 2 min Alexander Holtz, tripping, 19.29 lagstraff Tjeckien (satts av Marcel Barinka) för många spelare på banan
Skott: 9-10.
Period två: 01.27 3-0 Albin Grewe assist Oscar Bjerselius och Simon Holmström i power play spel fem mot fyra, 03.40 utv 2 min Albin Sundsvik, interference, 08.54 utv 2 min Albin Sundsvik, interference, 13.33 3-1 Marcel Barinka assist Radek Kucerik och Michal Teply, 14.59 utv 2 min lagstraff Sverige (satts av Max Wahlgren) för många spelare på banan, 16.03 utv 2 min Albin Grewe, roughing, Filip Koffer, roughing, 18.15 utv 2 min Jan Mlcak, roughing
Skott: 11-19.
Period tre: 03.46 3-2 Radek Muzik assist Martin Lang, 09.00 utv 2 min Jakub Zurek, interference, 16.37 utv 2 min Martin Has, tripping, 19.10 4-2 Oscar Bjerselius assist Isac Andersson i spel fem mot sex, mål i tom bur
Skott: 8-5. Totalt: 28-34.
Utvisningar: Sverige 5x2 min. Tjeckien 5x2 min.
Domare: Sean MacFarlane, USA, Michael Tscherrig, Schweiz
Publik: 2 248

Matchens lirare:
Sverige: Uppgift saknas
Tjeckien: Uppgift saknas

OBS! Dessa matchfaktauppgifter är preliminära och kan komma att ändras efter uppgifterna i Official Game Sheet

Hugo Alnefelt vaktade det svenska målet 00.00-60.00, 34 skott på mål, 2 insläppta mål

Matchkommentar:
Småkronorna/Team 18 till semifinal i Örnsköldsvik.
Efter en tuff match kunde Sverige vinna med 4-2 mot Tjeckien efter att  sista målet gjorts i öppen kasse.
Sverige tog ledningen med 2-0 i första perioden och hade bra kontroll på matchen. I mitten av andra perioden kom tjeckerna tillbaks och pressade mot svenska målet men ledningen var 3-1 efter två perioder.
Tredje perioden var mycket jämn och Sverige avgjorde matchen med mål i tom kasse efter 59.10.
Nu väntar Kanada i semifinal på lördag.
Peter Lindström , Sveriges team manager

28. Albin Sundvik
29. Zion Nybeck

SVERIGES JVM-MEDIAGUIDE
Sveriges JVM-mediaguide finns på http://info.swehockey.se under länken Media Guides

JUNIOR-VM 2019
2019 IIHF Ice Hockey U18 World Championship spelas i Fjällräven Center, Örnsköldsvik, och A3 Arena, Umeå, under tiden den 18-28 april 2019.
Internationella Ishockeyförbundets JVM-sida här

BILJETTER TILL JUNIOR-VM
Länk för att köpa JVM-biljetter: https://evenemang.ebiljett.nu/Home/Tickets?eventId=3&isSeason=True