Småkronorna/Team 18 vann mot Lettland i junior-VM

Sverige vann mot Lettland med 5-2 (2-1, 1-0, 2-1) i junior-VM i Fjällräven Center, Örnsköldsvik, fredagen den 19 april 2019. Sverige spelar i 2019 IIHF Ice Hockey U18 World Championship som spelas i Fjällräven Center, Örnsköldsvik, och A3 Arena, Umeå, under tiden den 18-28 april 2019.

2019 IIHF Ice Hockey U18 World Championship

Fjällräven Center, Örnsköldsvik, och A3 Arena, Umeå

18-28 april 2019

Grupp B

Fjällräven Center, Örnsköldsvik

Fredagen den 19 april 2019

Matchfakta:

Sverige-Lettland 5-2

(2-1, 1-0, 2-1)

Period ett: 07.17 0-1 Patriks Zabusovs, 11.01 utv. 2 min Kristaps Skrastins tripping, 11.31 1-1 Karl Henriksson assist Max Wahlgren, Lucas Raymond i spel fem mot fyra, 13.03 2-1 Oscar Bjerselius assist Zion Nybeck

Skott: 21-6

Period två: 01.36 utv. 2 min Zion Nybeck hooking, 05.29 utv. 2 min Nikita Mateiko tripping, 06.15 3-1 Alexander Holtz assist Max Wahlgren, Karl Henriksson i spel fem mot fyra, 15.20 utv. 2 min Philip Broberg holding, 18.57 utv. 2+10 min Lucas Raymond boarding+misconduct

Skott: 6-8

Period tre: 01.55 3-2 Janis Svanenbergs assist Ligis Rihards, 03.17 utv. 2 min Harijs Brants holding, 06.42 utv. 2 min Patriks Zabusovs hooking, 07.39 4-2 Karl Henriksson assist Tobias Björnfot, Max Wahlgren i spel fem mot fyra, 15.07 utv. 2 min Nikita Mateiko throwing a stick, 15.45 5-2 Lucas Raymond assist Tobias Björnfot i spel fem mot fyra, 19.47 utv. 2 min Raivis Ansons late hit, 19.47 utv. 2 min Albin Sundsvik roughing, 19.47 utv. 2 min Patrik Zabusovs roughing

Skott: 19-6. Totalt: 46-20

Utvisningar: Sverige 1x10 min, 4x2 min. Lettland 7x2 min.

Domare: Michael Campbell Kanada, Sean MacFarlane USA

Publik: 1 257

Matchens lirare:

Sverige: Tobias Björnfot

Lettland: Patriks Zabusovs

OBS! Dessa matchfaktauppgifter är preliminära och kan komma att ändras efter uppgifterna i Official Game Sheet

Jesper Wallstedt vaktade det svenska målet 00.00-60.00, 20 skott på mål, två insläppta mål.

SVERIGE

28. Albin Sundvik

29. Zion Nybeck

SVERIGES JVM-MEDIAGUIDE

Sveriges JVM-mediaguide finns på http://info.swehockey.se under länken Media Guides

JUNIOR-VM 2019

2019 IIHF Ice Hockey U18 World Championship spelas i Fjällräven Center, Örnsköldsvik, och A3 Arena, Umeå, under tiden den 18-28 april 2019.
Internationella Ishockeyförbundets JVM-sida här

BILJETTER TILL JUNIOR-VM

Länk för att köpa JVM-biljetter: https://evenemang.ebiljett.nu/Home/Tickets?eventId=3&isSeason=True

Magnus Hävelid

Svenska Ishockeyförbundet är ett av Sveriges största idrottsförbund med 392 föreningar i 22 distrikt och drygt 68 000 spelare och domare. 2 301 ishockeylag samsas i 362 ishallar runt om i landet.

Ishockeyns stämma avslutad: Anders Larsson omvald som ordförande och direkt upp- och nedflyttning till SHL och Hockeyallsvenskan införs15.6.2019 10:28:44 CESTPressmeddelande

Idag lördag den 15 juni avslutades Svenska Ishockeyförbundets Förbundsmöte i Stockholm. Anders Larsson omvaldes till ordförande och förbundsmötet beslutade att från säsongen 2020/21 införa direkt upp- och nedflyttning av ett (1) lag mellan serierna på förbundsnivå inom herrishockeyn. I övrigt beslutade Förbundsmötet att förstärka det regionala stödet till ishockeyföreningarna i hela landet genom regionala s.k. sportkontor.

Direkt upp – och nedflyttning mellan SHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan föreslås från säsongen 2020/2129.5.2019 11:14:31 CESTPressmeddelande

Idag presenterar Svenska Ishockeyförbundets styrelse sitt förslag på hur modell för upp- och nedflyttning i SHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan bör se ut framöver. Förslaget är att istället för som i nuvarande modell där två lag från underliggande serie har möjlighet att kvalificera sig, från säsongen 2020/21 införa direkt upp- och nedflyttning av ett (1) lag mellan serierna på förbundsnivå inom herrishockeyn. Styrelsens förslag bygger på att ligorna är med och bestämmer vilken modell som ska gälla för att avgöra vilka dessa lag är.