Specsavers Sweden ABSpecsavers Sweden AB

Smålänningar och boende på Öland och Gotland har bäst kunskap för att skydda ögonen från solens farliga UV-strålning

Solens UV-strålar kan på sikt orsaka ögonsjukdomar, och bästa skyddet är CE-märkta solglasögon. Men fyra av tio svenskar använder inte solglasögon alls sommartid och en majoritet av befolkningen är inte medvetna om solens skadliga strålning. Smålänningar och boende på Öland och Gotland har störst kunskap i landet om att solens strålar ökar risken för ögonsjukdomar.

Det visar en färsk Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av Synskadades Riksförbund och Specsavers.

I Sverige älskar vi solen och tar helst varje tillfälle att vara utomhus så mycket det bara går under sommarhalvåret. Men alla är inte medvetna om att regelbunden vistelse i solljus utan solglasögon kan orsaka flera olika ögonsjukdomar.

Det överlägset bästa skyddet mot solens UV-strålar är att använda CE-märkta solglasögon med UV-skydd. Men 38 procent, nära fyra av tio svenskar har inte för vana att använda solglasögon en solig sommardag.

Vanan att använda solglasögon skiljer sig över landet. I Småland och på Öland och Gotland är det 40 procent som inte använder solglasögon en solig sommardag. I Göteborgsområdet är den andelen lägst i landet med 32 procent. I norra Mellansverige är andelen högst med 42 procent. Det visar undersökningen som Sifo har gjort på uppdrag av Synskadades Riksförbund och Specsavers.

– Undersökningen visar att det finns stor okunskap om riskerna med UV-strålningen. Om fler använder solglasögon med UV-skydd drabbas färre av ögonsjukdomar i framtiden. För att vara på säkra sidan bör man undvika att köpa solglasögon på exempelvis stranden. Det finns också solglasögon som inte är lämpliga vid bilkörning och till havs. Går man till en optiker får man professionell hjälp och råd samt vet säker att man köper CE-märkta solglasögon, säger Caroline Schiller, produktchef och optiker på Specsavers.

Grå starr och åldersförändringar i gula fläcken är de två vanligaste ögonsjukdomarna i Sverige, som en miljon svenskar har haft eller lever med. Att dessa ögonsjukdomar kan orsakas av UV-strålning är bara 40 procent av svenskarna medvetna om, enligt Sifo-undersökningen. I Småland och på Öland och Gotland är medvetenheten högst i landet med 51 procent. Dessa tre landskap har också den högsta andelen som använder solglasögon för att undvika ögonsjukdomar, 21 procent. Det ska jämföras med rikssnittet som är 12 procent.

Det finns alltså ett viktigt upplysningsarbete att göra, och därför samarbetar Synskadades Riksförbund och Specsavers kring temat ”Tillsammans för en bättre ögonhälsa”.

– Kunskaperna och medvetenheten måste förbättras om att risken för ögonsjukdomar ökar när vi utsätter våra ögon för solljus och UV-strålning. Att använda solglasögon som skyddar från UV-strålning är ett effektivt skydd, säger Neven Milivojevic, intressepolitisk chef på Synskadades Riksförbund.

Att upplysa och informera om betydelsen av att skydda ögonen är ett viktigt långsiktigt arbete:

– Vi behöver lära oss att ögonen, precis som huden, behöver skydd mot solen, säger Caroline Schiller.

Sifo-undersökningen gjordes genom webbintervjuer under perioden 20-25 april 2018, totalt intervjuades 1 066 personer.

Att tänka på när det gäller skydd mot solens skadliga strålning:

1. Använd solglasögon! Extra viktigt när man är på sjön, på en sandstrand eller i andra miljöer där solens strålar reflekteras. Ögonen är som mest utsatta för UV-strålning under tidig förmiddag och sen eftermiddag.

2. CE-märkning är en garant för fullgott UV-skydd.

3. Gå till en optiker. Där kan du få professionell hjälp och får garanterat solglasögon som skyddar mot UV-strålning.

(Källa: Caroline Schiller, Specsavers)

Mer fakta om sol, solglasögon och ögonhälsa finns i bifogat dokument.

Mer resultat från Sifo-undersökningen gjord på uppdrag av Synskadades Riksförbund och Specsavers:

Var köper personer i Småland och på Öland och Gotland sina solglasögon? (Rikssnittet)

57 procent, högst andel i Sverige, har köpt sina solglasögon hos en optiker. (48 procent)

20 procent har köpt sina solglasögon i klädbutik. (20 procent)

13 procent i mataffär, bensinmack, på en marknad, av strandförsäljare eller på annat inköpsställe. (21 procent)

10 procent uppger att de inte har solglasögon. (7 procent)

1 procent vet inte var de har köpt sina solglasögon. (4 procent)

Därför använder personer i Småland och på Öland och Gotland solglasögon: (Rikssnittet)

89 procent använder solglasögon för att undvika att bli bländade. (91 procent)

13 procent för att se snygga och coola ut. (18 procent)

17 procent för att undvika huvudvärk (17 procent)

21 procent, högst i landet, för att undvika ögonsjukdomar. (12 procent)

1 procent för att undvika att bli igenkänd. (1 procent)

1 procent för att inte visa vad de tittar på. (3 procent)

(Flera svarsalternativ var möjliga)

Åsa Nilsson
Pressansvarig, Synskadades Riksförbund
08- 39 91 75
0765- 39 91 75
asa.nilsson@srf.nu

Om Synskadades Riksförbund

Synskadades Riksförbund är en partipolitiskt och religiöst obunden organisation som tar avstånd från all form av diskriminering och som präglas av öppenhet och demokrati. Organisationen bildades 1889 och samlar synskadade.

Om Specsavers
Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 1 600 optikbutiker med cirka 30 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, New Zealand och Australien. Specsavers erbjuder produkter av hög kvalitet till fördelaktiga priser. Specsavers har 113 butiker i Sverige.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Denise Rudberg ny ambassadör för Specsavers: “Kolla ögonen i tid - innan det är för sent”28.9.2018 09:57Pressmeddelande

Optikerkedjan Specsavers knyter till sig författaren Denise Rudberg som ambassadör i sitt arbete för att förebygga ögonhälsa. Kolla ögonen regelbundet är det viktiga budskapet för höstens upplysningskampanj: – God syn och ögonhälsa är något som verkligen engagerar mig, synen är så viktig i mitt arbete och det finns en historia av ärftlig ögonsjukdom i släkten, säger Denise Rudberg.

Specsavers och Will.i.am lanserar glasögonkollektion10.9.2018 15:02Nyheter

Will.i.am x Specsavers Utöver sin musikkarriär, är hip-hop stjärnan Will.i.am även känd för att alltid bära glasögon. Nu lanserar Will.i.am en exklusiv kollektion av glasögon i samarbete med Specsavers. Han har inspirerats av sin livslånga kärlek till glasögon och utmanat sin kreativitet och passion och skapat en exklusiv uppsättning av bågar. Kollektionen består av 14 olika bågar samt 3 solglasögon. Samtliga bågar är gjorda i acetat och/eller rostfritt stål och bågarna symboliseras av en innovativ och subtil design. I butik i september. Frågot om Specsavers och ytterligare pressmaterial mejlas till malin@polhem.com