Smart belysning skapar trygghet vid lekpark i Tensta

När det var dags att belysa den nyrenoverade lekplatsen vid Einar Mattssons fastighet i Tensta kom förvaltaren Kim Norén på en lösning som är både smart, snygg och trygg.

Den tidigare helt mörka lekplatsen är numera fint upplyst utan att det stör grannarna.

–  Vi ville lysa upp lekplatsen för att skapa trygghet, men utan att belysningen stör hyresgästerna som bor intill. Lösningen blev en ljusslinga i staketet som omgärdar parken. Både hyresgästerna och vi är nöjda. Det blev dessutom en fin effekt av att ljusslingan skapar ett vackert mönster när den lyser på staketets ribbor, säger Kim Norén.

Gården byggdes om efter stambyte i husen

Kvarteret Åvinge i Tensta är byggt 1969 och rymmer 148 lägenheter. Lägenheterna var mitt under renovering när pandemin bröt ut, och tack vare flexibla lösningar och mycket kommunikation med hyresgästerna kunde stambytet genomföras. Nu är renoveringen klar och även gården har byggts om till de boendes stora glädje.

–  ​​​​​​​Vi har gjort om hela gården och tillskapat nya rabatter, en helt ny umgängesyta, och en ny lekplats. Vi valde också att bygga en trappa in på gården för att förhindra att bilar körs in på gården mellan husen, berättar Kim Norén.

Hela fastigheten är nyrenoverad.

Om Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB

Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB förvaltar drygt 14 000 bostädersamt kommersiella lokaler till ett värde om 59 miljarder kronor. Bolaget förvaltar bostäder och lokaler för en bred och etablerad grupp av fastighetsägare såväl som Einar Mattssons 6 000 egna bostäder. Med ett långsiktigt perspektiv på fastighetsaffären och gedigen kunskap erbjuder Einar Mattsson fastighetsägare en trygg, personligoch proaktiv förvaltning i syfte att utveckla kundens fastighetsvärden. Bolaget är en del av Einar Mattsson-koncernen som har varit verksam på Storstockholms bygg- och fastighetsmarknad sedan 1935. Koncernens övriga verksamheterutgörs av fastighetsägande, byggproduktion, projektutveckling och övriga investeringar.

”När något är gratis så är det ofta du som är produkten” — fredagsporträttet med Anders Bäckström20.5.2022 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Med allvaret med sig från Stora Alvaret har Anders Bäckström ändå alltid nära till skratt. Trots komplicerade regelverk som GDPR och annan personuppgifts- och datalagrings-lagstiftning, lär, stöttar och lotsar Anders den familjeägda koncernens anställda i personuppgiftsfrågor. Fritiden ägnas åt hemmet, podden Dataministeriet och en och annan klinkande ton på den nya mandolinen har det också hunnit bli. Lär känna den mycket uppskattade kollegan Anders i dagens porträtt.

”Det är roligt att jobba hos trevliga hyresgäster” — fredagsporträttet med Tommy Hagström13.5.2022 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Tommy arbetar med att få bostäderna att fungera som de ska, så att våra hyresgäster kan trivas och känna sig trygga. Som fastighetstekniker arbetar han förebyggande med tillsyn, skötsel och med felavhjälpande underhåll i bostäder och av fastighetstekniska system. Värme, ventilation och annan teknisk utrustning måste fungera. Fritiden tillbringar han helst i skärgården, gärna med en stunds gäddfiske med sonen.