Smart och individualiserad mobilitet - Audi på CES 2020

Audi är på plats under Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas och visar upp både futuristiska visionsbilar för morgondagens mobilitet och teknik som är redo för serieproduktion. I den smarta självkörande citybilen AI:ME styrs den digitala OLED-skärmen med eye-tracking och LED-strålkastarnas mikroprojektorer kommunicerar med omgivningen. Mässan pågår den 7-10:e januari.

AI:ME - en vision om framtidens självkörande eldrivna citybil

Sätt dig i bilen och lämna storstadsstressen. Den eldrivna citybilen Audi AI:ME är en vision om morgondagens självkörande bil för megastäder, helt uppkopplad och planerad för avkoppling och underhållning. Tack vare intelligent teknik lär den känna sina passagerare och anpassar sig efter deras behov. Den stora tredimensionella OLED-skärmen styrs med hjälp av eye-tracking. Genom att titta på vissa ikoner kan passageraren t.ex. beställa hem mat som levereras samtidigt som bilen beräknas nå hemmet med hjälp av navigationssystemet. Den som önskar kan dessutom få en avkopplande naturupplevelse. Under CES visar Audi bl.a. en virtuell flygning över bergslandskap med VR-glasögon, där det virtuella innehållet anpassas till bilens rörelser i realtid.

Head-up med 3D-teknik och transparent display för filmvisning

Audi visar även upp en ny typ av head-up display med 3D-teknik som utvecklats tillsammans med Samsung. Fördelen är att navigationspilen upplevs på 8-10 meters avstånd och i vissa situationer på över 70 meter vilket gör att ögat inte behöver fokusera om. Precis som med 3D-TV skapas två vyer av varje bild: en pixel för det vänstra ögat och ett annat för det högra ögat.

Audi arbetar även på ett helt nytt koncept som kallas ”Display on demand” till framtidens självkörande bilar. Den digitala skärmen är 15 cm hög, 122 cm bred och delvis gömd i instrumentpanelen. För att göra den flexibel har den två lager: en transparent OLED skärm och ett svart lager som ökar kontrasten. Fördelen är ytan som inte används förblir transparent och ger obehindrad sikt över vägen. Om en film skall visas kan skärmen hissas upp med 25,5 cm vilket gör att filmen kan visas i 16:9 format på en 21”-skärm.

Eldrivna och intelligent uppkopplade

Audi visar inte bara framtidsvisioner. Dagens Audi-modeller har redan avancerad uppkoppling. Den nya 3:e generationen av den modulära infotainmentplattformen, eller MIB 3, har en huvudprocessor som jobbar tio gånger snabbare än den tidigare generationen. Under CES 2020 presenteras Audi Intelligence Experience med självlärande teknik som gör att bilens funktioner automatiskt anpassar sig efter passagerarnas vanor. Redan idag finns det självlärande funktioner i nuvarande navigationssystem som sparar vanliga resmål, länkar dem med datum, tid och aktuell trafiksituation och föreslår vägval utifrån informationen. I framtiden kommer ännu fler funktioner automatiskt anpassa sig efter preferenser och körstil.

Under CES visas även elbilen Audi e-tron Sportback med digitala matrix-strålkastare som kan projicera ljus på vägen likt en videoprojektor. Tekniken kallas DMD och hjärtat är ett litet chip som består av ca en miljon mikrospeglar som kan tiltas upp till 5000 gånger per sekund. De digitala strålkastarna skapar en digital ljusmatta som bl.a. visar var bilen befinner sig och signalerar filbyte, vilket gör det tydligt för omgivningen och ökar säkerheten. Tekniken introduceras under sommaren 2020.

Mer information från CES:

AI:ME - en vision om framtidens självkörande eldrivna citybil
Eye-tracking - beställ sushi med ögonen
Audi på CES 2020 i Las Vegas
Filmvisning i självkörande bil
AI:ME

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 59,2 miljarder euro 2018 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

AUDI AG uppnådde finansiellt mål 2019 och sätter kurs mot långsiktig konkurrenskraft19.3.2020 15:56:42 CETPressmeddelande

Audi navigerade stabilt genom ett utmanande räkenskapsår 2019. I en konkurrensutsatt marknad ökade biltillverkaren leveranserna med 1,8% till 1,845,573 bilar jämfört med föregående år. Försäljningsintäkterna på 55,7 miljarder euro speglar den höga efterfrågan på suvar och större modeller. Rörelseresultatet uppgick till 4,5 miljarder euro och försäljningsmarginalen till 8,1 procent. Audi fortsätter elektrifieringsoffensiven med ännu fler eldrivna modeller i år. Mot bakgrund av den ökade spridningen av coronaviruset och de ovissa effekterna på ekonomin, ser tillverkaren stora utmaningar under 2020 och fokuserar på de anställdas hälsa samt på likviditet och stabilitet i affären.

Fyra ringar och fyrhjulsdrift: 40 år med quattro5.3.2020 15:57:15 CETPressmeddelande

Audi är för många synonymt med quattro – fyrhjulsdriften som firar 40-årsjubileum i år. Premiären för den första quattromodellen gjordes på Genevesalongen 1980. Sedan dess har ca 10,5 miljoner quattrodrivna Audi tillverkats. Under årens lopp har systemet ständigt utvecklats och nu är det dags för nästa kapitel i framgångssagan. Eldrivna quattrosystem och elektrisk torque vectoring har presenterats i prototyperna Audi e-tron S och Audi e-tron S Sportback.

Världspremiär för Nya Audi A3 Sportback3.3.2020 10:37:10 CETPressmeddelande

Audi var först av premiummärkena att lansera en modell i kompaktklassen 1996. Fram till idag har över 5 miljoner bilar sålts, vilket gör den till den mest sålda i sitt segment. Nu presenteras den fjärde generationen av den framgångsrika modellen – sportig, digitaliserad och helt uppkopplad. Med progressiv styrning, adaptivt chassi och kraftfulla motorer ser den inte bara sportig ut utan levererar även sportiga köregenskaper. I motorprogrammet kommer både mildhybrider, laddhybrider och gasdrivna g-tron att erbjudas utöver de konventionella TDI- och TFSI-motorerna. Flera innovationer har hämtats från de större modellerna, bl.a. infotainment och förarassistentsystem.