Smart och individualiserad mobilitet - Audi på CES 2020

Audi är på plats under Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas och visar upp både futuristiska visionsbilar för morgondagens mobilitet och teknik som är redo för serieproduktion. I den smarta självkörande citybilen AI:ME styrs den digitala OLED-skärmen med eye-tracking och LED-strålkastarnas mikroprojektorer kommunicerar med omgivningen. Mässan pågår den 7-10:e januari.

AI:ME - en vision om framtidens självkörande eldrivna citybil

Sätt dig i bilen och lämna storstadsstressen. Den eldrivna citybilen Audi AI:ME är en vision om morgondagens självkörande bil för megastäder, helt uppkopplad och planerad för avkoppling och underhållning. Tack vare intelligent teknik lär den känna sina passagerare och anpassar sig efter deras behov. Den stora tredimensionella OLED-skärmen styrs med hjälp av eye-tracking. Genom att titta på vissa ikoner kan passageraren t.ex. beställa hem mat som levereras samtidigt som bilen beräknas nå hemmet med hjälp av navigationssystemet. Den som önskar kan dessutom få en avkopplande naturupplevelse. Under CES visar Audi bl.a. en virtuell flygning över bergslandskap med VR-glasögon, där det virtuella innehållet anpassas till bilens rörelser i realtid.

Head-up med 3D-teknik och transparent display för filmvisning

Audi visar även upp en ny typ av head-up display med 3D-teknik som utvecklats tillsammans med Samsung. Fördelen är att navigationspilen upplevs på 8-10 meters avstånd och i vissa situationer på över 70 meter vilket gör att ögat inte behöver fokusera om. Precis som med 3D-TV skapas två vyer av varje bild: en pixel för det vänstra ögat och ett annat för det högra ögat.

Audi arbetar även på ett helt nytt koncept som kallas ”Display on demand” till framtidens självkörande bilar. Den digitala skärmen är 15 cm hög, 122 cm bred och delvis gömd i instrumentpanelen. För att göra den flexibel har den två lager: en transparent OLED skärm och ett svart lager som ökar kontrasten. Fördelen är ytan som inte används förblir transparent och ger obehindrad sikt över vägen. Om en film skall visas kan skärmen hissas upp med 25,5 cm vilket gör att filmen kan visas i 16:9 format på en 21”-skärm.

Eldrivna och intelligent uppkopplade

Audi visar inte bara framtidsvisioner. Dagens Audi-modeller har redan avancerad uppkoppling. Den nya 3:e generationen av den modulära infotainmentplattformen, eller MIB 3, har en huvudprocessor som jobbar tio gånger snabbare än den tidigare generationen. Under CES 2020 presenteras Audi Intelligence Experience med självlärande teknik som gör att bilens funktioner automatiskt anpassar sig efter passagerarnas vanor. Redan idag finns det självlärande funktioner i nuvarande navigationssystem som sparar vanliga resmål, länkar dem med datum, tid och aktuell trafiksituation och föreslår vägval utifrån informationen. I framtiden kommer ännu fler funktioner automatiskt anpassa sig efter preferenser och körstil.

Under CES visas även elbilen Audi e-tron Sportback med digitala matrix-strålkastare som kan projicera ljus på vägen likt en videoprojektor. Tekniken kallas DMD och hjärtat är ett litet chip som består av ca en miljon mikrospeglar som kan tiltas upp till 5000 gånger per sekund. De digitala strålkastarna skapar en digital ljusmatta som bl.a. visar var bilen befinner sig och signalerar filbyte, vilket gör det tydligt för omgivningen och ökar säkerheten. Tekniken introduceras under sommaren 2020.

Mer information från CES:

AI:ME - en vision om framtidens självkörande eldrivna citybil
Eye-tracking - beställ sushi med ögonen
Audi på CES 2020 i Las Vegas
Filmvisning i självkörande bil
AI:ME

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 59,2 miljarder euro 2018 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Premiär för Audi Q5 i förnyad form med ny teknik29.6.2020 12:16:07 CESTPressmeddelande

Audi Q5 är sedan många år en av de storsäljande suvarna i premiumsegmentet i Europa. Nu är det dags för en uppgradering av modellen. Audi har finslipat detaljerna och gjort en kompetent bil ännu bättre. Den optimerade Q5:an har en sportig karaktär som kombinerats med praktiska lösningar och en rad avancerade infotainment- och assistanssystem. Den vässade designen förstärker Q-identiteten och en världsnyhet avslöjas i bakljuspartiet med digital OLED-teknik.

Aluminium i slutet kretslopp har sparat 350.000 ton CO2-utläpp11.6.2020 09:24:45 CESTPressmeddelande

Audi har en lång tradition av att använda aluminium. Redan 1994 lanserades Audi A8 med Audi Space Frame, en konstruktion helt i viktbesparande aluminium. Sedan dess har Audi fortsatt använda lättviktsmaterialet i olika former, numera i en innovativ multimaterialmix. Produktionen av primäraluminium är dock väldigt energikrävande. Audi har därför infört ett slutet kretslopp för återvinning, s.k. Aluminium Closed Loop. Det sparar in på värdefulla råvaror och gör att bilarna levereras med en bättre miljöbalans redan från start. Audi använder därför återvunnet aluminium i Audi A3, A4, A5, A6, A7 och A8, och inte minst i elbilarna Audi e-tron och e-tron Sportback.

Making of RS: Audi Sport GmbH finslipar RS-modellerna på Nordschleife25.5.2020 16:32:13 CESTPressmeddelande

RS-modellerna från Audi Sport GmbH är spjutspetsarna i varje produktlinje. De har en stark karaktär med egen design, suverän prestanda och en körupplevelse utöver det vanliga, samtidigt som de är fullt användbara i vardagen. Allt är ett resultat av intensivt fokus på detaljer från designers, utvecklings- och testingenjörer, och som förfinas till perfektion genom otaliga testkörningar runt om i världen. Följ med på en resa i utvecklingsarbetet med RS-modellerna.

Audi motorsport ställer om – lämnar DTM och fokuserar på Formel E28.4.2020 13:57:40 CESTPressmeddelande

28 april, 2020 – På vägen mot C02-neutral mobilitet ändrar Audi inriktning för märkets motorsportprogram: Märket med de fyra ringarna kommer inte förlänga engagemanget i det tyska standardvagnsmästerskapet DTM efter årets säsong. Ledningen för AUDI AG fattade beslutet även mot bakgrund av de ekonomiska utmaningarna till följd av corona-pandemin och meddelade beslutet till ITR e.V., paraplyorganisationen för DTM, under måndagen. Därmed står det framgångsrika engagemanget i Formel E och kundracing i centrum för Audis framtida motorsportaktiviteter. Märket har varit representerat i Formel E sedan starten av den eldrivna racingserien 2014. Med 41 pokaler är Audi Sport ABT Schaeffler det hittills mest framgångsrika teamet i Formel E.