Smart och individualiserad mobilitet - Audi på CES 2020

Audi är på plats under Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas och visar upp både futuristiska visionsbilar för morgondagens mobilitet och teknik som är redo för serieproduktion. I den smarta självkörande citybilen AI:ME styrs den digitala OLED-skärmen med eye-tracking och LED-strålkastarnas mikroprojektorer kommunicerar med omgivningen. Mässan pågår den 7-10:e januari.

AI:ME - en vision om framtidens självkörande eldrivna citybil

Sätt dig i bilen och lämna storstadsstressen. Den eldrivna citybilen Audi AI:ME är en vision om morgondagens självkörande bil för megastäder, helt uppkopplad och planerad för avkoppling och underhållning. Tack vare intelligent teknik lär den känna sina passagerare och anpassar sig efter deras behov. Den stora tredimensionella OLED-skärmen styrs med hjälp av eye-tracking. Genom att titta på vissa ikoner kan passageraren t.ex. beställa hem mat som levereras samtidigt som bilen beräknas nå hemmet med hjälp av navigationssystemet. Den som önskar kan dessutom få en avkopplande naturupplevelse. Under CES visar Audi bl.a. en virtuell flygning över bergslandskap med VR-glasögon, där det virtuella innehållet anpassas till bilens rörelser i realtid.

Head-up med 3D-teknik och transparent display för filmvisning

Audi visar även upp en ny typ av head-up display med 3D-teknik som utvecklats tillsammans med Samsung. Fördelen är att navigationspilen upplevs på 8-10 meters avstånd och i vissa situationer på över 70 meter vilket gör att ögat inte behöver fokusera om. Precis som med 3D-TV skapas två vyer av varje bild: en pixel för det vänstra ögat och ett annat för det högra ögat.

Audi arbetar även på ett helt nytt koncept som kallas ”Display on demand” till framtidens självkörande bilar. Den digitala skärmen är 15 cm hög, 122 cm bred och delvis gömd i instrumentpanelen. För att göra den flexibel har den två lager: en transparent OLED skärm och ett svart lager som ökar kontrasten. Fördelen är ytan som inte används förblir transparent och ger obehindrad sikt över vägen. Om en film skall visas kan skärmen hissas upp med 25,5 cm vilket gör att filmen kan visas i 16:9 format på en 21”-skärm.

Eldrivna och intelligent uppkopplade

Audi visar inte bara framtidsvisioner. Dagens Audi-modeller har redan avancerad uppkoppling. Den nya 3:e generationen av den modulära infotainmentplattformen, eller MIB 3, har en huvudprocessor som jobbar tio gånger snabbare än den tidigare generationen. Under CES 2020 presenteras Audi Intelligence Experience med självlärande teknik som gör att bilens funktioner automatiskt anpassar sig efter passagerarnas vanor. Redan idag finns det självlärande funktioner i nuvarande navigationssystem som sparar vanliga resmål, länkar dem med datum, tid och aktuell trafiksituation och föreslår vägval utifrån informationen. I framtiden kommer ännu fler funktioner automatiskt anpassa sig efter preferenser och körstil.

Under CES visas även elbilen Audi e-tron Sportback med digitala matrix-strålkastare som kan projicera ljus på vägen likt en videoprojektor. Tekniken kallas DMD och hjärtat är ett litet chip som består av ca en miljon mikrospeglar som kan tiltas upp till 5000 gånger per sekund. De digitala strålkastarna skapar en digital ljusmatta som bl.a. visar var bilen befinner sig och signalerar filbyte, vilket gör det tydligt för omgivningen och ökar säkerheten. Tekniken introduceras under sommaren 2020.

Mer information från CES:

AI:ME - en vision om framtidens självkörande eldrivna citybil
Eye-tracking - beställ sushi med ögonen
Audi på CES 2020 i Las Vegas
Filmvisning i självkörande bil
AI:ME

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 59,2 miljarder euro 2018 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi ökade med 1,8 procent till 1,845 miljoner bilar 201910.1.2020 13:37:37 CETPressmeddelande

Trots utmanande förhållanden kunde Audi öka leveranserna under 2019. En ökning med 1,8 procent innebar ca 1.845.550 bilar med tillväxt på alla tre huvudmarknader. I Kina sattes ett nytt rekord med totalt 690.083 bilar (+ 4.1%). USA-marknaden var fortsatt stabil på en hög nivå med en ökning på 0,4 procent. På hemmamarknaden i Tyskland ökade försäljningen med 4,3 procent. December blev en stark månad med totalt ca 176.000 bilar, vilket var 13,9 procent fler än i december 2018. På den svenska marknaden ökade Audi med 14 procent jämfört med totalmarknaden som var i stort sett oförändrad på + 0,7 %.

Audi vinnare 2019. Laddar för elektrifierat decennium.2.1.2020 11:47:51 CETPressmeddelande

Audi summerar ett starkt försäljningsår 2019. Totalt registrerades 19918 bilar med de fyra ringarna i fronten. Det var en ökning med 14 procent jämfört med 2018 på en näst intill oförändrad totalmarknad på 355 704 bilar (+0,6%) enligt preliminär statistik från Bil Sweden. Audi var därmed 6:e största märke i Sverige med en marknadsandel på 5,6%. Nya hyllade Audi Q3 stod för den största ökningen under året.

Audi i överenskommelse om framtidsinriktning27.11.2019 11:36:08 CETPressmeddelande

Audi beskriver det som en ny era där man sätter in åtgärder för högre lönsamhet, flexibilitet och säkrade jobb. Audis ledning och arbetstagarrepresentanter har slutit en överenskommelse inom ramverket som kallas Audi.Zukunft, dvs Audi.Framtid. Besluten gäller framförallt optimerad produktionskapacitet vid de två tyska anläggningarna, anpassning av arbetsstyrkan och förlängda jobbgarantier till slutet av 2029. De 6 miljarder euro som frigörs säkrar den strategiska målkorridoren på 9 till 11 procents vinstmarginal och investeras i elektrifiering och digitalisering. Audi.Zukunft kommer därmed att stärka konkurrenskraften för de fyra ringarna och anpassa företaget för de kommande åren. Överenskommelsen träder i kraft den 29 november och gäller för de kommande 10 åren.

Världspremiär för eldrivna Audi e-tron Sportback20.11.2019 10:55:19 CETPressmeddelande

“Framtiden är elektrisk”. Audi följer konsekvent elektrifieringsstrategin och presenterar den andra modellen i e-tron familjen under Los Angeles Auto Show. Audi e-tron Sportback är en sportig SUV med coupe-siluett som levererar upp till 300 kW och har en räckvidd på upp till 446 kilometer. De digital matrix LED-strålkastarna är en helt ny innovation som för första gången erbjuds i storserieproduktion. Audi e-tron Sportback börjar säljas i slutet av november och marknadsintroduktionen är planerad till våren 2020.

Audi fokuserar på eldrift i ny mobilitetsstrategi7.10.2019 11:12:24 CESTPressmeddelande

Audi är inne i en transformationsfas och ställer om hela företaget mot elektrisk och hållbar mobilitet. 2025 planerar märket med de fyra ringarna för mer än 30 laddbara modeller, varav 20 helt eldrivna. Audi satsar på fyra plattformar för att kunna erbjuda elbilar i varje segment. Parallellt ökar utbudet av plug-in hybrider med fyra modeller under hösten. Redan idag tillverkas elbilen Audi e-tron koldioxidneutralt i Bryssel. 2025 planerar Audi för att samtliga produktionsanläggningar vara klimatneutrala.