Trafikverket

Smart prioritering kan ge kortare tågrestider snabbare

Dela
Planeringen av ny järnväg mellan Gävle och Kramfors pågår för fullt. Trafikverket föreslår en strategi där utbyggnaden ska ske i en viss ordning för att ge de positiva effekterna, minskade restider och ökad trafik, så snabbt som möjligt.
Utbyggnadsordning 6 etapper
Utbyggnadsordning 6 etapper

Sträckan Gävle–Kramfors föreslås byggas om för att möta behov från resenärer och näringsliv och för att minska restiderna. Det finns ett mål om att få ner restiden mellan Gävle och Sundsvall till mindre än en timme med direkttåg utan stopp. Syftet är att person- och godstransporterna ska fungera hållbart och effektivt.

Nu har Trafikverket tagit fram ett förslag till strategi och utbyggnadsordning för ny järnväg på sträckan Gävle–Sundsvall–Härnösand–Västeraspby (norr om Kramfors). Sträckan har delats in i sex etapper, och ordningsföljden har valts för att nå de positiva effekterna så snabbt som möjligt.

Hudiksvall–Sundsvall ger bäst effekt av sex etapper

Här är etapperna listade i den ordning som de ska byggas enligt förslaget (se kartbild):

  1. Hudiksvall (inklusive delen genom Hudiksvall) -Sundsvall
  2. Timrå-Härnösand
  3. Sundsvall-Timrå
  4. Gävle-Söderhamn
  5. Söderhamn-Hudiksvall (exklusive delen genom Hudiksvall)
  6. Härnösand-Västeraspby (norr om Kramfors) 

Hudiksvall–Sundsvall bedöms vara den etapp som ger den bästa effekten för hela stråket. 

 – Bäst kapacitetsförbättring får vi genom att prioritera utbyggnad av sträckan Hudiksvall–Sundsvall till dubbelspår, eftersom den sträckan har det största kapacitetsproblemet och den lägsta medelhastigheten, och utbyggnaden ger därför möjlighet till stora tidsvinster. Därefter föreslår vi att gå vidare med sträckan Timrå–Härnösand, som bland annat möjliggör kortare restider, ökad kapacitet och transporter med tyngre godståg genom bättre lutningsförhållanden, säger Hans-Olov Åström, senior utredningsledare på Trafikverket.

Utbyggnadsstrategin är ett svar på ett uppdrag i nuvarande nationell infrastrukturplan som går ut på att fortsätta utreda kapacitetsproblem och långa restider längs Ostkustbanan och Ådalsbanan. Detta ska sedan tas med i kommande planeringsomgång och revidering av den nationella planen för infrastrukturen.

– Vi har tittat på dagens trafik, framtida prognoser och tidigare utredningar. Vi har gått igenom hela sträckan station för station, undersökt behovet av nya stationer, plattformar, dubbelspår, befintliga spårlängder, lutningsförhållanden och identifierat "flaskhalsar”, säger Hans-Olov Åström på Trafikverket.

Arbeta vidare

– Genom hela processen har vi haft möten med de kommuner, regioner, myndigheter och intresseorganisationer som finns i stråket. Därefter har vi sammanvägt all dessa indata och utformat utbyggnadsstrategin och prioritetsordningen för de föreslagna etapperna.

Det är tidigt i processen och förslaget behöver utredas vidare. Nu går förslaget ut på remiss för att förankra prioritetsordningen. När remissomgången och slutredovisningen är klar i slutet av året har Trafikverket ett planeringsunderlag till kommande nationell infrastrukturplan. Regeringen tar sedan beslut om olika sträckor som Trafikverket får i uppdrag att bygga.  

Bakgrund

Sträckan har stor betydelse för både gods- och persontrafik längs kusten. Hela sträckan Gävle– Sundsvall är en enkelspårig bana med omfattande blandad trafik som skapar stora och växande kapacitetsproblem. Många delar har låg hastighetsstandard, vilket medför långa restider och risk för kraftiga förseningar. Möjligheten att utveckla tågtrafiken ytterligare är därmed mycket begränsad med dagens anläggning.

I dag pågår utbyggnad till dubbelspår på Ostkustbanan med järnvägsplan för Dingersjö–Sundsvall, 1,5 mil dubbelspår, samt planering för Gävle–Kringlan, fyra mil dubbelspår.

Kontakter

Hans-Olov Åström, senior utredningsledare, Trafikverket, 010-124 16 91
Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00

Bilder

Utbyggnadsordning 6 etapper
Utbyggnadsordning 6 etapper
Ladda ned bild

Länkar

Om

Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 9000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.

Följ Trafikverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Trafikverket

Omkörningsförbud på E4 norr om Gävle – för bättre flyt i påsktrafiken25.3.2024 07:35:00 CET | Pressmeddelande

Påsken står för dörren och därmed även en av årets stora trafikhelger, vilket syns tydligt på E4:an norr om Gävle som en av de mest trafikerade vägarna under påskhelgen när trafikanter ska till och från fjällen. Därför har Trafikverket i samverkan med Polisen även i år beslutat att förbjuda omkörningar mellan Gävle och Tönnebro för att skapa ett bättre flyt i trafiken.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye